۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
اصلاحات بن سلمان در عربستان؛ به نفع مردم یا آل سعود؟
فارن پالسی بررسی کرد:

اصلاحات بن سلمان در عربستان؛ به نفع مردم یا آل سعود؟

اصلاحات اخیر اجتماعی عربستان سعودی، بیشتر برای جلب توجه جهان است تا بهبود زندگی شهروندان آن.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی فارن پالسی اخیرا گزارشی با قلم «آنکال ووهرا» با عنوان «سراب حقوق بشری محمد بن سلمان» منتشر نموده است. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

در گذشته، عبدالله- یک شهروند تبعیدی عربستان- هرگز نمیتوانست دوست دخترش را به یک کافه ببرد و رفتن به کنسرت ستارگان پاپ آمریکایی و تفریحات مشابه آن، غیرممکن بود. اما به گفته عبدالله در عربستان امروزی بسیاری از این آزادی ها برای عموم مجاز شده اند و تفریحات بیشتری برای جنسیت های مختلف به شکلی آزادتر وجود دارد. زنان هم اجازه رانندگی دارند.

این موهبت های کوچک در چشم مردم عربستان سعودی و کشورهای غربی بعنوان اصلاحات و تغییر ساختاری بزرگ نمایش داده شد تا دولت عربستان بتواند اعتماد نسل جوان خود و دولت های غربی را بدست آورد- دو سوم جمعیت عربستان سعودی کمتر از ۳۵ سال دارند- تا حکومت شاهنشاهی و استبدادی توسط این نسل جوان به چالش کشیده نشود و بتواند با جذب سرمایه گذاران خارجی باعث رونق هرچه بهتر اقتصادش باشد.

هفته گذشته عربستان سعودی – به عنوان اولین میزبان عرب - نشست سالانه سران جهانی گروه ۲۰ برای برنامه ریزی های اقتصادی، سیاسی و بهداشت را برگزار کرد. ملک «سلمان بن عبدالعزیز» و پسرش، «محمد بن سلمان» امیدوار بودند که پس از قتل «جمال خاشقچی» به دستور مستقیم شاهزاده، این نشست به بازیابی روابطشان با سران جهان کمک کند زیرا به قتل رسیدن خاشقچی یک فاجعه شرم آور بود و در نهایت باعث سخت تر شدن روابط کاری بین اروپا و حکومت عربستان سعودی شد.

این نشست، احساسات مختلفی را در سعودی های تبعید شده ای مانند عبدالله، ایجاد کرد. از طرفی به دلیل دگرگونی و پیشرفت کشورشان احساس غرور می کردند زیرا در گذشته عربستان سعودی از هواپیما ربایان حادثه ۱۱ سپتامبر استقبال می کرد و حال بیشتر از همیشه بعنوان یک قدرت تاثیر گذار جهانی پذیرفته می شود. اما یک حسرت و ناخشنودی هم نسبت به سران نشست گروه ۲۰ شکل گرفت، زیرا ارزش های سیاسی و شعارهای حقوق بشری شان صرفا محدود به حرف بود.

در سال های اخیر، موارد بازداشت و اعدام منتقدان در عربستان بسیار شدت گرفته و فضای ترس را بر مردم عربستان حاکم کرده است. دست کم چهار نفر از زنان فعال و خواهان حق رانندگی بانوان و دیگر فعالان طرفدار اصلاحات سیاسی، سال ها است که پشت میله های زندان قرار گرفته اند. حتی با اعتراضات شدید جهانی نسبت به قتل خاشقچی، طبق گزارش دیده بان حقوق بشر، تنها ۶ ماه پس از قتلش، در اوریل ۲۰۱۹، ۱۳ نویسنده و فعال حقوق بشر دیگر نیز زندانی شدند.

بعضی از این دگرگونی ها واقعی هستند و جامعه سعودی در تقلای ساختن یک هویت جدید با ترکیب سبک زندگی مدرن و سنتی است اما غرب باید بدون ملاحظه، اهرم های فشار خود را برای سرعت بخشیدن به این روند به کار گیرد.

کد خبر: ۵۶٬۸۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha