۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
چشم انداز رو به رشد صادرات خودرو ترکیه تا ۵ سال آینده !
همراهی برندسازی با پروژه خودروسازی داخلی؛

چشم انداز رو به رشد صادرات خودرو ترکیه تا ۵ سال آینده !

بر اساس گزارش انجمن صادرکنندگان صنعت خودرو در ترکیه، درآمد صادرات وسایل نقلیه این کشور در ماه ژانویه با ۴ درصد افزایش به ۲.۵ میلیارد دلار رسید و یک میلیارد دلار از این رقم از صادرات خودرو حاصل شد و

بازار- تهمینه غمخوار؛ صنعت خودروسازی ترکیه از دیرباز در این کشور رواج داشته و از تولید مونتاژ به تدریج به یک صنعت با قابلیت طراحی R&D و ارزش افزوده بالا تبدیل شده است.

بخش خودروسازی ترکیه سهم قابل توجهی از سرمایه گذاری های جهانی را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر ترکیه یک تولیدکننده جهانی و هفت صنعت داخلی صنعت خودرو است که سرمایه گذاری های خود را به اتمام رسانده و همچنین یک شبکه تأمین مهم است که به طور مداوم در حال توسعه است.

این بخش با مشارکت شرکتهای خارجی توسط کارآفرینان ترکیه ایجاد شده و از اهمیت کلیدی در تولید داخلی برخوردار است. ترکیه اکنون بزرگترین تولید کننده وسایل نقلیه تجاری سبک در اروپا است و از نظر میزان تولید خودرو در رتبه چهاردهم در جهان قرار دارد.

با نگاهی به آمار سال جاری در میابیم که صنعت خودروسازی ترکیه در ماه ژانویه، ۱۱۲ هزار و ۲۹۸ وسیله نقلیه از جمله خودرو، وسایل نقلیه تجاری و تراکتور تولید کرده و صادرات آن در ماه جاری به ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.

البته گفتنی است که گزارشات اتحادیه تولید کنندگان خودرو (OSD) نشان می دهد که تولید وسیله نقلیه کشور در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته بدون تغییر بوده است اما همین گزارش ها نشانگر رشد تولید تا ۵ سال آینده در این صنعت می باشد.

گفتنی است که صادرات کل کشور از ۶.۱ درصد سالانه به ۱۴.۸ میلیارد دلار در ماه گذشته افزایش یافته است.

شایان ذکر است که بیش از ۲۵۰ شرکت جهانی وجود دارند که از این کشور به عنوان قطب تولید استفاده می کنند. تولید کنندگان خودروهای خارجی بیشتر و بیشتر ترکیه را به عنوان پایگاه تولید برای فروش صادراتی خود انتخاب می کنند. ۸۵ درصد از تولید خودرو در ترکیه در سال ۲۰۱۸ به بازارهای خارجی اختصاص یافته بود.

براساس گزارشات رسمی از سال ۲۰۱۸، تولید خودرو در ترکیه معادل ۱۵۵ میلیون دستگاه بوده است که ۸۵ درصد از این وسایل نقلیه صادر شده و میزان صادرات حاصل از تولید در مقایسه با نرخ های سال ۲۰۱۷ برابر ۷ درصد افزایش یافته است که در کل به حدود ۱۱۳۱ میلیون واحد رسیده است.

اطلاعات آماری نشان می دهند که تولید کنندگان صنعت خودرو ترکیه با تحقق صادرات بالغ بر ۳۲.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ سهم قابل توجهی در تراز تجارت خارجی داشته اند.

با نگاهی به آمار سال ۲۰۱۹، در میابیم که بر اساس گزارشات اتحادیه توزیع کنندگان خودرو، فروش خودروهای سبک و تجاری ترکیه در ماه اکتبر سال گذشته نسبت به ۲۰۱۸ معادل ۱۲۷.۵ درصد افزایش داشته است.  فروش خودروهای ترکیه در ماه اکتبر بیش از دو برابر شده است.

جالب است که اتومبیل های مسافری بخش عمده فروش اکتبر را تشکیل می دهند که ۳۹۹۹۶ اتومبیل فروخته شده و ۱۳۸ درصد افزایش یافته در حالی که فروش خودروهای تجاری سبک در مدت مشابه ۹۱ درصد رشد داشته است.

این در حالی است که در ده ماهه نخست ۲۰۱۹، بازار خودروهای مسافری و وسایل نقلیه سبک تجاری ۳۱.۸۸ درصد کاهش یافته و طبق گزارش انجمن صادرکنندگان،  صادرات صنعت خودرو ترکیه در همین مدت به ۲۵.۴ میلیارد دلار رسیده است.

گفتنی است که صادرات صنعت خودروی ترکیه نیز در ماه اکتبر همان سال ۲.۸ میلیارد دلار بوده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته آن ۳.۵ درصد کاهش داشته است.

صادرات خودرو  به ۶۳ درصد افزایش به کشورهای مشترک المنافع و ۴۳ درصد به کشورهای خاورمیانه رسیده است، در حالی که ۵ درصد به اتحادیه اروپا کاهش یافته است که ۷۶.۵ درصد از صادرات بخش ها را تشکیل می دهد.

در واقع  ترکیه در ماه اکتبر شاهد افزایش گروه های اصلی محصولات بود اما کاهش تولید وسایل نقلیه موتوری برای حمل و نقل کالا و کامیون ها بر عملکرد ماه تأثیر گذاشت. با این حال، این بخش با گرفتن سهم ۱۷ درصدی از کل صادرات کشور در ماه در رتبه نخست قرار دارد.

نزدیکی ترکیه به اروپا، آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا یک مزیت رقابتی قوی به عنوان یک مرکز لجستیک و صادرات برای این کشور محسوب می شود. با بررسی دقیق تر داده ها، این مسئله آشکار می شود که پیش بینی می شود که تولید، افت و خیزهای خود را در سال ۲۰۱۸ بازیابی کند و روند افزایشی در پیش گیرد. بنابراین پیش بینی می شود که ترکیه با رشد چشمگیری تا سال ۲۰۲۴ روبرو شود و تولید را به حدود ۲ میلیون واحد برساند.

جالب است بدانید که آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس و اسپانیا بزرگترین مشتری صادراتی صنعت خودروسازی ترکیه هستند. براساس گفته های دفتر سرمایه گذاری ترکیه،  تنوع در مقصد های صادراتی با شرکت هایی که به دنبال ورود به کشورهای مجاور در حال ظهور که تقاضای بیشتری برای فروش خودروهای جدید دیده می شود، وجود دارد.

از جمله تولیدکنندگان جهانی که طراحی، مهندسی، توسعه و تولید محصولات را برای بخش خودرو ترکیه شامل می شود، فورد، فیات، دایملر آگ و سگولا هستند که با افزایش ظرفیت های تولیدی مطابق دوره پیش بینی ۵ ساله تا سال ۲۰۲۷ سرمایه گذاری می کنند و این سرمایه گذاری ها سهم ۰.۹ درصد از میانگین رشد سالانه تولید خودروهای مسافری در ترکیه را به دست می آورند.

همچنین ترکیه که در پنج سال گذشته پایه و اساس سرمایه گذاری صنعت خودرو بوده،  ۷۱۵ گواهینامه تشویقی دریافت کرده است.

گفتنی است که در حالی که پیش بینی می شود خودروهای داخلی تا سال ۲۰۲۱  آماده می شوند، دولت برای ارتقاء تولید خودروهایی با برند پیشرفته، برنامه پشتیبانی را ارائه کرده است، از تولید اتوبوس های برقی داخلی گرفته تا زیرساخت های مناسب برای وسایل نقلیه نسل جدید. در واقع برندسازی با پروژه خودروسازی داخلی و با هدف نیازهای بازارهای داخلی و خارجی تشویق خواهد شد.

از طریق برنامه پشتیبانی اتومبیل، فناوری و قابلیت تولید در زمینه هایی از قبیل باتری، سنسور، سلول های سوختی و نرم افزار توسعه خواهد یافت. سرمایه گذاری در تولید باتری برای تولید خودروهای برقی انجام خواهد شد و سهم بازار بین المللی با توسعه تولید پیشرفته وسایل نقلیه برند داخلی و یک صنعت عرضه بسیار رقابتی افزایش می یابد.

 نمودار زیر تولید وسایل نقلیه موتوری را در طول دو سال گذشته نشان می دهد:

کد خبر: ۵٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha