۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
احتمال کاهش قیمت طلا به زیر یک میلیون/ سکه در کانال ۱۰ میلیون تومان نشست
«بازار» از علل نوسان قیمت طلا و آینده نرخ آن در بازار گزارش می دهد؛

احتمال کاهش قیمت طلا به زیر یک میلیون/ سکه در کانال ۱۰ میلیون تومان نشست

کارشناسان طلا می گویند؛ عوامل چون کاهش قیمت انس جهانی و بهای ارز داخلی همراه با تعطیلی ۲ هفته ای صنف طلا فروشی ها باعث سیر نزولی قیمت این کالا در بازار شده تا جایی که نرخ هر گرم طلا اکنون به حدود ۱ میلیون تومان رسیده است.

اسدالله خسروی؛ گروه بانک و بیمه: قیمت طلا طی یک ماه اخیر حدود ۴۰۰ هزار تومان در هر گرم کاهش یافته است، این کاهش قیمت در پی سیر نزولی قیمت ارز در بازار داخل و عقب گرد بهای انس جهانی است. علاوه بر این تاثیر انتخابات امریکا و اعمال محدودیت های جدید کرونایی که منجر به تعطیلی واحدهای طلا فروشی شده نیز بر کاهش قیمت این کالا تاثیر گذار شده است.
هرچند فعالان بازار طلا و سکه معتقدند؛ سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت بر روی فلز طلا همیشه سود آور بوده است اما این روزها خیلی ها بدنبال افت نرخ طلا و سکه در بازار نگران این هستند که مبادا کاهش قیمت ها همچنان ادامه دار باشد.

عامل اصلی کاهش قیمت طلا و سکه سیر نزولی قیمت انس جهانی و ارز است
در این باره رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران درباره وضعیت قیمت طلا پس از پایان ۲ هفته ای محدودیت های کرونایی و تعطیلی واحدهای طلا فروشی در گفتگو با «بازار» گفت: اگرچه تعطیلی بازار طلا و جواهر بر کاهش قیمت طلا اثرگذار شده است اما عامل اصلی کاهش قیمت ها در این بازار سیر نزولی قیمت انس جهانی است که مدتی است بر مدار نزول قرار دارد.
آیت محمد ولی، اضافه کرد: علاوه بر تاثیر گذاری بهای انس جهانی بر کاهش قیمت طلا در بازار، تغییر نرخ ارز و افت قیمت این کالا بر کاهش نرخ طلا و سکه تاثیر مستقیم گذاشته است حال از آنجایی که نرخ ارز طی یکماه اخیر کاهشی شده است قیمت طلا نیر به تبع این کاهش قیمت همچنان نزولی شده است.

علاوه بر تاثیر گذاری بهای انس جهانی بر کاهش قیمت طلا در بازار، تغییر نرخ ارز و افت قیمت این کالا بر کاهش نرخ طلا و سکه تاثیر مستقیم گذاشته است حال از آنجایی که نرخ ارز طی یکماه اخیر کاهشی شده است قیمت طلا نیر به تبع این کاهش قیمت همچنان نزولی شده است

طلا فروشی ها با افزایش میزان تقاضا حق افزایش قیمت، خارج از چارچوب تعیین شده را ندارند
وی در پاسخ به این سئوال که آیا با پایان محدودیت های کرونایی و بازگشایی طلا فروشی امکان افزایش قیمت با توجه به احتمال افزایش میزان تقاضای خرید این کالا وجود دارد یا خیر؟ افزود: با آنکه  قیمت طلا و سکه با محاسبان انس جهانی، دلار و ...مشخص و معین است اما تقاضای بالا نیز می تواند در بازار آزاد عاملی برای گران شدن قیمت این کالا باشد. این در حالی است که هر نوع معامله ای در واحدهای طلا فروشی طبق اصول و ضوابط خاص اتحادیه انجام می شود و هیچ گونه افزایش قیمتی خارج از ضوابط تعیین شده وجود ندارد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به روند کاهشی قیمت ارز در بازار و بی ثباتی انس جهانی، به احتمال زیاد قیمت طلا پس از بازگشایی واحدهای طلا فروشی در محدوده هر گرم ۱ میلیون تومان باشد و اگر نرخ  ارز و انس جهانی همچنان در بازار کاهش باشد احتمال کاهش قیمت طلا تا زیر یک میلیون تومان هم دور از ذهن نیست.

با توجه به روند کاهشی قیمت ارز در بازار و بی ثباتی انس جهانی، به احتمال زیاد قیمت طلا پس از بازگشایی واحدهای طلا فروشی در محدوده هر گرم ۱ میلیون تومان باشد و اگر نرخ  ارز و انس جهانی همچنان در بازار کاهش باشد احتمال کاهش قیمت طلا تا زیر یک میلیون تومان هم دور از ذهن نیست

احتمال افزایش قیمت طلا در ماههای پایانی سال
وی اضافه کرد: با توجه به رسیدن به ماههای پایانی سال، احتمال افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازار وجود دارد اما باید به این نکته مهم توجه شود که اکنون این صنف در شرایطی به سر می برد که خریدار آنچنانی برای طلا وجود ندارد هر چند شاید این موضوع به خاطر تعطیلی واحدهای صنفی باشد اما البته باید امیدوار بود که با ثبات بخشی نرخ انس جهانی همچنین تثبت نرخ ارز در داخل تحرک خاصی در معاملات این کالا ایجاد شود.

مردم برای خرید طلا صبر کنند
احمد وفادار عضو هیات امنای صنف طلا و جواهر ایران نیر در گفتگو با «بازار» درباره اینکه با توجه به کاهش قیمت ها، آیا اکنون موقع خرید طلا و سکه است، یا خیر؟ گفت: به نظر می رسد مردم باید صبر کنند تا یک هفته باقی مانده از محدودیت فعالیت صنف طلا بگذرد چرا که اکنون بازار تعطیل بوده و خرید و فروشی انجام نمی شود چرا که همه منتظر وضعیت ثبات نرخ ارز و انس جهانی هستند.
وی به عدم فعالیت عمده فروشی های طلا و جواهر اشاره کرد و افزود: اکنون که نرخ ارز نزولی است کسی فروشنده طلا نیست از طرفی خیلی از خریداران نیز منتظرند تا نرخ ارز بیش از این کاهشی شود تا طلا را با قیمت پایین تر خریداری کنند. این فعال بازار طلا، خاطر نشان کرد: خیلی از واحدهای طلا سازی کشور با افزایش قیمت این کالا در ماههای گذشته و نیز کاهش شدید تقاضا به تعطیلی رفتند. اما اکنون که قیمت طلا در بازار کاهش یافته است بی تردید تقاضا برای خرید آن افزایش خواهد یافت و موضوع باعث می شود تا سارندگان طلا نیز در هفته های آینده فعال شوند.

به نظر می رسد مردم باید صبر کنند تا یک هفته باقی مانده از محدودیت فعالیت صنف طلا بگذرد چرا که اکنون بازار تعطیل بوده و خرید و فروشی انجام نمی شود چرا که همه منتظر وضعیت ثبات نرخ ارز و انس جهانی هستند

وفادار اضافه کرد: سازندگان طلا و جواهر نیز منتظر هستند تا ببینند قیمت طلا بالاخره به چه سرنوشتی دچار می شود، بنابراین آنها نیز از فروش این کالا به خریداران حذر می کنند.

مواظب کلاهبرداران اینترنتی باشید
بنا به این گزارش با تعطیلی ۲ هفته ای بازار طلا و جواهر، برخی شیادان کلاهبردار از این موقعیت سوءاستفاده کرده و از طریق فضای مجازی، سایت ها و کانالها نامعتبر خود را فروشنده طلا معرفی می کنند که مردم با هشیاری کامل نباید به دام این افراد بیقتند. کارشناسان تاکید دارند: حتی المقدور از خرید طلا و جواهر در فضای مجازی خودداری کرده و به صورت فیزیکی به خرید این اقلام گران قیمت اقدام نمایند. و تا می توانند از معاملات آنلاین طلا اجتناب نموده و اگر مجبور به خرید در این فضا شدند حتما در شناسایی و اصالت فروشنده اهتمام لازم داشته باشند.
یکی از فاکتورهای شناسایی فروشنده طلا و اصالت آن در فضای مجازی ثبت مشخصات صنفی آن در صفحه اصلی سایت و یا پیج فروشنده است، دارا بودن جواز کسب معتبر از اتحادیه طلا و جواهر آن شهر که زیرمجموعه وزرات صمت می باشد، همچنین مشخص بودن نشانی و درج تلفن واحد صنفی از دیگر موارد لازم برای فروشنده مصنوعات طلا در فضای مجازی می باشد.

تمام بهار آزادی ۱۰ میلیون ۹۰۰ هزار تومان
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۴۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.  همچنین، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
علاوه براین قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون ۳۹۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

کد خبر: ۵۶٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha