۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴
سند توسعه اشتغال راز و جرگلان تدوین شد
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی:

سند توسعه اشتغال راز و جرگلان تدوین شد

بجنورد- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: با توجه به ضرورت ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی، سند توسعه اشتغال شهرستان راز و جرگلان تدوین شد.

حسن پارسی پور در گفتگو با بازار، اظهار کرد: با توجه به ضرورت ایجاد اشتغال و اشتغال پایدار در مناطق مرزی بایستی برنامه ها بر این اساس تهیه و حرکت شود.

وی از تدوین سند توسعه اشتغال شهرستان راز و جرگلان خبر داد و افزود: به دلیل نوع کار، قالب کار و مدل کار یکسان برای سایر شهرستان های مرزی استان نیز چنین سندی بکار گرفته می شود.

پارسی پور با اشاره به وضعیت شهرستان راز و جرگلان گفت: این شهرستان دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت، ۷۰ روستا و سه نقطه شهری است و از جمعیت جوان برخوردار می باشد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد جمعیت این شهرستان در مناطق روستایی سکونت دارند، افزود: با توجه به این موضوع باید اشتغال پایدار با محوریت روستانشینی در شهرستان راز و جرگلان داشت.

پارسی پور با اشاره به اینکه بالاترین درصد روستانشینی خراسان شمالی به راز و جرگلان اختصاص دارد، گفت: نرخ رشد جمعیت در این شهرستان تثبیت شده است و طی سال های ۹۰ تا ۹۵ افزایش جمعیت را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: ولی آنچه از نتایج سرشماری بدست آمده، این شهرستان به دلیل نزدیکی به مرکز استان، همجواری با استان های خراسان رضوی، تهران و گلستان به عنوان شهرستانی مهاجرت فرست تلقی می شود.

پارسی پور نرخ مشارکت اقتصادی شهرستان راز و جرگلان را سه درصد بالاتر از متوسط استانی اعلام کرد و گفت: نرخ بیکاری این شهرستان نیز سه دهم درصد پایین تر از میانگین استانی است و این موضوع به دلیل جمعیت روستانشین است که با معضل بیکاری پنهان مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری شهری و روستایی در این شهرستان تفاوت معناداری ندارد، اظهار کرد: درصد نرخ مشارکت اقتصادی، نشان از آمادگی جمعیت شهرستان راز و جرگلان برای انجام هرگونه فعالیت اقتصادی است.

پارسی پور در خصوص بخش های سه گانه اقتصادی در شهرستان راز و جرگلان گفت: بیشترین سهم اشتغال در بخش کشاورزی است، به طوریکه ۱۰ درصد اراضی کشاورزی، ۹ و هفت دهم درصد سهم تولید گوشت قرمز، ۹ و هفت دهم تولید شیر، پنج درصد تولید تخم مرغ، وجود ۱۲ و نیم درصد بهره برداران زراعت و ۳۵ درصد بهره برداران دام خراسان شمالی در شهرستان راز و جرگلان است.

وی همچنین افزود: با توجه به موضعیت جغرافیایی این شهرستان، راز و جرگلان پتانسیل بالایی در بخش تولید گیاهان دارویی دارد که نیازمند توجه بیشتر است‌.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی چهار و پنج دهم شاغلین راز و جرگلان را در بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: خدمات و صنعت پایین تر سهم ایجاد اشتغال در این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

کد خبر: ۵٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha