۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
بازار گرمی مرغ‌های منجمد؛ دست نگهدارید مرغ ارزان می‌شود
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

بازار گرمی مرغ‌های منجمد؛ دست نگهدارید مرغ ارزان می‌شود

مشهد- در میان تمامی خبرهای ریزودرشتی که این روزها از گرانی و آشفتگی بازار می‌شنویم قیمت مرغ تاکنون نسبت به سایر اقلام مصرفی خانواده‌ها برتری داشته و حتی خبر افزایش قیمت شیر و لبنیات را به دست فراموشی سپرده است.

 بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت مرغ که در طی دو روز گذشته تا کیلویی ۴۰ هزار تومان و مرغ‌های بدون آنتی‌بیوتیک تا قیمت ۴۸ هزار تومان توانستند رکورد بزنند در پنجم آذرماه با کاهش قیمت مرغ زنده از کیلویی ۳۰ هزار تومان به ۲۱ هزار تومان در مرغداری‌ها و هم‌چنین ممنوعیت خروج گوشت مرغ از خراسان رضوی با افت قیمت همراه شد و در برابر خریداران کوتاه آمد.

پیوستن مرغ به نرخ خوراکی‌های لاکچری در خراسان رضوی بنا بر گزارش خبرنگار ما در سومین روز از رخ کشیدن گرانی اگرچه با افت قیمت همراه بود اما هم چنان خریداران را بر سر دوراهی خرید یا انصراف از خرید نگاه داشته است.

گفتنی است گرچه بسیاری از شهروندان برای خرید مرغ گرم به کیلویی ۳۶ هزار تومان هنوز این پا و آن پا می‌کنند اما تقاضا برای خرید مرغ منجمد بالاست و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بازارگرمی را از این حیث تجربه می‌کنند.

کاهش جوجه ریز علت گرانی مرغ
در همین رابطه رئیس انجمن مرغداران مرغ گوشتی خراسان رضوی کمبود نهاده دامی در ۵۰روز گذشته را عامل توقف جوجه ریزی آن‌هم به مدت ۱۰روز  عنوان کرد و گفت: به دلیل تأخیر و توقف جوجه ریزی مرغ مادر خلأ آن با افزایش قیمت در دو روز گذشته خودش را نشان داد.

سلطان محمدی هرگونه نابسامانی در بازار مرغ و گوشت را ناشی از کمبود نهاده‌های دام و طیور دانسته  و اظهار کرد: در زمینه تأمین نهاده هم چون گذشته مشکل‌داریم و هیچ نهاده‌ای توزیع نمی‌شود.

رئیس انجمن مرغداران مرغ گوشتی خراسان رضوی با انتقاد از نحوه توزیع نهاده‌های طیور اذعان کرد:  طول پرورش جوجه گوشتی ۴۵روز است، اما مراحل اداری و ثبت آن در سامانه بازار گاه برای دریافت نهاده دامی بیش از این مدت است و این در حالی است که فقط ۲۵درصد نهاده مصرفی در اختیار دامدار و مرغدار قرار می‌گیرد و لذا تهیه مابقی نهاده موردنیاز از بازار سیاه اجازه تولید به قیمت مصوب را نمی‌دهد.

مرغ کیلویی چند تمام می‌شود؟
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که قیمت یک کیلو مرغ  چقدر تمام می‌شود اظهار کرد: درصورتی‌که ۱۰۰درصد نهاده‌های موردنیاز برای تولید یک کیلو گوشت مرغ  با ارز دولتی تأمین شود قیمت آن برای عرضه در کشتارگاه‌ها ۱۴ هزار و ۴۰۰تومان و درصورتی‌که همانند شرایط فعلی که ۴۰درصد نهاده آن با ارز دولتی تأمین می‌شود ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان است که با احتساب هزینه‌های نظیر کشتارگاه، توزیع‌کننده و سود فروشنده  در حالت اول باید باقیمت ۲۰هزار و ۴۰۰ تومان و در حالت دوم با قیمت ۲۳هزار و ۶۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

محمدرضا اورانی بابیان اینکه خراسان رضوی به‌طور میانگین روزانه به ۴۲۰ تن گوشت مرغ نیاز دارد که به‌طور متوسط ۴۰۲تن در داخل استان تولید می‌شود افزود: کمبود گوشت مرغ در تهران باعث شد این محصول از خراسان رضوی خارج و به سمت تهران سرازیر شود که این موضوع باعث افزایش قیمت گوشت مرغ در خراسان رضوی شد.

وی بابیان اینکه برخی مسائل در اختیار استان نیست و از پایتخت نشاءت می‌گیرد، ادامه داد: متأسفانه حدود ۱۰روز هیچ‌گونه جوجه ریزی در سطح کشور صورت نگرفته است که به‌طور منطقی باعث کمبود و افزایش قیمت در یک بازه زمانی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای رفع این مشکل بیان کرد: بر اساس تدابیر انجام‌شده در ابتدا خروج مرغ  زنده و گوشت مرغ به هر شکلی از جمله گرم، قطعه شده  و حتی منجمد از خراسان رضوی ممنوع اعلام‌شده است.

اورانی گفت: در مرحله دوم برای تأمین نیاز مردم به گوشت سفید با همکاری سازمان صمت نسبت به توزیع ۱۰۰ الی ۱۵۰ تن گوشت مرغ منجمد باقیمت ۱۵هزار تومان  اقدام شده است.

وی به مردم اطمینان خاطر داد که مرغ هفته آینده ارزان خواهد شد و لذا این مقام مسئول از شهروندان خواست تا عجله‌ای برای خرید و تأمین مرغ تا برگشت قیمت ها نداشته باشند.

وعده ارزانی
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان نیز بابیان اینکه این افزایش قیمت موقتی بوده و به‌طور حتم در طی روزهای گذشته شاهد کاهش قیمت مرغ خواهیم بود از مردم خواست تا فعلاً  در صورت عدم نیاز از خریداری مرغ خودداری کنند.

علی غفوری مقدم بابیان اینکه این نوسانات به خراسان رضوی اختصاص نداشته و موج آن تمامی کشور را فراگرفته دلیل آن را تأخیر در جوجه ریزی به فاصله ۱۰ روز عنوان کرد و به بازار گفت: برای رفع نیاز فعلی مصرف‌کنندگان فقط در طی دو روز گذشته ۱۸۵تن مرغ منجمد در مشهد باقیمت هر کیلو حدود ۱۵هزار و ۵۰۰تومان توزیع‌شده است.

وی بابیان اینکه ۸۰۰ تن سهمیه مرغ به این استان برای تأمین نیازهای مصرف‌کنندگان در نظر گرفته‌شده است ادامه داد: از این سهمیه ۴۰۰ تن در مشهد مقدس و مابقی در سایر شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

وی با اطمینان خاطر از اینکه تا هفته آینده مرغ گرم به قیمت‌های گذشته بازخواهد گشت اذعان کرد: در حال حاضر این مرغ‌های منجمد در فروشگاه‌های بزرگ و ۱۰۰ واحد صنفی در حال توزیع  است و حتی برای حفظ فاصله اجتماعی توزیع به‌صورت سیار نیز در دستور کار قرارگرفته است.

بی سامانی طرح سامان دهی
کمبود نهاده های دامی تنها دلیل افزایش قیمت مرغ است اما برای هنوز مشخص نیست چرا دولتمردان در تامین و توزیع آن به هر شکل ممکن تاکنون ناموفق بودند.

گر چه با توجه به تفاوت قیمت نهادهای دولتی با بازار آزاد و افزایش هزینه تمام شده تولید، این انگیزه وجود دارد که برخی مرغداران وسوسه شده و نهاده‌های دریافتی را در بازار آزاد به فروش برسانند   اما سوال اینجاست که چگونه با وجود اینکه سامانه بازارگاه به عنوان محلی برای سروسامان دادن تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور که توسط دولت طراحی  و اجرا شده هنوز نتوانسته مشکلی را حل کند؟

کد خبر: ۵۶٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha