۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
ثبت ۱۱ قنات ایران در میراث جهانی یونسکو
رئیس شورای حکام مرکز بین‌المللی قنات خبر داد

ثبت ۱۱ قنات ایران در میراث جهانی یونسکو

تقی‌زاده خامسی، رئیس شورای حکام مرکز بین‌المللی قنات گفت: با تلاش مرکز بین المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی و با همکاری وزارت میراث فرهنگی، یازده قنات ایران به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید.

به‌گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، قاسم تقی‌زاده خامسی در نهمین اجلاس شورای حکام مرکز بین المللی قنات اظهار کرد: قنات یکی از مظاهر سیستم‌های پایدار و سیستم‌های دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود و پدران ما با ابداع قنات از دو هزار و هفتصد سال پیش تاکنون، تمدنی را به نام تمدن کاریزی پایه‌ریزی کرده‌اند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو، با بیان اینکه توجه به قنات و سازه‌های تاریخی آبی خبر از آینده‌ای روشنی برای این پدیده‌های ارزشمند می‌دهد، گفت: آینده‌ای که در آن، انسان‌ها در مورد رابطه خود با طبیعت بازاندیشی کرده و از منابع طبیعی به گونه‌ای خردمندانه‌تر بهره‌برداری خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: پس از تاسیس مرکز بین المللی قنات، توجه و علاقه نسبت به این‌گونه فناوری‌های کهن و پایدار افزایش یافته و این مهم مرهون حمایت و پشتیبانی برنامه‌ بین الدول آب‌شناسی یونسکو از بدو تاسیس مرکز تا کنون است.

تقی‌زاده خامسی با بیان این‌که با تلاش مرکز بین المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی و با همکاری وزارت میراث فرهنگی سرانجام ۱۱ قنات ایران به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید، تصریح کرد: این اتفاق خوب می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای فعالیت‌های این مرکز و همچنین سرنوشت قنات‌های کشور باشد.

وی اضافه کرد: اکنون که با ثبت قنات‌های ایران، چشم جهان به ما دوخته شده که لازم است توجه بیشتر و مؤثرتری به این فناوری کهن و زیست‌بوم سازگار منطقه داشته باشیم.

این مقام مسئول با بیان این‌که مرکز بین المللی قنات می‌تواند نقش بسیار مهمی در این خصوص ایفا کند، گفت: یقینا همه‌ شرکت‌کنندگان از اهمیت قنات در استحصال پایدار منابع آب زیرزمینی آگاه هستند و می‌دانند که چگونه قنات‌ها توانسته‌اند در طول تاریخ، امکان رشد و بالندگی تمدن‌های بشری در فلات خشک ایران را فراهم نمایند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو اضافه کرد: تمدنی که توانست با بهره ‌برداری از آبهای زیرزمینی در مناطق خشک و نیمه خشک ریشه بگستراند و همزیستی مسالمت آمیزی را با طبیعت رقم بزند.

وی با بیان این که قنات از جنبه‌های مختلف علمی یعنی از دیدگاه فنی و مهندسی، جامعه شناسی، معماری، باستان‌شناسی، مدیریت، تاریخی، حقوقی و فرهنگی قابل بررسی است، افزود: قنات گنجینه‌ گران‌بهایی از علوم مختلف را در سینه دارد که امیدوارم فعالیت‌های این مرکز بتواند ارزش فنی و فرهنگی آنها را به خوبی به نمایش بگذارد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که مرکز بین‌المللی قنات تلاش کرده است تا رویکرد عمومی و سیاست کلی خود را بر اساس اولویت‌های یونسکو، فضای بین‌المللی و نیازهای ملی تنظیم و تدوین نماید، خاطرنشان کرد: به همین دلیل از سال ۲۰۱۷، وزن بیشتری به علوم اجتماعی آب، موضوعات هیدرو-اجتماعی، فرهنگ و اخلاق آب داده شده و ما نیز در کنار جامعه‌ی بین‌المللی به این واقعیت مهم پی برده‌ایم که مسأله‌ی مدیریت منابع آب، فقط در بستر اجتماعی آن قابل فهم است

تقی زاده خامسی گفت: این مرکز با توجه به دانشی که در مورد نظام‌های بومی مدیریت آب گرد آورده است، ‌ می‌تواند در حل مسائل هیدرو-اجتماعی  مشارکت کند و یافته‌های خود را نه تنها در اختیار وزارت نیرو قرار دهد، بلکه به دیگر کشورها نیز منتقل کند.

وی افزود: در همین راستا مرکز بین المللی قنات در نظر دارد تا گروه پژوهشی جدیدی تحت عنوان علوم تاریخی و اجتماعی آب به ساختار تشکیلاتی خود اضافه کند و در همین خصوص نشریه‌ای به صورت دوره‌ای منتشر کند.

وی با بیان این که دولت جمهوری اسلامی ایران همواره با نظر مساعد نسبت به این‌گونه فعالیت‌ها برخورد کرده و به طور خاص از مرکز قنات از طریق وزارت نیرو حمایت کرده است،   اظهار کرد: این دولت در حال حاضر نیز تلاش می‌کند تا بودجه‌ای را به فعالیت‌های مطالعاتی و همچنین امور جاری این مرکز اختصاص دهد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در پایان گفت: امیدوارم مشارکت همیشگی همه‌ شرکت‌کنندگان بتواند این مرکز را بیش از پیش به اهداف نهایی خود نزدیک کند.

کد خبر: ۵۶٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha