۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
وصل کردن گاری جناحی به اسب آمریکا به ضرر منافع ملی ایران است/ واکاوی تیم سیاست خارجی بایدن
گفتگوی بازار با رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا؛

وصل کردن گاری جناحی به اسب آمریکا به ضرر منافع ملی ایران است/ واکاوی تیم سیاست خارجی بایدن

«جو بایدن» می‌خواهد سیاست خارجی آمریکا را به دوران بیل کلینتون و اوباما برگرداند و وزارت خارجه آمریکا را از دست آماتورهای افراطی، بی تجربه و بی لیاقت که ترامپ سر کار گذاشته بود، پس بگیرد.

بازار؛ گروه بین الملل: «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تیم سیاست خارجی خود را معرفی کرد که در میان آنها مقام ‌های ارشد وزارت خارجه دوره رئیس جمهور باراک اوباما دیده می‌ شوند؛ از جمله آن ها می توان به «جان کری»، وزیر خارجه اسبق که اکنون مسئول ویژه برنامه‌ های «جو بایدن» در مقابله با پدیده گرمایش زمین شده است، اشاره کرد.

«آنتونی بلینکن»، به عنوان وزیر خارجه جدید در نظر گرفته شده است. بلینکن دیپلمات ۵۸ ساله ای است که بسیاری او را «اوبامای کوچک» در سیاست خارجی می‌ شناسند. فردی با تمرکز بر چند جانبه‌ گرایی و به‌ خصوص همکاری با هم ‌پیمان‌های اروپایی آمریکا .

همچنین، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی جو بایدن خواهد شد. هر دو نفر از مقام ‌های ارشد وزارت خارجه جان کری در دوره باراک اوباما هستند که در گفتگوهای منجر به توافق هسته‌ای با ایران هم نقش داشتند.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی تیم سیاست خارجی بایدن پرداخته که در ادامه آمده است.

*بایدن تیم سیاست خارجی خود را معرفی کرد. «تونی بلینکن» به عنوان وزیر خارجه و «جیک سالیوان» به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی شدند. ارزیابی شما از این تیم چیست؟

این تیم کار کشته و با سابقه ای است که نشان دهنده این است که «جو بایدن» می‌خواهد سیاست خارجی آمریکا را به دوران بیل کلینتون و اوباما برگرداند و وزارت خارجه آمریکا را از دست آماتورهای افراطی، بی تجربه و بی لیاقت که ترامپ سر کار گذاشته بود پس بگیرد.  این قدمی است در برگشت دادن دیپلماسی سنتی به بدنه دولت آمریکا و دخالت گسترده سیاسی و نظامی، حتی جنگ گرائی، در سیاست خارجی این کشور.

*به نظر شما رویکرد تیم سیاست خارجی بایدن به خاورمیانه چگونه خواهد بود؟

در چارچوب اهداف عمده آمریکا در خاورمیانه تغییرات اساسی ایجاد نخواهد شد. بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا اهداف تقریبا ثابتی را در خاورمیانه دنبال کرده است. البته تغییرات در نحوه پیاده کردن این سیاستها همواره مشاهده شده است ولی اصل اهداف آمریکا ثابت باقی مانده اند. یک تغییری که ممکن است در دوران بایدن اتفاق بیافتد این است که آمریکا کارت سفیدی را که ترامپ به رژیم عربستان سعودی و «محمد بن سلمان» داده بود پس بگیرد.

*بلینکن در مواقعی که کشورهای اروپایی به برجام پایبند نبودند از تعهد ایران به برجام سخن گفته بود. شخصیت او تا چه اندازه می تواند بر تصمیمات تیم سیاست خارجی بایدن در خصوص ایران اثرگذار باشد؟

«تونی بلینکن» یکی از یاران قدیمی جو بایدن است و بایدن به او و نظرات او احترام زیادی دارد. بنابر این شکی نیست که بلینکن نقش مهمی در تصمیمات سیاست خارجی بایدن بازی خواهد کرد. با توجه به سابقه «تونی بلینکن» در دوران مذاکرات برجام او در مقام جدیدش بعنوان وزیر خارجه آمریکا در تصمیمات بایدن در خصوص ایران فردی کلیدی خواهد بود.

*باراک اوباما در گفتگو با واشنگتن پست گفته است بایدن قصد دارد به زودی پس از روی کار آمدن به توافق هسته‌ای ایران بپیوندند. به نظر شما چرا بایدن تصمیم دارد فوری به برجام بازگردد؟

اگر بایدن چنین کاری را فوری انجام دهد به دو دلیل خواهد بود. دلیل اول این است که با این عمل به ایران سیگنال بدهد که دولت آمریکا قصد برگشت به برجام را دارد.  البته آنچه آمریکا از برگشت به برجام می خواهد با آنچه ایران انتظارش را دارد متفاوت هست. دلیل دوم چنین کاری این است که بایدن مایل به تقویت اصلاح طلبان در ایران است و می خواهد که اصلاح طلبان دوباره از برجام و قولهای آمریکا به عنوان ابزاری در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران در مقابل رقبای اصولگرای خود استفاده کنند.

به نظر من وارد کردن آمریکا در درگیریهای سیاسی جناحی  در ایران و بخصوص در مسائل سیاست خارجی ایران اشتباه است و ضررهای درازمدتی برای کشور خواهند داشت. ایران باید در سیاست خارجی خود فقط روی منافع ملی کشور تأکید داشته باشد و سیاست خارجی را از اختلافات جناحی مجزا نگاه دارد.

وصل کردن گاری جناحی به اسب آمریکا به ضرر منافع ملی خواهد بود.  به هر جناحی در ایران, چه اصلاح طلب چه اصولگرا، که خیال چنین کاری را دارد باید گفت:  این ره که تو می روی به ترکستان است.

*اخیراً «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل سفری به عربستان داشته و با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیز دیدار داشته هر چند ریاض این دیدار را تکذیب کرده است. هدف عربستان از عادی سازی روابط با اسرائیل چیست؟

نه تنها «بنیامین نتانیاهو» بلکه رییس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) نیز در این سفر به عربستان با محمد بن سلمان ملاقات کردند. این سفر قدمی برای رسمی کردن روابط عربستان و اسرائیل و تحکیم محور ضد ایرانی عبری-عربی که مدتهاست تشکیل شده می باشد. هدف اصلی این  محور تنگ کردن دایره استراتژیک اطراف ایران است.

کد خبر: ۵۶٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha