۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
یا مرگ یا تغییر در انتظار صنایع کوچک/ برداشت غلط و متفاوت از جهش تولید در بین مسئولان
آینده تولید و صنعت چگونه خواهد بود؟

یا مرگ یا تغییر در انتظار صنایع کوچک/ برداشت غلط و متفاوت از جهش تولید در بین مسئولان

یک کارشناس حوزه تولید و فضای کسب و کار، گفت: دولت بایستی مشوق هایی برای سرمایه‌گذاران جدید در نظر بگیرد تا حضور در بخش صنعت برای آنها جذاب شود.

سجاد صفری؛ بازار: «مرتضی دارائی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که کبود نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و تولیدی کشور، ریشه در چه عواملی دارد؟ اظهار داشت: نقدینگی، موضوعی است که ابتدا بایستی درک درستی از آن داشته باشیم و اینکه برخی از واحدهای تولیدی کشور، با عدم نقدینگی و یا کمبود آن روبرو هستند می‌تواند ریشه در مسائلی همچون، عدم مدیریت و سو مدیریت صاحب کسب و کار، عدم بازاریابی درست در زمینه فروش محصولات و نوسان بازار داشته باشد.

وی افزود: وقتی مدیریت یک کسب و کار نتواند به درستی از منابعی که در اختیار دارد استفاده کند در واقع نمی‌تواند به بهره‌وری لازم دست پیدا کند و در فروش محصولات واحد تولیدی نیز با کاستی هایی مواجه می‌شود که این‌ موارد باعث می‌شود که یک واحد تولیدی، نتواند نقدینگی ایجاد کند.

دارایی تصریح کرد: نوسانات بازار و شرایط اقتصادی کشور، نیز می ‌تواند بر میزان نقدینگی واحدهای تولیدی تاثیر بگذارد. وقتی یک تولیدکننده با توجه به نوسانات بازار، بایستی مواد اولیه مورد نیاز واحد تولیدی خود را با قیمت بالاتری نسبت به گذشته، خریداری کند در واقع در زمینه ایجاد نقدینگی دچار مشکلاتی می ‌شود.

این کارشناس حوزه تولید، تاکید کرد: واحدهای تولیدی و صنعتی کشور نباید درخصوص تامین نقدینگی مورد نیاز، به اخذ تسهیلات بانکی، متکی باشند بلکه باید با تغییر شیوه مدیریت، بازاریابی فروش و افزایش بهره‌وری در زمینه ایجاد نقدینگی تلاش کنند.

دارایی افزود: بیشتر صنایع کوچک و متوسط با عدم نقدینگی و یا کمبود آن، روبرو هستند و صنایع بزرگ، کمتر با این موضوع روبرو هستند چون که بیشتر صنایع بزرگ کشور، دولتی هستند و با توجه به بازار فروش داخلی و خارجی و منابعی که در اختیار دارند کمتر با مشکلاتی که صنایع کوچک و بزرگ کشور با آن روبرو هستند مواجه می ‌شوند.

وی در ادامه، اظهارکرد: صنایع کوچک و متوسط کشور بایستی بتوانند از دانش روز بهره بگیرند و از کسب و کارهای پیشرفته جهان الگو برداری کنند تا با بکارگیری الگوهای مدیریت و فروش آنها بتوانند نقدینگی ایجاد کنند.

بیشتر صنایع کوچک و متوسط با عدم نقدینگی و یا کمبود آن، روبرو هستند و صنایع بزرگ، کمتر با این موضوع روبرو هستند چون که بیشتر صنایع بزرگ کشور، دولتی هستند و با توجه به بازار فروش داخلی و خارجی و منابعی که در اختیار دارند کمتر با مشکلاتی که صنایع کوچک و بزرگ کشور با آن روبرو هستند مواجه می ‌شوند

فضای کسب و کار در حال تغییر است
یک کارشناس حوزه تولید و فضای کسب و کار در پاسخ به این پرسش که آینده تولید و فضای کسب و کار به کدام سمت می رود؟ به بازار، گفت: کشور از انقلاب صنعتی در حال گذر است و به سمت اقتصاد اطلاعاتی و اقتصاد دیجیتال ورود کرده است و در آینده، هیچ گونه مسیری برای فرار از اقتصاد دیجیتال وجود ندارد و همه جامعه، عضوی از اقتصاد اطلاعاتی یا دیجیتالی خواهند بود و یا باید محصولات آن ها را مصرف کنند و یا باید در این مسیر حرکت کنند.

دارایی اظهار داشت: حوزه های کسب و کار و صنعت، اگر عضو حوزه اقتصاد اطلاعاتی یا دیجیتالی نشوند سرنوشت آن ها به شکست منجر خواهد شد. دو راه پیش روی صنعت و کسب و کارها اعم از کشاورزی، تولید و خدمات، قرار دارد؛ یا شکست می خورند و یا تغییر خواهند کرد بنابراین، صنعت و کسب و کارهای کشور، بایستی از هم اکنون به این فضا وارد بشوند.

وی تصریح کرد: بایستی سیاست گذاران، زمینه ورود صنعت و کسب و کارها را به اقتصاددیجیتال، فراهم کنند.سرعت پیشرفت اقتصاد اطلاعاتی و دیجیتالی از شتاب بالایی برخوردار است و اگر سیاست گذاران برای ورود کسب و کارها و صنعت به این حوزه، تعلل کنند فاصله تولید و صنعت کشور با اقتصاددیجیتالی جهان، بصورت تصاعدی افزایش خواهد یافت و سهمی از این فضا به صنعت کشور، تعلق نخواهد گرفت.

دارایی در ادامه بیان کرد: پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک، تولید فیزیکی وجود نخواهد داشت و تولید و خط تولید در تمامی حوزه ها و حتی در کشاورزی، پزشکی و وکالت با وجود اینترنت ۵G با تغییر روبرو شوند و محصولات و خدمات بصورت فیزیکی ارائه نخواهند شد و از راه دور و بصورت هوشمند و توسط ربات ها انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: این هم یک هشدار و هم یک نوید است و مشکلات در آینده، توسط تکنولوژی برطرف خواهد شد و تکنولوژی خواهد توانست مشکلات پیرامون طبیعت را برطرف کند و ما بایستی در این مسیر ورود پیدا کنیم.

سرعت پیشرفت اقتصاد اطلاعاتی و دیجیتالی از شتاب بالایی برخوردار است و اگر سیاست گذاران برای ورود کسب و کارها و صنعت به این حوزه، تعلل کنند فاصله تولید و صنعت کشور با اقتصاددیجیتالی جهان، بصورت تصاعدی افزایش خواهد یافت و سهمی از این فضا به صنعت کشور، تعلق نخواهد گرفت

اقتصاد استارت آپ ها در مسیر رشد
این کارشناس حوزه تولید در ادامه، بیان کرد: اقتصاد استارت آپ ها  در جهان، رو به رشد است و استارت آپ هایی که در حوزه دیجیتال، فعالیت دارند توانسته اند سهم بسزایی را در اقتصاد دنیا به خود اختصاص بدهند و روز به روز دارند به رشد بیشتری دست پیدا می کنند. استارت آپ ها از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۱۸ حدود ۲ و ۸ دهم تریلیون دلار ارزش اقتصادی ایجاد کرده اند و این بیشتر از ارزش اقتصادی تولید ناخالص داخلی کشور انگلستان است.

دارایی افزود: استارت آپ ها در سال ۲۰۱۸ بیشترین میزان سرمایه گذاری های خطر پذیر به ارزش ۲۲۰ میلیارد دلار داشته اند و این نشان می دهد که جهان دارد از انقلاب صنعتی به سمت اقتصاد اطلاعاتی یا دیجیتالی می رود.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۰۸ میلادی از بین شرکت های برتر جهان، فقط شرکت مایکروسافت فناوری محور بود ولی امروزه از بین ده شرکت برتر دنیا تعداد ۷ شرکت از آن ها فناوری محور هستند و این شرکت ها توانسته اند جایگاه شرکت های بزرگ سنتی را بگیرند.

دارایی اظهار داشت: شرکت های فناوری محور در حوزه های کشاورزی، محصولات غذایی جدید، بلاک چین ها، دارویی، پزشکی و ... حضور دارند و فعالیت آن ها قابل تقسیم است. با نگاهی به عملکرد این شرکت ها و مسیری که طی کرده اند؛ صنعت و کسب و کارهای فعال در کشور، چاره ای جزو این ندارند که به این حوزه، وارد بشوند.

وی تاکید داشت: نیاز است که سیاست گذاران کشور به این موضوع توجه کنند و مسیر صنعت و کسب و کارها به سمت اقتصاد اطلاعاتی و دیجیتالی را بپذیرند و زمینه حضور کسب و کارها در این حوزه را فراهم کنند.

جهش تولید مکمل رونق تولید است
این کارشناس تولید و حوزه کسب و کار در پاسخ به این پرسش که در سال جهش تولید هستیم آیا واحدهای تولیدی و صنعتی کشور می‌ توانند به جهش تولید، دست پیدا کنند؟ به بازار، گفت: سالجاری، توسط مقام معظم رهبری، بعنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است ولی توسط دولت، نمایندگان مجلس و کارشناسان بایستی تعریف درستی از جهش تولید ارائه شود.

دارایی اظهار کرد: شاید بعضی از جهش تولید اینگونه، برداشت داشته باشند که حتما بایستی بر تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی کشور افزوده شود در صورتی که اینگونه، نیست و با افزایش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی و تولیدی می ‌توان به جهش تولید دست پیدا کرد.

وی افزود: سال گذشته، نیز، توسط مقام معظم رهبری، بعنوان سال رونق تولید نامگذاری شد ولی متاسفانه برخی از مسئولان تعابیر گوناگونی از آن داشتند و همین موضوع، باعث بروز اشتباهاتی از سوی برخی از مسولان در راستای دستیابی به رونق تولید شد و در سالجاری، نباید این اشتباهات، دوباره درخصوص جهش تولید تکرار شود.

دارایی در ادامه، بیان کرد: بایستی این موضوع را درک کنیم که جهش تولید مکمل رونق تولید است و با تصمیماتی که گرفته می‌شود می ‌توان به جهش تولید دست پیدا کرد و یکی از راه‌های دستیابی به آن، افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی فعال و راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی و تولیدی راکد در کشور است.

این کارشناس حوزه تولید با اشاره به اقدامات دولت در راستای جهش تولید، گفت: دولت درخصوص واحدهای صنعتی بزرگی که در اختیار دارد اقدامات مناسب و موثری را انجام داده است که این موضوع می‌تواند زمینه ورود بخش خصوصی به بخش صنعت را فراهم کند که این می‌تواند باعث رونق و جهش تولید واحدهای صنعتی شود.

دارایی بیان کرد: اگر زمینه حضور سرمایه‌گذاران جدید به بخش صنعت کشور، توسط دولت فراهم شود می‌توان گفت که کار مهمی در راستای دستیابی به جهش تولید صورت گرفته است. دولت بایستی مشوق هایی برای سرمایه‌گذاران جدید در نظر بگیرد تا حضور در بخش صنعت برای آنها جذاب شود و همچنین، بایستی، امنیت در سرمایه‌گذاری، برای آنها فراهم شود.

وی در پایان، گفت: دولت در زمینه واگذاری واحدهای بزرگ صنعتی کشور به بخش خصوصی اقدامات مناسبی را انجام داده است که در این خصوص، می ‌توان به واگذاری بخشی از سهام شستا، صندوق بازنشستگی کشور و بنیاد مستضعفان اشاره کرد.

کد خبر: ۵۶٬۴۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha