۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
اولین طرح ایستگاه تاکسی هوایی لیلیوم رونمایی شد
سیستم تاکسی هوایی بزودی پرواز خواهد کرد

اولین طرح ایستگاه تاکسی هوایی لیلیوم رونمایی شد

کمپانی لیلیوم در سال ۲۰۱۷، نمونه تاکسی پرنده تمام برقی خود را برای اولین بار به پرواز در آورد؛ اکنون بعد از یک وقفه سه ساله، طرح اولین ایستگاه تاکسی پرنده با نام vertiport به این پروژه عظیم پیوست. این ایستگاه حمل ونقل هوایی در فلوریدا مستقر خواهد شد و بیش از ۲۰ میلیون شبکه تاکسی هوایی را به هم متصل خواهد کرد.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: چندی پیش  وزیر راه و شهرسازی محمد اسلامی درباره تاکسی‌های هوایی و راه اندازی این حمل ونقل جدید هوایی هم گفت: بسیاری از فرودگاه‌ها در شهرهای مختلف هستند که استعداد راه‌اندازی تاکسی هوایی را دارند و مردم می‌توانند با استفاده از هواپیماهای شخصی خود و با ثبت نام در این طرح از این پروژه استفاده کنند. اگر چه این اظهارات  به نوعی از سوی فضای مجازی فانتزی بازی  وزیر تعبیر شد و فاصله مردم و مسئولان را عیان کرد  اما باید بدانیم که روند  توسعه تاکسی های جدید هوایی در جهان رو به گسترش است و به تازگی  اولین طرح ایستگاه تاکسی هوایی لیلیوم رونمایی شد.

 سایت «The Verge  » نوشت:  در سال ۲۰۱۷، لیلیوم استارت آپ مستقر در مونیخ از یک هواپیمای مسافربری کاملاً برقی با قابلیت تیک آف عمودی   (VTOL) رونمایی کرد، این کمپانی قصد دارد ناوگان خود را با تاکسی هوایی ۵ نفره تا سال ۲۰۲۵ در بیشتر  شهرهای جهان به پرواز در بیاورد؛ در هفته گذشته این شرکت اعلام کرد که در نظر دارد اولین ایستگاه تاکسی های پرنده را در فرودگاه هوایی اورلاندو در دریاچه نونا  ( ایالت فلوریدا ) مستقر کند. بر اساس گزارشات این شرکت، مکان انتخاب شده فرصت  اتصال بیش از ۲۰ میلیون پرواز هوایی در شعاع ۱۸۶ مایل را فراهم می کند و بیش از ۱۰۰  فرصت شغلی را  در منطقه ایجاد خواهد کرد.

ایستگاه تاکسی های هوایی vertiport

برای اجرایی شدن این پروژه مهم ، کمپانی لیلیوم با  شرکت  Tavistock و شهر اورلاندو  وارد همکاری شده اند. نتیجه همکاری این کمپانی ها، طراحی معماری ایستگاه vertiport است که هم از نظر عملیاتی  و هم از منظر زیبایی شناسی بی نظیر است، به گفته طراحان این ایستگاه بیشتر  شبیه  یک اثر هنری در دریاچه نونا است. تنوع، طراحی، و ساختار قابل انعطاف vertiport با استاندارد های یک ایستگاه چند منظوره کاملا مطابقت دارد و با زیر ساخت های شهری و حومه شهری کاملا سازگار است.

دکتر ریمو گربر مدیر عامل استارتاپ  لیلیوم، همکاری با Tavistock و توسعه سیستم حمل ونقل برقی و هوایی با سرعت چند برابری را فرصتی مناسب برای کاهش مشکلات ترافیکی و کاهش  مدت زمان مسافرت ها اعلام کرد، وی افزود، تحرک هوایی پرسرعت در منطقه می تواند پاسخگوی نیاز بسیاری از ساکنین کشور باشد؛ وی در ادامه مصاحبه خود گفت،   هزینه کمتر و سرعت بالاتر رمز موفقیت این سیستم خواهد بود و بودن شک در آینده نزدیک پلتفرم های مشابهی را در سایر  کشور ها راه اندازی خواهیم کرد. به اعتقاد وی، سیستم تاکسی هوایی مناسب ترین روش حمل ونقلی در کاهش مشکلات ترافیکی کلان شهرها با زیر ساخت های نامناسب در شرایط اکنون خواهد بود.

سیستم حمل ونقلی جدید،  اتصال کل مناطق را امکان پذیر می کند و بدون شک تأثیر اقتصادی قابل توجهی برای شهرها و ساکنان این مناطق و همچنین افزایش دسترسی به صنعت، فرهنگ و طبیعت را به دنبال خواهد داشت. لازم به ذکر است، مکان های انتخابی برای ساخت  vertiport منوط به تأیید اداره هواپیمایی فدرال (FAA)، اداره حمل و نقل فلوریدا (FDOT) و سایر آژانسهای نظارتی است. جت لیلیوم تحت مجوز آژانس ایمنی هواپیمایی اروپا (EASA) و FAA است و تحت چارچوب های نظارتی طراحی و تولید شده است.و به نظر می رسد پروژه لیلیوم تمامی تاییدیه های مورد نیاز برای شروع ساخت این معماری مهم را کسب کرده است .

ساختار تاکسی های هوایی

این وسایل حمل ونقلی عجیب و در عین حال بسیار جالب  ، مشخصات یک جت هواپیمایی معمولی را دارا نمی باشد ، در واقع، هیچ دم، سکان، پروانه یا گیربکس در این تاکسی هوایی تعبیه نشده است و تنها یک کابین تخم مرغی شکل دارد که روی دنده های فرود با یک جفت بال موازی شیب-روتور قرار گرفته است. بالها با مجموع ۳۶ موتور جت برقی مجهز شده اند  که برای برخاست عمودی متمایل شده و سپس برای پرواز افقی به سمت جلو حرکت می کنند. بر اساس گزارشهای این کمپانی، در نمونه نهایی ، لیلیوم جت ۳۰۰ کیلومتر برد (۱۸۶ مایل) و حداکثر سرعت آن ۳۰۰ کیلومتر در ساعت (۱۸۶ مایل در ساعت)   را دارا خواهد بود.

دکتر برگر، نسبت قدرت به وزن را یک چالش بزرگ برای پرواز الکتریکی بر شمرد. وی افزود، چگالی انرژی و مقدار انرژی ذخیره شده در یک سیستم معین  معیار اصلی حرکتی  است و متاسفانه بسیاری از  باتری های امروز انرژی کافی برای خارج شدن بیشتر هواپیماها از زمین را ندارند اما  سوخت جت لیلیوم  حدود ۴۳ برابر بیشتر از باتری که به همان سنگینی انرژی دارد به ما انرژی می دهد. وی افزود، جت لیلیوم بسیاری از موانع جدی فنی، مالی، نظارتی، ایمنی، و آزمایش برد باتری را به خوبی پشت سر نهاد است  و دارای آمادگی لازم برای  ورود به سیستم حمل و نقلی کشور است.

وی گفت،  هر سرویس تاکسی پرنده ای باید توسط اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده و بسیاری از تنظیم کننده های هواپیمایی دیگر در سراسر جهان تأیید شود. و لیلیوم خوشبختانه  تاییدیه فنی و امنیتی را دریافت کرد ه است، تنها  مرحله عملیاتی که پیش روی ما است، انبوه سازی  و ایجاد شبکه های بین الملی  خواهد بود.

در پایان لازم به ذکر است، لیلیوم تنها شرکتی نیست که طراحی تاکسی های پرنده را انجام می دهد. بیش از ۱۰۰ برنامه مختلف هواپیمای الکتریکی در سراسر جهان در حال توسعه است، نام های بزرگی از جمله Joby Aviation، Volocopter، Ehang و Wisk Aero  در راس لیست قرار دارند، و  همچنین شرکت های دیگری مانند  هیوندای، تویوتا، ایرباس، بوئینگ و بل در صدد ورود به حوزه تاکسی های هوایی در آینده نزدیک هستند.

کد خبر: ۵۶٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha