۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷
ارز دولتی نهاده‌ها صرف خرید کالاهای دیگر شد
عضو اتحادیه مرغداران گوشتی:

ارز دولتی نهاده‌ها صرف خرید کالاهای دیگر شد

گیاهی، عضو اتحادیه مرغداران گوشتی، شرکت‌های وارداتی را مشکل ساز اصلی در قیمت مرغ دانست که با وجود دریافت ارز دولتی، آن را برای خرید اجناس خارجی دیگر هزینه کرده‌اند.

به گزارش بازار، فرهاد گیاهی، عضو اتحادیه مرغداران گوشتی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ۵ میلیارد دلار ارز دولتی، مردم در افزایش قیمت مرغ در رنج هستند، گفت: تعادل بازار از دست ما خارج شده است؛ چراکه نهاده‌ها با وجود تلاش دولت، به موقع در دسترس تولید کننده قرار نگرفت.

وی افزود: دلیل این معضل شرکت‌هایی بودند که نهاده را خریداری کرده و در گمرکات دپو کردند و در نتیجه ارز تخصیصی به مبدأ مورد نظر ارائه نشد.

گیاهی با احتمال اینکه ارز از سوی دولت تخصیص یافت ولی بدست واردکننده‌ها نرسیده است، ادامه داد: شرکت‌های وارد کننده این مشکل را برای مردم ایران ایجاد کردند چراکه با دریافت ارز، بخشی را برای خرید نهاده و بخش دیگر ارز را برای خرید جنسی دیگر هزینه کردند.

مدیرعامل شرکت مرغداران استان گیلان به رادیو گفت‌وگو گفت: این مسئله به شدت در حال نظارت و رصد است و مقامات قضایی و دستگاه‌های نظارتی در این حوزه ورود کردند.

گیاهی با اعلام اینکه چنین خلأ‌هایی به اطلاع دولت رسیده و در شرف رسیدگی بوده است، افزود: امروز باید وزارت صمت کنترل و رصد کند و اگر تخلفی صورت گرفته، دستگاه قضایی و تعزیرات ورود می‌کند.

وی با طرح این سوال که چرا تجار و خریداران نهاده این مشکل را برای کشور پدید آورده‌اند، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام گاه در نقش وارد کننده عمل کرده ولی از طریق تجار متولی، عاملیت این قصه را در دست داشته است.

گیاهی گفت: این تجار درپی خرید بودند ولی به موقع نهاده را تحویل نداده‌اند که باید رصد و پایش شود تا بدانیم این تعلل به چه منظور رخ داده است!؟

وی در خصوص عدم ترخیص برخی نهاده‌ها نیز اظهار کرد: در اینجا دستگاه‌های نظارتی باید بررسی کنند که چرا ترخیص با کندی انجام می‌گیرد و توزیع نمی‌شود!؟

گیاهی ادامه داد: ما از تولید کننده‌ها و بازار بهمن تهران هم گلایه مندیم. آن‌ها بی انصافی می‌کنند و در این اوضاع که قیمت بدرستی تعیین شده، چرا باز هم افزایش قیمت می‌دهند؟

وی افزود: تعدادی دلال مرغ را از استان‌ها خریداری کرده و به تهران می‌رسانند و در پایتخت هرگونه که بخواهند، افزایش قیمت می‌دهند و باعث گرانی در سطح کشور می‌گردند.

گیاهی گفت: از روز گذشته رصد کردیم و افزایش‌ها بر اساس ستاد تنظیم بازار بود و از امروز مرغ در سطح کشور و استان باید با قیمت تعیینی ستاد به فروش برسد و با کسانی که بی دلیل افزایش قیمت دادند، برخورد جدی شود.

وی افزود: نهاده به هر شکل باید در اختیار تولید کننده قرار گیرد و آنالیز کارشناسان عالی الگوی ستاد تنظیم بازار باشد و فروشنده‌ها نیز بر اساس نرخ مصوب اقدام به فروش کنند.

گیاهی همچنین به وجود نهاده در سامانه بازارگاه برای دسترسی تولید کننده اشاره کرد و گفت: اتحادیه کشوری نیز اعلام کرده هم باید ثبت نام و نهاده را دریافت کنند که اگر این رویه تسریع گردد، در روزهای آتی با کاهش قیمت مواجه خواهیم شد.

کد خبر: ۵۶٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha