۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
احتمال گرانی مرغ و دام با کمبود عرضه ذرت
دپو ذرت های وارداتی در انبارهای گمرکی جنوب

احتمال گرانی مرغ و دام با کمبود عرضه ذرت

درحالی که ذرت ازجمله کالاهای اساسی است که رتبه نخست را در لیست کالاهای اساسی وارداتی  در 10ماهه نخست امسال به خود اختصاص داده ؛اما در روزهای اخیر به یکباره عرضه ذرت وارداتی کم شده است.  

به گزارش بازار، براساس گزارشات گمرک ذرت طی 10‌ ماهه اول سال جاری به‌میزان 6 میلیون و 959 هزار تن و به‌ارزش 1میلیارد دلار وارد کشورمان شده که از نظر  ارزشی 6 درصد افزایش را نشان می‌دهد.این گزارش تاکید می کند که روزانه بیش از 4 هزار اظهار در گمرکات صورت می‌گیرد و فقط توقف 2 درصد از کالاها در گمرک بیش از معمول است و 90 درصد کالاهایی که وارد گمرک می‌شوند در کمتر از سه روز ترخیص می‌شوند ،این در حالی است که به گفته یکی از وارد کنندگان که نخواست نامش فاش شود،محموله های وارداتی ذرت در بنادرجنوب کشور انبار شده اند و ترخیص نمی شوند.

شنیده ها حاکی از انست که دولت از تخصیص ارز به واردات ذرت دانه ای در هفته های اخیر خودداری کرده است و وارد کنندگان نمی توانند ذرت های انبار شده در گمرکات را ترخیص و در کشور توزیع کنند.

این اشفتگی در بازار و ناهماهنگی میان بانک مرکزی و وزارت صنعت در حالی است که بهمن و اسفند ماه،میزان تقاضا برای این کالا افزایش می یابد، چرا که  پرورش دهندگان  دام و طیور برای تولید شیر و گوشت و مرغ  مجبورند نیاز مورد نیاز دام و طیورشان را خریداری و برای ایام تعطیلات پایان سال دپو کنند. به گفته  دامپروران  فروردین و اردیبهشت  به منظور تامین گوشت و مرغ مورد نیاز بازار، تولید افزایش می یابد و کمبود ذرت در این ایام ممکن است روند تولید گوشت و مرغ را دچار مختل کند.

به گفته فعالان بازار؛ عدم ترخیص ذرت از بنادر و توزیع آن در کشور در روزهای پایانی سال ،به مرغداران بیش از دامداران لطمه می زند ،زیرا در صنعت طیور هیچ جایگزینی برای ذرت نیست اما دامداران می توانند در جیره غذایی دام ها جو را جایگزین ذرت کنند.

از این رو پیش بینی می شود به رقم  ادعای کنترل بازار در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان با کاهش جوجه ریزی در اسفند و ماه اغازین سال به دلیل نبود نهاده ها و یا گرانی قیمت ان،بازار در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان با کاهش تولید مواجه شود.

گفتنی است که در بازار ازاد و دلالی ، ذرت با قیمت های ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰  تومان رونق  گرفته و فقط تهیه  ذرت دولتی و وارداتی با مشکل مواجه شده اند.

کد خبر: ۵٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha