۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
خطوط ریلی در برنامه‌ای ۵ ساله، ۲ برابر می‌شود
وزیر راه و شهرسازی:

خطوط ریلی در برنامه‌ای ۵ ساله، ۲ برابر می‌شود

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: در برنامه پنج ساله، ۱۴ هزار کیلومتر به خطوط ریلی کشور افزوده خواهد شد و زیرساخت‌های ریلی کشور دو برابر می‌شود.

به گزارش بازار، محمد اسلامی در مراسم الحاق ۷۰ دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی و بهره برداری از لکوموتیو پارس ۳۳ به عنوان اولین لکوموتیو ساخته شده در واگن سازی پارس با اشاره به تاکیدات رهبری معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور در توسعه زیرساخت‌های ریلی افزود: هم اکنون در کشور بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خطوط اصلی و فرعی داریم و همین میزان نیز در دست ساخت و اجراست که در یک برنامه پنج ساله ظرفیت زیرساختی کشور دو برابر خواهد شد و بیشتر نقاط کشور از خطوط ریلی بهره‌مند خواهند شد.

وی توسعه کریدورهای ترانزیتی بخصوص توسعه کریدور شمال- جنوب و بهره برداری از راه آهن چابهار - زاهدان تا پایان سال آینده و همچنین افتتاح راه آهن خواف - هرات تا پایان این ماه را از جمله اولویت‌های توسعه‌ای بخش ریلی در کشور دانست و گفت: بهره برداری از راه آهن خواف - هرات و اتصال راه آهن ایران و افغانستان فرصت متقابلی برای دو کشور ایجاد می‌کند و تحولی در میزان جذب بارهای داخلی و بین المللی محسوب می‌شود ضمن اینکه توسعه اتصال ریل به مراکز بار کشور و خطوط دوم که بهره وری خطوط را بالا می‌برد.

وی افزود: خطوط جدید ریلی از برنامه‌های اصولی وزارت راه و شهرسازی برای توسعه سهم حمل و نقل ریلی در جاجایی بار و مسافر است.

وزیر راه و شهرسازی اصلاح ساختار اداری و نظام نیروی انسانی راه آهن و توسعه شایسته سالاری با اصلاح فرایندها در راه آهن را که در حال اجراست زمینه ساز اعتماد بیشتر مردم به راه آهن دانست و افزود: حمل و نقل سریعتر، ایمن‌تر و با کیفیت بالاتر بارهای داخلی و خارجی و همچنین حمل مسافر در راه آهن پیشرفته و توسعه یافته و متفاوت می‌تواند اعتماد مردم به بخش ریلی را افزایش دهد.

اسلامی برگزاری ماهانه یک مراسم الحاق ناوگان به شبکه ریلی کشور را دارای پیام مهم برای صنعتگران و فعالان این بخش دانست و افزود: این امر پیام مشخص برای شرکت‌های سازنده و بهره بردار، دانش بنیان و فعالان این بخش دارد و آن اینکه تفکر و نگاه افزایش توجه به تولید داخل و نگاه مومنانه به خودباوری و پذیرش محصولات با کیفیت داخلی قابل رقابت بجای تولیدات خارجی در کشور تقویت شده است.

وی افزود: اگر سال گذشته این نگاه را در بخش ریلی بنیان نمی‌گذاشتیم بدون شک امسال سال بسیار سختی برای کشور و بخش ریلی ما بود و اعتقاد قلبی ما این است که این ظرفیت بصورت بالقوه در کشور وجود دارد که تولیدات ریلی را در کشور بومی کنیم که باید این ظرفیت به فعل دربیاید.

وزیر راه و شهرسازی افتتاح خط تولید لکوموتیو در واگن سازی پارس را محصول این نگاه دانست و گفت: اوایل دهه ۹۰ به واسطه مسئولیتی که داشتم از این خط تولید تعطیل شده بازدید کردم و توقف آن باعث رنجش خاطر شد، اما به واسطه این تفکر و نگاه به ظرفیت‌های داخل خوشبختانه امروز شاهد هستیم که بعد از ده سال توقف، این خط تولید راه اندازی و فعال شده است.

وی با اشاره به اینکه در هفته بسیج به سر می‌بریم گفت: باید در تمام مراحل تولید با روحیه بسیجی و خستگی ناپذیری و جهادی تلاش کنیم تا شاهد دستیابی کشور به راه آهن شکوفا و پیشرفته باشیم.

کد خبر: ۵۶٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha