۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
استمرار فروش سهام و دارایی‌های دولتی در بودجه ۱۴۰۰
سخنگوی دولت مطرح کرد

استمرار فروش سهام و دارایی‌های دولتی در بودجه ۱۴۰۰

ربیعی، سخنگوی دولت مهمترین مصوبات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را برشمرد که از جمله آن‌ها استمرار جریان فروش سهام و دارایی‌های دولتی مطابق روش‌های قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ است.

به گزارش بازار، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد افزود: در این دولت نه تنها از حدود ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی سال‌های گذشته خبری نبود بلکه از سال ۹۷ با وجود فشارهای اقتصادی و تحریم‌های آمریکا و کاهش درآمدهای ارزی، حتی انتقال پول اندک صادرات نیز بسیار محدود و با مشکل انجام می‌شود با این حال از سال ۹۷ تا ۹۹ توانسته ایم بودجه را به نحوی سامان دهیم که دچار عدم تعادل نشویم.

وی تصریح کرد: تاکنون ما ۱۲ تبصره همراه با اهداف بودجه را به تصویب رساندیم. از جمله مهمترین اهداف بودجه ۱۴۰۰ کاستن از وابستگی بودجه جاری به نفت، درون زا شدن درآمدهای اداره کشور، تقویت بخش غیردولتی در اقتصاد، توجه خاص به مقابله با فقر مطلق، دنبال کردن حمایت‌های معیشتی، گسترش اشتغال‌های خرد، کوچک و متوسط، دنبال کردن طرح تامین مسکن ارزان قیمت، مولد کردن دارایی‌های دولت و توجه به بهره وری، توجه به محیط زیست، گسترش صادرات غیرنفتی، توجه به فناوری‌های نو و شرکت‌های دانش بنیان، و نیز توسعه برنامه‌ای برای حفظ سلامت مردم، ایجاد عدالت‌های منطقه‌ای واتمام پروژه‌های نیمه تمام است.

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود گفت: در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ مهمترین مصوباتی که تاکنون مطرح شده به این شرح است:

اختصاص ۱۵ هزار میلیارد ریال از منابع شرکت دولتی تابعه وزارت نفت برای اتمام طرح (پروژه) ‌های نیمه‌تمام گازرسانی به روستاها.

افزایش سهم سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از محل عوارض ماده (۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد و اختصاص کل حدود ۵۰ درصد برای تأمین و استانداردسازی سامانه گرمایشی یکصد هزار کلاس درس مدارس.

استمرار جریان فروش سهام و دارایی‌های دولتی مطابق روش‌های قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF)

تعیین سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) معادل ۳۰ میلیارد دلار که یک میلیارد دلار آن صرفا برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاهها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

امکان استفاده سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی از تسهیلات بانکی برای طرح‌های توسعه‌ای بالادستی نفت و پیشگیری از خانم فروشی گاز، صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی، برای توسعه حمل و نقل درون و برون‌شهری.

امکان انتشار اوراق مالی اسلامی برای شهرداری‌ها برای طرح‌های قطار شهری و حمل ونقل شهری

استمرار جریان عملیات بازار باز به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ‌های سود و مهار (کنترل) بلندمدت نقدینگی، مهار (کنترل) تورم

اجازه برای تامین اعتبار عملیات طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی و همچنین طرح اقدام ملی تامین مسکن از محل منابع داخلی شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی.

مکلف شدن وزارت راه و شهرسازی برای تامین زمین رایگان مورد نیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه و مراکز بهداشتی در طرح‌های مسکن مورد تصویب و در اختیار قراردادن آن به دستگاه‌های دولتی ذی ربط.

اقساطی شدن هزینه‌های خرید و نصب کنتورهای حجمی و هوشمند برای چاه‌های آب مجاز کشاورزی.

الزام شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای ساماندهی و بهسازی محیط اسکان حاشیه شهرها و تامین زیر ساخت خدمات عمومی در این مناطق.

الزام به اصلاح شبکه آب روستایی و طرح‌های فاضلاب روستایی.

 الزام سازمان صدا و سیما به پرداخت ۳۰ درصد از درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی برای کمک به فدراسیون‌های ورزشی.

افزایش ۱۵ درصدی عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی و اختصاص منابع آن برای کمک به هزینه‌های بیماری‌های خاص و خدمات درمانی مثل کاشت حلزون، خرید عضو مصنوعی، بیماران اوتیسم و نقص ایمنی.  

معافیت زائران اربعین از عوارض خروج از کشور.

کد خبر: ۵۶٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha