۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
۷۵ درصد جامعه درگیر مشکلات اقتصادی اند/ ۳۰ میلیون نفر خواهان پوشش حمایتی!
گزارش «بازار» از گسترش فقر؛

۷۵ درصد جامعه درگیر مشکلات اقتصادی اند/ ۳۰ میلیون نفر خواهان پوشش حمایتی!

اقتصاددانان می گوید؛ زمانی که خود مسئولان اعلام می کنند ۶۰ میلیون ایرانی باید مورد حمایت مالی و معیشتی قرار گیرند، نشان می دهد که ۷۵ درصد جمعیت کشور در فقر و همراه با مشکلات اقتصادی به سر می برند.

اسدالله خسروی؛ بازار: طبق بررسی های به عمل آمده درآمد ماهانه کمتر از ۱۰ میلیون تومان برای یک خانوار ۴ نفره با توجه به کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم، زیر خط فقر محسوب می شود حال از آنجایی که بیش از ۷۰ درصد سرپرست خانوارها در کشور درآمد ماهانه میانگین ۳ تا ۵ میلیون تومان دارند، با این تفاسیر مشخص می شود که خیل عظیمی از جمعیت کشور فقیر بوده و یا به زیر خط فقر رفته اند.

فقری که ناشی ازعوامل متعدد چون رشد نرخ تورم، افزایش سرسام آور قیمت ها در بازار، بیکاری، عملکرد ضعیف مسئولان در مدیریت اقتصاد به همراه کاهش درآمدهای ارزی کشور است.

چنین عواملی باعث شده تا سفره قشر ضعیف و کم درآمد جامعه روز به روز کوچکتر شود. چرا که این قشر یا درآمد ثابتی ندارند و یا اینکه حداقل حقوقی دریافت می کنند که آن هم در پی کاهش ارزش پول ملی، هزینه های زندگی را آن طور که فقط بتوانند تا سر ماه زنده بمانند پوشش می دهد. بماند اینکه اکنون حدود ۱۰ میلیون خانوار مستاجرند و افزایش اجاره بها برای آنها کمر شکن شده است.

خط فقر به تعریف سازمان‌های جهانی در واقع حداقل درآمدی است که برای زندگی در یک کشور نیاز بوده و در نظر گرفته می‌شود حال از آنجایی که درآمد بخش عمده ایرانی ها به نسبت هزینه های زندگی بسیار اندک است و از طرفی قیمت ها روز به روز بدون نظارت و کنترل در بازار افزایش می یابند، بنابراین باید شاهد فقیر شدن جمعیت کشور باشیم.

سه چهارم جمعیت ایران زیر خط فقر رفته اند
مرتضی افقه، استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با «بازار» گفت: کشوری که دارای قابلیت ها و ظرفیت های فراوان در همه بخش هاست نباید فقیر داشته باشد این در حالی است که کم کاری و سوء مدیریت ها همچنین کم توجهی به توان داخلی موجب شده است که سه چهارم جمعیت کشور فقیر و با مشکلات اقتصادی مواجه شوند.

وی با بیان اینکه مجلس و دولت اکنون در حال اجرای طرح های بهبود معیشت مردم هستند تا بخش اندکی از هزینه ای مردم را از این طریق برای چند ماه تامین کنند افزود: افزایش سطح عمومی قیمت ها فشار زیادی را به خانوارها تحمیل کرده است تا جایی که این روزها گذران زندگی برای دهک های پایین درآمدی بسیار سخت شده است در چنین شرایطی مجلس با برآوردی که از اقشار ضعیف جامعه به عمل آورده به این نتیجه رسیده است که ۶۰ میلیون ایرانی باید مورد حمایت قرارگیرند.  

افزایش سطح عمومی قیمت ها فشار زیادی را به خانوارها تحمیل کرده است تا جایی که این روزها گذران زندگی برای دهک های پایین درآمدی جامعه  بسیار سخت شده است در چنین شرایطی مجلس با برآوردی که از اقشار ضعیف جامعه به عمل آورده به این نتیجه رسیده است که ۶۰ میلیون ایرانی باید مورد حمایت قرارگیرند

این اقتصاددان اضافه کرد: پس از پیشتازی مجلس در حمایت مالی و معیشتی مردم، دولت نیز اکنون به این نتیجه رسیده است که کم درآمدها باید مورد توجه قرار گیرند در چنین شرایطی دولت در حال بررسی و اجرای طرحی در قالب مسئولیت پذیری‌های اجتماعی در شرایط کرونایی است تا ماهانه سرانه ۱۰۰ هزار تومان به حساب یک سوم جامعه واریز کند این اقدامات نشان دهنده آن است که مردم در فشار شدید اقتصادی قرار دارند.

ناتوانی مدیریتی اقتصاد کشور را به این روز دچار کرد
افقه به انتخابات امریکا و تاثیر گذاری آن بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: هر چند تعامل با دنیا برای پیشبرد اهداف اقتصادی با حفظ چار چوب ها ضروری است اما چنانچه در داخل کشور موضوع شایسته سالاری در مدیریت ها مورد توجه و برنامه ها طوری باشد که به رشد اقتصادی کشور منجر شود کشور در چنین شرایطی قرار نمی گیرد.  

این استاد دانشگاه، وضعیت اقتصاد کشور را آشفته دانست و اظهار داشت: رشد بالای نرخ تورم، عدم تولید ثروت، بیکاری و خالی بودن ظرفیت بنگاههای اقتصادی و مراکز تولید ناشی از سوء مدیریت  است. این موضوع باعث می شود تا اقتصاد کشور به جای توسعه پسرفت و جامعه با ناعدالتی های اقتصادی و مشکل فقر مواجه شود.

کاهش ضریب جینی رفاه جامعه را نشان نمی دهد
وی درباره وضعیت ضریب جینی کشور در این روزهای سخت اقتصادی اشاره کرد و افزود: ضریب جینی صرفاً توزیع درآمد را نشان داده و رفاه مردم جامعه را نشان نمی دهد بنابراین نباید گفت با رشد اقتصادی ضریب جینی به سمت صفر شدن حر کت می کند این در حالی است که برنامه ریزیها برای توسعه و رشد اقتصادی کشور بابد به گونه ای باشد که همه شاخص های اقتصادی مد نظر گرفته شود به طور مثال خیلی کشورها از ضریب جینی پایینی برخوردارند اما درآمد سرانه آنها بسیار اندک است. با این وجود برنامه ها و سیاست گذاریها باید حول محور افزایش درآمد مردم و حفظ ارزش پول ملی باشد تا جامعه در فشار اقتصادی قرار نگیرد.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: سیاست های ناکارآمد و ضعیف دولت طی یک دهه اخیر نرخ تورم را افزایش و این موضوع به عمیق شدن شکاف طبقاتی در جامعه منجر شد که بیشتر تاثیر گذاری در ایجاد شکاف طبقاتی رشد یک باره قیمت ارز و در پی آن افزایش قیمت ها و ناتوانی مردم در تامین هزینه های زندگی بوده است.

گرانی در بازار بی داد می کند
حمید حاج اسماعیل فعال کارگری نیز در گفتگو با «بازار» درباره وضعیت معیشت قشر کارگری و کارمندی جامعه در این شرایط سخت اقتصادی گفت: جمعیت حدود ۵۰ میلیونی کارگری کشور در پی رشد تورم، گرانی کالا و خدمات و کاهش قدرت خرید شرایط سختی را سپری می کنند و دولت توجهی به بهبود معیشت آنها ندارد.

جمعیت حدود ۵۰ میلیونی کارگری کشور در پی رشد تورم، گرانی کالا و خدمات و کاهش قدرت خرید شرایط سختی را سپری می کنند و دولت توجهی به بهبود معیشت آنها ندارد

وی فقیر شدن بخش عمده ای از جمعیت کشور را ناشی از سوء مدیریت، بی ثباتی اقتصادی، رشد نرخ تورم، آشفتگی سیاست های پولی مالی، تشدید تحریم ها و بروز بیماری کرونا عنوان کرد و افزود: گرانی اکنون در بازار بیداد می کند طوری که قیمت هر کیلو مرغ ۳۶ هزار و یک بطری شیر به ۱۲ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت ها که در همه کالا و خدمات به چشم می خورد برگرفته از ناکارآمدی مسئولان در سیاست گذاریهای درست و کنترل نرخ ها در بازار است.

مردم رفاه نسبی ندارند و فقر و تنگدستی روز به روز در کشور بیشتر می شود طوری که طبق آمارهای موجود نهادهای حمایتی، بیش از ۳۰ میلیون از جمعیت کشور خواهان حمایت معیشتی هستند

این فعال بخش کارگری خاطرنشان کرد: هر چند در ۴ دهه گذشته شاهد نوسان نرخ تورم بودیم اما نرخ این شاخص اقتصادی میانگین ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده است این در حالی است که امسال نرخ تورم ۵۰ درصدی را نیز در کشور تجربه کردیم. در حالی که با توجه به رشد سر سام آور قیمت ها و هزینه زندگی مردم، تغییر آنچنانی درحقوق کارگران و کارمندان اتفاق نیفتاد.

وی افزود: مردم رفاه نسبی ندارند و فقر و تنگدستی روز به روز در کشور بیشتر می شود طوری که طبق آمارهای موجود نهادهای حمایتی، بیش از ۳۰ میلیون از جمعیت کشور خواهان حمایت معیشتی هستند.

کد خبر: ۵۶٬۲۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید مرتضی موسوی IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      3 0
      یا خدا یعنی هرکس ماهی 10میلیون تومان کمتر می گیرد زیر خط فقر زندگی می‌کنند پس معلولین شدید و خیلی شدیدسرپرست خانوار که حتی توانایی کار کردن را هم ندارند اونا ماهی 530هزار تومان می گیرند البته برای خانواده 4نفره، واویلا نسبت به این رقم اونا دارند له می شوند کسی هم به فکر آنها نیست
    • محمد IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      3 0
      واقعا باید تاسف خورد تا کی ملت باید زیر فشار فقر له شوند؟!!!
    • وحید IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      1 0
      گرانی کمر مردم رو شکسته و هیچ مسئولی بفکر قشر ضعیف جامعه نیست، دیگه هیچ دلخوشی برای امثال منه جوان نمونده...