۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
بهانه های استیضاح وزیر جهاد کشاورزی؛ بازار گران، وزیر ناتوان/ مدیری که اظهار عجز می کند باید استیضاح شود
پاسکاری بین صمت و کشاورزی مشکل آفرین شد

بهانه های استیضاح وزیر جهاد کشاورزی؛ بازار گران، وزیر ناتوان/ مدیری که اظهار عجز می کند باید استیضاح شود

استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در حالی مطرح شده است که برخی از نمایندگان معتقدند؛ اظهار ناتوانی وزیر در انجام امور خود دلیل کافی برای استیضاح است و برخی دیگر معتقدند برخی اتفاقات خارج از کنترل وزیر جهاد بوده پس با استیضاح کاری از پیش نمی رود.

بازار؛ گروه کشاورزی: چند صباحی است که بحث استیضاح کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در محافل و رسانه ها مطرح می شود و بعد از مدتی مجددا فروکش می کند. با رسیدن قیمت مرغ به ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان در آذر ماه امسال، یک بار دیگر خبرهایی مبنی بر طرح استیضاح وزیر از سوی برخی نمایندگان مجلس به گوش می رسد. اگرچه استیضاح خاوازی مخالفانی نیز دارد اما شنیده ها حاکی است محمد علی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر با جدیت پیگیر این امر است.

محمدعلی نقدعلی در گفت و گو با خبرنگار «بازار» ضمن اشاره به ثبت استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در سامانه مجلس، اظهار داشت: یکی از  موضوعات مهمی که همواره در کمیسیون کشاورزی مطرح شده بی سرو سامانی بازار واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی است چرا که ثمره ای جز افزایش  قیمت فرآورده‌های لبنیاتی و پروتئینی ندارد. با این وجود وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص اظهار ناتوانی و نداشتن اختیارات لازم می کند لذا به نظر می رسد چاره کار در استیضاح ایشان است.

وی در خصوص محورهای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: عدم نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی در بازار، عدم اعمال اختیارات در قانون تمرکز و اینکه چرا کل پروسه تخصیص و توزیع نهاده‌ها را باید وزارت کشاورزی انجام دهد و قانون را اعمال نکرده؛ عدم اعمال نظارت بر صادرات و واردات محصولات کشاورزی، توزیع ناعادلانه نهاده‌ها در مرغداری‌ها و دامداری‌ها،  وجود تبعیض و رانت در توزیع خارج از سامانه بازارگاه و ایجاد آشفتگی در قیمت نهاده و بازار افسار گسیخته محصولات پروتئینی و لبنی به شکل غیر قابل قبول، از محورهای استیضاح است.

محمدعلی نقدعلی: یکی از  موضوعات مهمی که همواره در کمیسیون کشاورزی مطرح شده بی سرو سامانی بازار واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی است چرا که ثمره ای جز افزایش  قیمت فرآوردهای لبنیاتی و پروتئینی ندارد

تعادل قیمت نهاده های دامی با توزیع عادلانه آن توسط وزارت جهاد میسر می شود
 جعفر راستی دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بنده نیز جزو طراحان و موافقان استیضاح هستم به خبرنگار «بازار» گفت: وزیری که در کمیسیون اظهار عجز می کند که نمی تواند بیش از این کار کند بهتر است که استیضاح  شود.

راستی افزود: با پیگیری هایی که از سوی کمیسیون انجام شد توافق نامه ای بین وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر برگرداندن وظایف بخش کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی انعقاد شد اگرچه در نهایت رئیس جمهوری با آن مخالفت کرد اما وزیر جهاد نیز اظهار ناتوانی کرد؛ لذا معتقدیم که بهترین راه استیضاح است.

وی ادامه داد: وقتی مردم با ما مشکلات خود را در میان می گذارند ما نیز آنها را با وزارت‌خانه در میان می گذاریم اما متاسفانه وزیر می گوید من نمی توانم کاری کنم!

نماینده مردم شبستر در مجلس یازدهم نابسامانی بازار نهاده ها و قیمت های محصولات دامی را دو محور استیضاح عنوان کرد و افزود: قیمت ها الان از توان قشر پایین جامعه خارج است به طوری که شاهد هستیم که قیمت گوشت به اندازه یک سوم گوشت قرمز شده است.

جعفر راستی: وزیری که در کمیسیون اظهار عجز می کند که نمی تواند بیش از این کار کند بهتر است که استیضاح  شود

راستی تصریح کرد: البته این بالا بودن قیمت ها منحصر به گوشت و مرغ نیست و قیمت هر آنچه که به وزارت جهاد کشاورزی مربوط می شود در حال بالا رفتن است.  

وی در پاسخ به این سوال که وقتی قیمت گذاری در اختیار وزارت جهاد نیست چرا وزیر را مقصر می دانید، گفت: درست است که قیمت گذاری به این وزارت خانه ارتباط ندارد اما قیمت نهاده های دامی و طیور و همچنین توزیع آن به عهده وزارت جهاد کشاورزی است و باید بتواند آن را سامان بدهد.

راستی ادامه داد: در حقیقت اگر این وزارتخانه بتواند توزیع عادلانه نهاده های دامی را  ایجاد کنند، قطعا قیمت هم تعادل پیدا می کند پس اینگونه نیست که متولیان این وزارتخانه هیچ نقشی در قیمت‌ گذاری نداشته باشند.

وی در پایان با بیان اینکه بعید می دانم با استیضاح وزیر موافقت شود، گفت: در حال حاضر تنها چند وزیر باقی مانده است که دولت سقوط کند؛ یعنی اگر دو وزیر دیگر استیضاح شود کل دولت باید به مجلس بیاید و مجددا رای اعتماد بگیرند به همین دلیل احتمالا با استیضاح موافقت نخواهند کرد.

 مخالف استیضاح هستم/ نقش رئیس جمهور در صدمه زدن به تولیدکنندگان بخش کشاورزی
در این بین اما برخی نمایندگان و فعالان این صنعت اعتقادی به استیضاح وزیر جهاد کشاورزی ندارند و معتقدند مشکل کار جای دیگر است. ذبیح الله اعظمی ساردوئی، دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم که جزو مخالفان استیضاح است در گفت و گو با خبرنگار «بازار» گفت: بنده قطعا با استیضاح وزیر مخالف هستم چون یکی از دلایلی که در این خصوص مطرح شده گرانی قیمت مرغ و تخم مرغ است، در صورتی که مشکل این نیست.

اعظمی ساردوئی افزود: مشکل این است که از ۲ سال پیش که دولت مجلس را دور زد و قانون تمرکز را زیر پا گذاشت و وظایف بخش کشاورزی را به وزارت صمت انتقال داد، این نابسامانی در تامین نهاده های خوراک دام و طیور و کود و سم به وجود آمد. البته از ابتدای سال جاری نیز حذف ارز ترجیحی تامین کالاهای کشاورزی مزید بر علت شد.

از ۲ سال پیش که دولت مجلس را دور زد و قانون تمرکز را زیر پا گذاشت و وظایف بخش کشاورزی را به وزارت صمت انتقال داد، این نابسامانی در تامین نهاده های خوراک دام و طیور و کود و سم بوجود آمد

وی ادامه داد: در حقیقت عوامل اصلی نابسامانی بازار نهاده ها، حذف ارز ترجیحی، توزیع ناعادلانه نهاده ها و دلال بازی هایی است که در این بین اتفاق می افتد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد تصریح کرد: متاسفانه علی رغم انعقاد تفاهم نامه بین وزیر جهاد و وزارت صمت مبنی بر انتقال وظایف بخش کشاورزی به وزارتخانه متولی تولید یعنی وزات جهاد کشاورزی، رئیس جمهور مخالفت کرد! و به این ترتیب به نظر می رسد رئیس جمهور در صدمه زدن به بخش کشاورزی بخصوص تولیدکنندگان نقش دارد.

اعظمی ساردوئی در پایان با تاکید بر اینکه تنها گروهی که الان هیچ حامی ندارند فقط تولید کنندگان بخش کشاورزی هستند، افزود: بنده معتقدم راه حل مشکلات بخش کشاورزی در استیضاح وزیر نیست. در حقیقت ایشان فرد با کفایتی است که کمی بد شانسی آورده و در یک شرایط بحرانی وزیر شده است!

کد خبر: ۵۶٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها