۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
صعود قیمت مرغ در قطب تولید؛ وعده تأمین نهاده عملی نشد
بازار گزارش می‌دهد؛

صعود قیمت مرغ در قطب تولید؛ وعده تأمین نهاده عملی نشد

بیرجند- قیمت مرغ در حالی در خراسان‌جنوبی به عنوان قطب تولید شرق کشور به کیلویی ۳۶ هزار تومان رسیده که وعده‌های مسئولان برای تأمین نهاده مرغداری‌ها هنوز عملی نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: از چند ماه گذشته تاکنون قیمت گوشت مرغ در خراسان‌جنوبی روند رو به افزایشی داشته است و مردم با تعجب می‌بینند که چگونه در مهد تولید گوشت سفید قیمت این محصول مورد نیاز مردم به صورت عجیب و شگفت‌آوری رشد داشته است.

مرغ داران و فعالان صنعت طیور هم همواره سخن از کمبود نهاده و دان می گویند که علی‌رغم طرح آن طی ماه‌های گذشته و وعده‌های متعدد مسئولان برای حل مشکل نهاده ها و در پی آن کاهش قیمت مرغ، اما اکنون نه تنها این وعده ها محقق نشد بلکه قیمت مرغ به ۳۶ هزار تومان هم رسید.

موضوعی که زمینه گلایه و اعتراض هم شهروندان و هم مرغداران خراسان جنوبی را به وجود آورده است.

مرضیه الهی از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: قیمت گوشت مرغ طی چند ماه گذشته در استان همچنان رو به افزایش است و علی‌رغم طرح این مشکل از سوی شهروندان و رسانه‌ها همچنان حل نشده باقی مانده است.

وی بیان‌کرد: خراسان‌جنوبی قطب تولید گوشت سفید در شرق کشور است ولی گاه قیمت گوشت مرغ در این منطقه نسبت به استان‌های دیگر بالاتر می رود.

گلایه‌های شهروندان
این شهروند خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در استان‌هایی چون مازندران که قطب تولید گوشت در شمال کشور است مرغ در  هفته های گذشته با قیمت حدود ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه شده است، افزود: ولی در خراسان‌جنوبی نه تنها خبری از کاهش قیمت نیست بلکه به کیلویی حدود ۳۶ هزار تومان رسیده است.

الهی با اشاره به اینکه خرید هر مرغ برای یک خانواده حدود ۸۰ هزار تومان هزینه دارد، یادآور شد: قیمت گوشت قرمز نیز هر کیلو حدود ۱۰۰- ۱۰۵ هزار تومان است و در چنین شرایطی بسیاری از خانواده‌ها به هیچ وجه امکان خرید گوشت ندارند.

محمد دیانت از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی نیز با گلایه از نوسان قیمت مرغ در بازار خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: متأسفانه طی ۱۰ روز قیمت گوشت مرغ 10 هزار تومان افزایش داشته است.

وی گفت: در همین یک ماه گذشته از مرغ فروشی‌ها، مرغ کیلویی ۲۵ هزار تومان، ۲۸ هزار تومان و بیشتر از آن نیز خریده‌ام و امروز نیز به کیلویی ۳۶ هزار تومان رسیده است.

حمید رضا کمیلی از فعالان صنعت طیور در خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در گذشته سامانه بازارگاه برای تهیه نهاده مورد نیاز مرغداری‌ها برای مباشران در هر شهرستان شارژ می‌شد و مباشران آن را بین مرغداری‌ها توزیع می‌کردند.

سامانه بازارگاه نهاده مورد نیاز را تأمین نکرد
وی بیان‌کرد: اما از یک ماه گذشته بر اساس دستور وزیر سامانه بازارگاه برای هر مرغداری باید به طور مجزا شارژ شود ولی متأسفانه از ۱۸ روز گذشته تاکنون این سامانه باز نشده و مرغداری‌ها نتوانسته‌اند نهاده‌ها مورد نیاز خود را تهیه کنند.

کمیلی با اشاره به اینکه طی ۲۰ روز گذشته تنها یک بار این سامانه برای خرید نهاده مورد نیاز مرغداری‌ها شارژ شد، ادامه‌داد: همان زمان اگر یک فعال در صنعت طیور پول و منابع مالی داشت نهاده خریداری کرد ولی دیگران همچنان با این مشکل رو به رو هستند.

متأسفانه از ۱۸ روز گذشته تاکنون سامانه بازارگاه باز نشده و مرغداری‌ها نتوانسته‌اند نهاده‌ها مورد نیاز خود را تهیه کنند

این فعال در صنعت طیور در خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه قیمت دان و نهاده در بازار آزاد نسبت به زمان مشابه در سال قبل حدود ۷-۸ برابر افزایش داشته است، گفت: متأسفانه به علت کمبود نهاده طیور خیلی از واحدها اقدام به کاهش جوجه‌ریزی کردند که یکی از علل افزایش قیمت گوشت مرغ همین مسئله است.

کمبود نهاده امکان جوجه‌ریزی را گرفته است
کمیلی گفت: برخی از مرغداری‌ها سالن خالی دارند ولی به واسطه کمبود نهاده و دان ترس از جوجه‌ریزی دارند.

وی بیان‌کرد: با توجه به اینکه در یکی دو هفته آینده آن دسته از مرغداری‌هایی که اقدام به جوجه‌ریزی کرده و گوشت مرغ وارد بازار می‌کنند، انتظار کاهش قیمت را در هفته‌های آتی داریم.

افروزی از دیگر فعالان در صنعت طیور در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: متأسفانه در شرایط فعلی مرغداری‌ها امکان تهیه نهاده را از طریق بازارگاه ندارند و در بازار آزاد نیز به شدت قیمت دان و نهاده افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: من از حدود ۲۰ سال پیش در عرصه صنعت طیور فعال هستم و تاکنون با مشکلات اینچنینی برای تهیه دان و نهاده مواجه نبوده‌ام.

این فعال در صنعت طیور با اشاره به اینکه گران شدن قیمت گوشت مرغ را باید در کاهش جوجه‌ریزی به واسطه کمبود دان و نهاده جست و جو کرد، ادامه‌داد: یکی از درخواست‌های مرغداران خراسان‌جنوبی اعطای مجوز برای صادر کردن گوشت مرغ به استان سیستان و بلوچستان است.

در شرایط فعلی بسیاری از واحدهای تولیدی مرغ مادر جوجه‌ریزی برایشان صرفه اقتصادی ندارد و از ابتدای شیوع کرونا در حال ضرر کردن هستند

افروزی یادآور شد: مسئولان و متولیان امر تأکید دارند که صدور چنین مجوزی بعد از تأمین گوشت مورد نیاز استان داده می‌شود.

سید حسین خیریه، مدیر یکی از واحدهای تولیدی مرغ مادر خراسان‌جنوبی و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند در گفتگو با بازار اظهار کرد: بعد از گذشت ماه‌ها از طرح مشکل، واحدهای صنعت طیور همچنان با مشکل کمبود نهاده رو به رو هستند.

وی بیان‌کرد: در شرایط فعلی بسیاری از واحدهای تولیدی مرغ مادر جوجه‌ریزی برایشان صرفه اقتصادی ندارد و از ابتدای شیوع کرونا در حال ضرر کردن هستند.

تأمین نهاده تنها راهکار کاهش قیمت گوشت مرغ
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: اگر می‌خواهیم هم گوشت مرغ با قیمت مناسب به دست مردم برسد و هم تولیدکنندگان متضرر نشوند، باید نهاده برای تولید دان مورد نیاز مرغداری‌ها تأمین شده و از طرف دیگر جلوی واسطه‌گری‌ها گرفته شود.

خیریه یادآور شد: متأسفانه منافع برخی در همین واسطه‌گری‌ها و دلال بازی‌ها در حوزه تأمین دان و نهاده است و شاید برای همین تاکنون این مشکل رفع نشده است.

غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه در گفتگو با بازار اظهار کرد: در مقطع زمانی ۱۰ مهرماه تا ۱۹ مهرماه در تمام کشور به دلیل نبود جوجه یک روزه مرغداران نتوانستند جوجه‌ریزی به اندازه نیاز داشته باشند.

پیش بینی کاهش قیمت در هفته‌های آتی
وی بیان‌کرد: از طرف دیگر نهاده‌های مورد نیاز چون ذرت و سویا نیز به موقع و به اندازه کافی تأمین نشد و مرغ تولیدی به وزن طبیعی نرسید و این موارد موجب کمبود مرغ تولیدی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در خراسان‌جنوبی علی رغم کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید، باز هم مازاد بر نیاز استان داریم که به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

قوسی گفت: پیش بینی می‌کنیم با توجه روند طبیعی جوجه‌ریزی در شرایط فعلی، از دهم آذرماه روند تولید گوشت مرغ در خراسان‌جنوبی به حالت عادی برگشته و با رفع نواقص سامانه بازارگاه مشکلات در این حوزه کاهش یابد.

وی یادآور شد: مسئولیت نظارت بر توزیع و قیمت بر عهده سازمان صمت و نظارت بر تولید تا رسیدن به مراکز عمده فروشی بر عهده جهاد کشاورزی است.

ضرورت پاسخگویی مسئولان سازمان صمت
نکته قابل توجه عدم پاسخگویی مسئولان صنعت و معدن و تجارت نسبت به بالا بودن قیمت گوشت مرغ در خراسان‌جنوبی است و همه ماجرا را به مسائل و مشکلات کشوری ارتباط می‌دهند.

اما مگر مسئولیت نظارت بر قیمت‌ها بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت نیست؟ چرا در خراسان‌جنوبی گوشت مرغ هیچگاه به قیمت مصوب نزدیک نمی‌شود؟ آیا بخشی از این اتفاق به علت عدم نظارت دقیق سازمان صمت نیست. اصولاً سازمان صمت در این قضیه کجای کار است و چه کسی پاسخگوی سفره‌های خالی مردم خواهد بود.

کد خبر: ۵۶٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      0 0
      آقا چرا متوجه نمی شید دولت روحانی قصدش اینه که مردم رو به خیابونها بکشونه همه اینها هم زیر سر خودشونه