۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
قحطی روغن در سیستان و بلوچستان از شایعه تا واقعیت؛ هجوم مردم به فروشگاه ها
بازار گزارش می دهد؛

قحطی روغن در سیستان و بلوچستان از شایعه تا واقعیت؛ هجوم مردم به فروشگاه ها

زاهدان- این روزها در حالی شاهد هجوم مردم سیستان و بلوچستان به فروشگاه ها و خرید انبوه روغن خوراکی هستیم که مسئولان بارها از توزیع کافی اقلام اساسی در فروشگاه های سطح استان خبر داده اند.

فرشته بامری؛ بازار: مدتی است که شاهد هجوم مردم سیستان و بلوچستان به فروشگاه های سطح شهر و خریدهای انبوه روغن هستیم و نجوای قحطی روغن در شهرها به گوش می رسد این در حالی است که مسئولان بارها از توزیع اقلام اساسی در فروشگاه های سطح استان خبر می دهند و به گفته آنها دسترسی مردم به اقلام اساسی روال عادی دارد.

طبق آخرین آمار در حال حاضر بیش از ۸۰ مرکز توزیع و فروشگاهی در سیستان و بلوچستان به عرضه کالاهای اساسی شهروندان مشغول هستند همچنین در حال حاضر ۷ هزار و ۱۰۰ تن اقلام اساسی در مراکز عرضه مشغول توزیع است.

اما با وجود این آمارها در این میان آنچه که بیشتر از همه جلب توجه می کند صف های طولانی و افزایش خریدهای شهروندان است.

عده ای با شنیدن نام قرنطینه کرونا دچار استرس و نگرانی می شوند
مهدی زارع، یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: امروز برای خرید مایحتاج خانه به یکی از فروشگاه مراجعه کردم اما در حین ورود به فروشگاه متوجه صف بسیار طولانی و خریدهای انبوه شدم.

وی با اشاره به اینکه، روغن پایه ثابت سبدهای خرید شهروندان است، افزود: با دیدن این صحنه ها برایم سوال پیش آمد که  علت این همه خرید انبوه و صف های طولانی چیست و چرا باید برای خرید از فروشگاه زمان قابل ملاحظه ای را در صف بایستم.

وی تصریح کرد: همچنین تقاضای مردم برای تامین مواد غذایی با تعطیلی اجباری مجدد کرونا افزایش یافته است و اینگونه تداعی می شود که گویا قحطی در کمین است.

علی رضایی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار بازار، گفت: عده ای با شنیدن نام قرنطینه کرونا دچار استرس و نگرانی می شوند و به ذخیره مواد غذایی می پردازند، در حالی که قرنطینه هیچ ارتباطی به قحطی ندارد و کالاهای اساسی درفروشگاه ها در دسترس هستند.

وی افزود: از آنجایی که نجوای کمبود روغن در شهر شنیده می شود به فروشگاه آمدم تا چند قوطی روغن خریداری کنم تا اگر این محصول کمیاب شود برای مدتی روغن مصرفی خانواده را تامین کنم.

خوشبختانه روغن و سایر مواد غذایی که نیاز داشتم در فروشگاه موجود بود

وی تصریح کرد: خوشبختانه روغن و سایر مواد غذایی که نیاز داشتم در فروشگاه موجود بود.

حامدبارانی یکی از دیگر از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: معمولا ماهی یک بار به خرید می آیم و مواد غذایی لازم را از فروشگاه ها خریداری می کنم.

وی افزود: اخیرا مردم زاهدان به خرید روغن روی آورده اند و میل به خرید افزایش پیدا کرده است و معمولا برنج، روغن، شکر، حبوبات، کنسروجات، گوشت و مواد شوینده و سلولزی از جمله موادغذایی هستند که خریداری می کنند.

وی تصریح کرد: همچنین اغلب شهروندان به خرید روغن خوراکی با حجم بالا اقدام می کنند.

نگرانی بابت تأمین کالاهای اساسی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد
داوود شهرکی، رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: اقلام اساسی موردنیاز مانند مرغ، برنج، روغن، شکر و ... به ‌اندازه کافی  در سیستان و بلوچستان موجود است و نگرانی بابت تأمین کالاهای اساسی  وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه توزیع کالاهای اساسی روال عادی دارد، افزود: برخی شایعات در مورد کمبود روغن در استان سیستان و بلوچستان صحت ندارد و به شهروندان اطمینان می دهیم به ‌هیچ‌وجه مشکلی برای تأمین روغن نباتی نداریم.

وی تصریح کرد: اخیرا ۲ هزار تن روغن خوراکی برای تزریق به بازار سیستان و بلوچستان تامین شده است، همچنین به زودی کار ذخیره سازی روغن در استان نیز آغاز می شود.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: برای جلوگیری از ازدحام شهروندان در فروشگاه ها تعداد مراکز عرضه در استان را افزایش داده ایم و اکنون ۸۰ مرکز اقلام اساسی را توزیع می کنند.

مرغ تنظیم بازار در سطح گسترده در استان سیستان و بلوچستان در حال توزیع است، همچنین برنج مورد نیاز شهروندان هم در شبکه توزیع قرار گرفته است

وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ، افزود: مرغ تنظیم بازار در سطح گسترده و با قیمت ۱۵ هزار تومان در استان سیستان و بلوچستان در حال توزیع است، همچنین برنج مورد نیاز شهروندان هم در شبکه توزیع قرار گرفته است.

شهرکی تصریح کرد: قرنطینه ارتباطی به کمبود مواد غذایی ندارد و شهروندان نباید این دو مورد را به هم ربط دهند.

وی با اشاره به اینکه، هم اکنون ۷ هزار و ۱۰۰ تن اقلام اساسی شامل روغن، برنج، شکر و مرغ تامین و در حال توزیع است، گفت: در این راستا گشت های مشترک با حضور نمایندگان تعزیرات حکومتی، بازرسان صنعت و معدن و اصناف بر کار توزیع کالاها نظارت می کنند و توزیع اقلام اساسی تحت نظارت بازرسان انجام می شود.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: شهروندان می توانند گزارشات خود را در خصوص تخلفات اقتصادی از جمله گرانفروشی، کم فروشی وتقلب، احتکار، انبارهای بی نام نشان و... از طریق تماس تلفنی باشماره ۱۲۴ ستادخبری سازمان در طول شبانه روز اعلام کنند.

وی تصریح کرد: همچنین شهروندان می توانند از طریق پورتال سازمان به آدرس cppo.mimt.gov.ir نیز گزارشات خود را ثبت کنند.

در مجموع چیزی که واضح است این است که خوشبختانه کمبودی در تامین کالاهای اساسی در استان سیستان و بلوچستان وجود ندارد فقط نیازمند نظارت مسئولان در خصوص توزیع و همچنین آرامش مردم در خصوص دریافت آن هاست که موجب ایجاد آرامش و حتی کاهش قیمت می شود.

کد خبر: ۵۶٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیرضا IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      0 0
      دوهفته در زاهدان دنبال روغن خوراکی می گردم هر جا میروم میگن نداریم، تمام شده! کجا این 80 نقطه هستند که بنده دسترسی به آنها ندارم؟؟؟؟