۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
سرکوب قیمت‌ها صنعت تخم‌مرغ کشور را زیان‌ده کرد
دبیر انجمن ملی طیور ایران:

سرکوب قیمت‌ها صنعت تخم‌مرغ کشور را زیان‌ده کرد

طلاکش، دبیر انجمن ملی طیور ایران عنوان کرد که فعالان این صنعت به دلیل سرمایه‌ای که وارد این کار کرده‌اند، هم‌چنان با زیان و ضرر بالا به کار خود ادامه می‌دهند و امیدوارند با اصلاح قیمت در کار آنها گشایش حاصل شود و اگر ناامید شده و از این صنعت خارج شوند، کشور با مشکل کمبود تخم‌مرغ مواجه خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، «صنعت تخم‌مرغ کشور روزانه تا ۱۰ میلیارد تومان زیان می‌بیند.» این را رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران اعلام کرده و سید فرزاد طلاکش، دبیر انجمن ملی طیور ایران نیز آن را تایید می‌کند. به گفته طلاکش، روزانه به طور متوسط ۳۴۰۰ تن تخم‌مرغ در کشور از سوی واحدهای مرغ‌داری تولید می‌شود در حالی که قیمت تمام شده این محصول رقمی در حدود ۱۵ هزار تومان برای هرکیلوگرم است اما قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار که دو ماه پیش ابلاغ شد، به واحدهای تولیدی اجازه نمی‌دهد هر کیلوگرم تخم‌مرغ را بیشتر از ۱۲ هزار تومان به فروش برساند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، طلاکش با بیان اینکه به‌رغم ضرر و زیان ناشی از قیمت‌های دستوری، واحدهای تولیدی تخم‌مرغ کشور چاره‌ای جز تحمل این زیان و ادامه فعالیت ندارند، گفت: دوره صنعت مرغ تخم‌گذار بر خلاف مرغ گوشتی، طولانی‌مدت و دست‌کم دو ساله است و یک کارآفرین در این بخش حداقل با ۵ میلیارد تومان باید شروع به کار کند و در طول دوره دو ساله بهره‌وری نیز ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان هزینه را باید متحمل شود، بنابراین صنعتگر این حوزه نمی‌تواند سرمایه معطل مانده خود را به یکباره سرکوب کند و چاره‌ای ندارد که به‌رغم ضرر و زیان‌های تحمیلی به تولید ادامه دهد تا شاید با اصلاح قیمت‌ها فرجی برای او حاصل شود.

به گفته وی، قیمت هر مرغ مادر برای واحدهای تولیدی تخم‌مرغ کشور ۵۰ هزار تومان تمام می‌شود و مصرف روزانه دانه برای هر مرغ نیز معادل ۱۱۰ گرم و به قیمت هرکیلوگرم ۳۲۰۰ تومان است.

به گفته دبیر انجمن ملی طیور ایران، واحدهای تولیدی این بخش در صورتی از ادامه تولید دست خواهند کشید که دوره دو ساله تولید را سپری کرده و امیدی به دوره بعدی نداشته باشند؛ در این صورت است که کشور با کمبود تخم‌مرغ مواجه خواهد شد چرا که این محصول به دلیل عمر پایین ماندگاری و شکنندگی بالا، تجارت محدودی دارد و تنها می‌توان آن را از کشورهای همسایه تامین و واردات کرد که آن نیز به دلیل مصرف داخلی این کشورها، بسیار محدود خواهد بود.

طلاکش همچنین با اشاره به افزایش قیمت مرغ مصرفی در بازار داخل طی روزهای اخیر، یادآوری کرد که صنعت مرغ کشور این روز را از چند ماه گذشته پیش‌بینی کرده و به دولت و وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی هشدار داده بود اما به این هشدارها توجهی نشد.

طلاکش یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار را توقف تولید برخی از واحدهای تولیدی عنوان کرد که به گفته وی، به دلیل شرایط دشوار پیش آمده برای تولید، این واحدها دیگر امکان جوجه‌ریزی ندارند و دست از تولید کشیده‌اند.

او در عین حال تصریح کرد که قیمت ۳۵ هزار تومان برای هرکیلوگرم مرغ در بازار، پایین‌ترین نرخ معقول در شرایط فعلی است چرا که اگر رستوران‌ها به دلیل محدودیت‌های کرونایی، بسته نبوده و مشغول به فعالیت می‌بودند، قیمت امروز هر کیلوگرم مرغ به ۴۲ هزار تومان می‌رسید.

کد خبر: ۵۶٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha