۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
۴۷ درصد از واحدهای مسکونی روستایی آذربایجان‌شرقی مقاوم‌سازی شد
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی:

۴۷ درصد از واحدهای مسکونی روستایی آذربایجان‌شرقی مقاوم‌سازی شد

تبریز- مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی گفت: تاکنون ۴۷ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان در راستای اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی، مقاوم‌سازی شده اند.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی، حافظ باباپور با بیان اینکه میانگین تعداد واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده کشور ۴۵ درصد است، افزود: آذربایجان شرقی در زمینه مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

وی اظهار کرد: هم اکنون ۳۰۵ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در روستاهای این استان وجود دارد که از این تعداد ۱۴۳ هزار واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات این بنیاد مقاوم سازی شده اند و مقاوم سازی بقیه واحدها نیز به مرور زمان با استفاده از تسهیلات این بنیاد انجام می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی، متوسط نرخ مقاوم سازی و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی تا ۲ سال اخیر را ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: از سال ۹۷ تاکنون ۷ درصد بر میزان واحدهای مقاوم سازی شده استان افزوده شده است.

باباپور، ادامه داد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۲۴۲ هزار واحد مسکونی روستایی در این استان وجود داشت که این تعداد در سال ۹۵ به حدود ۳۰۵ هزار واحد رسیده یعنی در ۱۰ سال اخیر حدود ۶۳ هزار واحد مسکن روستایی اضافه شده است.

وی با بیان اینکه به طور متوسط هر سال ۶ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در روستاهای آذربایجان شرقی  اضافه شده است، یادآوری کرد: افزایش واحدهای مسکونی در روستاها نشان دهنده رویداد مهاجرت معکوس در روستاها یا ساخت خانه دوم یا رغبت مردم برای ساخت واحد مسکونی در روستاها است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی گفت: در ۱۰ سال اخیر برای ساخت حدود ۶۳ هزار واحد مسکونی جدید در روستاها از مصالح جدید مانند آهن، میلگرد، آجر و شناژ بتنی استفاده شده است و این واحدها دارای مقاومت بالا در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله هستند.

باباپور، با اشاره به اینکه ۱۴۳ هزار واحد مقاوم سازی شده استان واحدهایی هستند که از این بنیاد برای مقاوم سازی تسهیلات دریافت کرده اند، افزود: در صورت آمارگیری از واحدهای مقاوم سازی شده روستاها، احتمال می رود میانگین مسکن های مقاوم سازی شده روستایی در استان به ۶۰ درصد برسد.

وی با بیان اینکه در زلزله اخیر در میانه و سراب دولت بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات و مصالح رایگان به روستاییان زلزله زده ارایه کرد، اظهار داشت: در صورتی که در طرح ویژه بهسازی و نوسازی، روستاییان می توانند با ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت واحدهای مسکونی خود را مقاوم کنند که این کار نیازمند همراهی بانک ها در اعطای این تسهیلات است.

باباپور، تاکید کرد: با تزریق بیشتر تسهیلات از سوی بانک ها و افزایش تعداد واحدهای مسکونی مقاوم در روستاهای استان، میزان خسارت های مادی و جانی در زمان بروز بلایای طبیعی مانند زلزله در استان به حداقل می رسد.

کد خبر: ۵۶٬۰۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha