۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
زیان ۱۲ هزار میلیاردی ۱۰۰ لیتر سهمیه نوروزی برای دولت
پشت پرده طفره رفتن مسئولان از سهمیه نوروزی چیست

زیان ۱۲ هزار میلیاردی ۱۰۰ لیتر سهمیه نوروزی برای دولت

دولت می تواند از محل صادرات یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر بنزین سهمیه ای تا ۱۴ هزار و ۷۱۶ میلیارد تومان درآمد کسب کند در حالیکه درآمد حاصل از فروش در داخل به قیمت یارانه ای تنها ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.

سهیلا روزبان، بازار- حدود یک ماهی می‌شود که خبرنگاران هر وقت وزیر نفت را می‌بینند، از او درباره سهمیه بنزین نوروزی می‌پرسند. حالا هم در فاصله یک ماه مانده تا پایان‌ سال و فرارسیدن تعطیلات نوروزی بحث سهمیه بنزین از همیشه داغ‌تر است. بیژن زنگنه که هر با گفتن جمله «وزارت نفت تنها مجری اجرای طرح سهمیه نوروزی بوده و این طرح باید به تصویب نمایندگان مجلس و البته هیئت دولت یا شورا اقتصاد برسد» از پاسخ دادن به این سوال طفره می رفت، دیروز پاسخ متفاوتی را برای این سوال داشت. در جدیدترین صحبت‌هایش درباره سهمیه بنزین نوروزی گفته است: «بار مالی تخصیص سهمیه بنزین نوروزی بر منابع یارانه ٣‌هزارمیلیارد تومان است. درواقع اگر قرار باشد ١٠٠ لیتر سهمیه بنزین به ١٨‌میلیون خودرو سواری که در کشور وجود دارد، تخصیص پیدا کند، یعنی باید یک‌میلیارد و ٨٠٠‌میلیون لیتر بنزین به خودروها سهمیه نوروزی داده شود که اگر این رقم را در ١٥٠٠ تومان ضرب کنیم، نزدیک ٣‌هزارمیلیارد تومان از منابع برای تخصیص به افراد مشمول کم می‌شود».

این گفته ها اما در شرایطی مطرح می شود که یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد بار مالی سهمیه نوروزی برای دولت خیلی بیشتر از این حرف‌هاست.در واقع اگردولت قرار باشد این میزان بنزین را به قیمت صادراتی تنی ۵۸۴ دلار صادر کند، می تواند از این محل ۱۴ هزار و ۷۱۶ میلیارد تومان درآمد کسب کند در حالیکه که درآمد حاصل از فروش یارانه ای آن تنها ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.البته باید اشاره کرد که زیان دولتی که در این گزارش بدان اشاره شده ناشی از سیاست های اشتباهی است که در طول سال های گذشته منجر به کاهش ارزش پول ملی و غیر واقعی بودن قیمت سوخت شده است.

توزیع ۵۲ میلیون لیتر بنزین یارانه ای

تا کنون هیچ آمار مشخصی در رابطه با میزان سهمه بنزینی که ماهانه به خودروها اختصاص داده می شود منتشر نشده است. اما فاطمه کاهی سخنگوی شرکت پخش و پالایش به خبرگزاری بازار می گوید که حدود ۱۲ میلیون خودروی شخصی تک سوز و ۴ میلیون خودروی دو گانه سوز داریم. با این اوصاف می توان سهمیه در نظر گرفته شده برای خودروهای شخصی را ماهانه ۸۴۰ میلیون لیتر و روزانه ۲۸ میلیون لیتر تخمین زد.

از طرفی شهرام رضایی مدیر کل برنامه ریزی شرکت پخش هم به بازار اعلام کرده ۷۰ درصد از ۷۵ میلیون لیتر بنزینی که روزانه مصرف می شود، یارانه ای است. وقتی گفته های آقای مدیر و خانم سخنگو را کنار هم می‌گذارید متوجه می شوید که دولت روزانه ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین یارانه ای توزیع می کند که ۲۴ میلیون لیتر آن مربوط به خودروهای عمومی و موتورسیکلت‌هاست.

خداحافظی با صادرات بنزین برای ۲ ماه

آخرین آمار اعلامی از طرف صادق‌آبادی معاون وزیر نفت از تولید ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در روز حکایت می‌کند که طبق اعلام مسئولان پخش و پالایش ۷۵ میلیون لیتر آن در بازار داخل سوخت می‌شود ۳۰ میلیون لیتر دیگر آن به بازار کشورهای همسایه صادر می‌شود. به عبارت دیگر می توان گفت که دولت حتی اگر ۶۰ لیتر سهمیه نوروزی هم اختصاص دهد باید به مدت ۲ ماه قید درآمدهای صادراتی حاصل از فروش بنزین را بزند.

هر لیتر بنزین صادراتی چند؟

آخرین مصوبه در رابطه با ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی در سال جاری که نشان می‌دهد که برای صادرات "بنزین معمولی" هر تن ۵۸۴ دلار در نظر گرفته شده است. با در نظر گرفتن ارز ۱۴ هزار تومانی، هر تن بنزین معمولی حدود ۸ میلیون و ۱۷۶ هزار تومان و هر لیتر حدود ۸ هزار و ۱۷۶ تومان برای دولت درآمد دارد. با توجه به قیمت ۱۵۰۰ تومانی که اکنون برای بنزین سهمیه‌ای تعریف شده است، اختلاف قیمت صادراتی و فروش داخلی به ۶ هزار و ۶۷۶ تومان می رسد. همچنین بنزین آزاد هر لیتر ۳۰۰۰ تومان عرضه می‌شود که در مقایسه با نرخ صادراتی باز هم ۵ هزار و ۱۷۶ تومان ارزان‌تر است.

۱۸۸ میلیارد تومان درآمد فروش ۲۳ میلیون لیتر بنزین

با فرض در نظر گرفتن توزیع ۵۲ میلیون لیتر بنزین یارانه ای و ۲۳ میلیون لیتر بنزین آزاد می توان ادعا کرد که دولت از محل فروش بنزین در داخل ۱۴۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان پول به جیب می زند. این در حالی است که میزان درآمد حاصل از صادرات ۲۳ میلیون لیتر حدود ۱۸۸ میلیارد و ۴۸ میلیون تومان برآورد می شود.

کد خبر: ۵٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha