۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
هجوم مؤسسات بزرگ جهان به ماینینگ و استخراج بیت کوین
روندی اجتناب‌ناپذیر در دنیای رمزارزها؛

هجوم مؤسسات بزرگ جهان به ماینینگ و استخراج بیت کوین

سال ۲۰۲۰ میلادی مؤید عصر جدیدی برای نهادینه‌سازی استخراج است. این امر با منافع و چالش‌هایی همراه خواهد بود و شاهد هجوم مؤسسات به عرصه استخراج بیت کوین و شروع ساخت تأسیسات عظیم هستیم.

بازار؛ گروه بورس: کوین تلگراف در گزارشی عنوان کرد: سال ۲۰۲۰ میلادیمؤید عصر جدیدی برای نهادینه‌سازی استخراج است، و این امر با منافع و چالش‌هایی همراه خواهد بود. سرمایه‌گذاری های بسیار معدودی هستند که می‌توانند سبب بروز سیری نزولی در مدل زیرساخت‌ها همراه با یک سیر صعودی در مدل سرمایه‌های مخاطره‌آمیز شوند. ترکیب معاملات ارزی در حوزه انرژی با تراکم یک ترازنامه بیت کوین می‌تواند امر مذکور را محقق سازد. به همین دلیل است که شاهد هجوم مؤسسات به عرصه استخراج بیت کوین و شروع ساخت تأسیسات عظیم هستیم.

تضمین نسل جدید سخت‌افزارها
بیت‌مِین در اوج عملکردش در سال ۲۰۱۸، توانست بیش از ۹۵ هزار دستگاه در هفته تولید کند. با این وجود، از آن زمان به بعد، سطوح تولید کاهش یافته است، که تا حدودی به دلیل ادامه منازعه حقوقی این شرکت است. در سوی دیگر، میکروبی‌تی در نظر دارد صدها هزار ماشین را ظرف یک سال تولید کند.

غرب صرفاً شمار معینی از این ماشین‌های جدید را خریداری می‌کند، و با توجه به این‌که ۱۷ شرکت استخراج رسمی و متخصص مالی ای‌سی‌آی‌سی خریدهای هفتگی دارند، می‌توان حدس زد که چطور این دور تازه عرضه تجهیزات به سرعت فروکش می‌کند. اکنون برقراری رابطه با تولیدکنندگان، امری حیاتی برای تضمین دسترسی گسترده به ماشین‌های استخراج یا ماینرهای جدید است. چطور می‌شود چنین رابطه‌ای برقرار کرد؟ باید یک دسته‌چک بزرگ داشته باشید.

کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای
اقتصادهای بزرگ مستعد تمرکززدایی نیستند. با این وجود، فضای استخراج نیز مانند اکثر صنایع دیگر، در مقیاس بزرگ سودآورتر است. شرکت‌های بزرگ استخراج، برای قیمت‌های خرده‌فروشی ای‌سی‌آی‌سی تخفیف می‌گیرند. با توجه به دوره متوسط بازپرداخت حدود ۳۰۰ روزه برای نسل جدید تجهیزات، این تخفیف می‌تواند دوره بازپرداخت را تا بیش از یک ماه کاهش دهد. ماینرهای بزرگ همچنین باید پرداخت‌های پایین کمتری داشته باشند، در برخی موارد حدود ۲۰ درصد در مقایسه با بیش از ۵۰ درصد در خرده‌فروشی. این امر به ماینرها امکان می‌دهد تا ماشین‌های بیشتری خریداری کنند و پیشرفت سریع‌تری داشته باشند.از لحاظ زیرساخت، در اکثر موارد، ساخت یک شرکت ۳۰ مگاواتی می‌تواند با هزینه بسیار کمتری برای هر مگاوات در مقایسه با یک تأسیسات ۳ مگاواتی، عملی شود.

بیشینه کردن سودهای عملیاتی
اگر خواهان دسترسی به نیروی برق ارزان هستید، باید سرمایه زیادی را صرف موارد زیر کنید: خرید زمین، ساخت زیرساخت‌های بزرگ، خرید ژنراتور و دیگر تجهیزات، تأمین مالی اسناد قرضه عملکرد، و غیره. اگرچه ماینرهایی هستند که از منابع کوچک نیروی برق ارزان منتفع می‌شوند، اما به طور کلی، ماینرهای بزرگ هستند که بیشترین سود را کسب می‌کنند. آن‌ها می‌توانند سرمایه لازم برای تضمین فعالیت در بهترین مکان‌ها را تأمین کنند. و چنان‌ که می‌دانیم، هزینه برق یکی از عوامل اصلی موفقیت است.

 ماینرهای بزرگ هستند که بیشترین سود را کسب می‌کنند. آن‌ها می‌توانند سرمایه لازم برای تضمین فعالیت در بهترین مکان‌ها را تأمین کنند. و چنان‌ که می‌دانیم، هزینه برق یکی از عوامل اصلی موفقیت است

صرف‌نظر از تضمین دسترسی به نیروی برق ارزان، ماینرهای بزرگ می‌توانند در مورد حق‌الزحمه‌های کمتر برای صندوق‌های استخراج، توسعه نرم‌افزارهای ثابت و نرم‌افزارهای مدیریت ماینر ایسیک مذاکره کنند. آن‌ها می‌توانند مقدار نیروی کار لازم به ازای هر مگاوات را کاهش دهند، کارآمدی در مدیریت را افزایش دهند، و میزان بهره‌وری در استفاده از نیروی برق را بهبود بخشند.

دسترسی به مکانیسم‌های برتر برای تأمین مالی
استخراج، کسب و کاری است که به سرمایه زیادی نیاز دارد. تجهیزات باید دائماً به‌روز شوند و خریدهای جدیدی صورت گیرد. احداث یک مزرعه ۱۰ مگاواتی با نسل جدید تجهیزات می‌تواند حدود ۱۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد که منوط به قیمت خرید است.

دسترسی به شکل‌های متنوع تأمین مالی نظیر وام، دارایی خالص، تأمین مالی تجهیزات و تأمین مالی ماینر ایسیک، امری حیاتی برای گسترش مزرعه‌های استخراج و منتفع شدن از سودهای فوق‌الذکر است.

از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، تأمین مالی اکثر این عملیات‌های استخراج از طریق ترکیبی از دارایی خالص و وام سطح شرکتی به شیوه سنتی، صورت گرفت. در سال ۲۰۲۰، شاهد انفجار رشد در تأمین مالی ماینر ایسیک بوده‌ایم. اکنون مزرعه‌های استخراج بزرگ و معروف می‌توانند سرمایه خود را از طریق وام‌دهندگان افزایش دهند، در حالی که از ماینرهای ایسیک‌شان به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند. همچنان شمار محدودی از این وام‌دهندگان وجود دارند، بنابراین آن‌ها بهترین و کم‌ریسک‌ترین اپراتورها را در اولویت وام‌دهی قرار می‌دهند.

سامان دادن به صندوق‌های استخراج
پرسش نوعی دیگری که مؤسسات مطرح می‌کنند این است که «پرداخت‌های ما چگونه صورت می‌گیرد؟». پاسخ این است که توسط یک صندوق استخراج. صندوق‌های استخراج، خریداران نرخ هشینگ هستند. بنابراین، این سؤال مطرح می‌شود که این طرف‌های ثالث چه کسانی هستند و معامله با آن‌ها چه خطراتی دارد.

صنعت صندوق استخراج به سرعت در حال تکامل است، و اگر شرکت‌ها به این روند همراه نشوند، عقب می‌مانند. همه این گرایش‌ها به نفع مؤسساتی خواهد بود که به سراغ معامله با طرف‌های ثالث بهتر و قانون‌مندتر می‌روند

صندوق‌ها از دیرباز جعبه سیاه در زنجیره ارزش استخراج بوده‌اند. مؤسسات کمک کرده‌اند تا قیمت‌گذاری صندوق استخراج شفاف‌تر شود، تعداد صندوق‌هایی که از ماینرها دزدی می‌کنند را کاهش داده‌اند، و صندوق‌ها را تشویق کرده‌اند تا ترتیبات جدیدی را به اجرا درآورند. صنعت صندوق استخراج به سرعت در حال تکامل است، و اگر شرکت‌ها به این روند همراه نشوند، عقب می‌مانند. همه این گرایش‌ها به نفع مؤسساتی خواهد بود که به سراغ معامله با طرف‌های ثالث بهتر و قانون‌مندتر می‌روند.

یکپارچه‌سازی صنعت
 موجی از یکپارچه‌سازی پیش روی صنعت استخراج است. صدها شرکت و تیم بزرگ هستند که در تلاش برای دستیابی به آزادی عمل بیشترند و در صدد مشارکت با مؤسسات هستند. مهم‌ترین یکپارچه‌سازی در سطح مزرعه استخراج روی خواهد داد. این ادغام و خریداری‌ها به احتمال زیاد در بر مبنای پروژه‌ای صورت می‌گیرد و نه در سطح شرکتی، چنان‌که در صنعت املاک نیز به همین صورت است.

عوامل دیگر نظیر صندوق‌های استخراج، سازندگان کانتینرها، نرم‌افزارهای مدیریت ماینر ایسیک، رسانه‌های استخراج، توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای ثابت و دلالان ماینر ایسیک نیز ممکن است در قالب مجموعه‌های گسترده‌تر ادغام شوند.

شرکت‌های خدمات مالی نیز خریداران اصلی خواهند بود، زیرا در پی ساخت اکوسیستمی هستند که هم زنجیره ارزش استخراج و هم زنجیره ارزش امور مالی را گسترش دهد.

چشم‌انداز پنج ساله برای صنعت استخراج
در سال ۲۰۱۵، اگر به ماینرها می‌گفتید که امروز در چه موقعیتی خواهند بود، احتمالاً حرف شما را باور نمی‌کردند: میلیون‌ها ماینر ایسیک که شبکه را تضمین می‌کنند، استفاده از نیروی برق در سطح گیگاوات و مؤسساتی نظیر فیدلتی که عملیات‌های استخراج را به صورت مستقل انجام می‌دهند.

پیش‌بینی نحوه تکامل این صنعت طی پنج سال آتی دشوار است، اما من به‌واقع گمان می‌کنم که مؤسسات همچنان موجب افزایش نوآوری در این عرصه می‌شوند، و شبکه امن‌تری را برای بیت کوین ایجاد می‌کنند. اما چالش‌های جدیدی هم ظهور خواهد کرد، مثلاً سانسور در سطح پروتکل‌ها، افزایش پول‌شویی، تمرکززدایی کمتر و غیره. شرکت‌های قدیمی استخراج بیت کوین باید شانه به شانه این ورودی‌های جدید کار کنند تا آینده خوبی را برای بیت کوین رقم بزنند.

کد خبر: ۵۵٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha