۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
توسعه توریسم درمانی برای دوران پساکرونا در قم؛ نهضت بیمارستان سازی
بازار گزارش می‌دهد؛

توسعه توریسم درمانی برای دوران پساکرونا در قم؛ نهضت بیمارستان سازی

قم - همزمان با بحران کرونا و همچنین مشکلات اقتصادی، نهضت بیمارستان سازی در قم شکل گرفته و به سمت توسعه توریسم درمانی برای دوران پسا کرونا گام اساسی برداشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: حدود ۱۰ ماه از اعلام ابتلای دو نفر در قم به بیماری کرونا و درگیری این استان همچون مناطق دیگر کشور به این بیماری می‌گذرد، بحرانی که از اسفندماه سال گذشته شروع شد و به رغمی که با شدیدترین تحریم‌های ظالمانه روبرو بودیم گروه‌های جهادی، مسئولان اجرایی و خیرین پای کارآمدند و با پیگیری‌های خود بیمارستان‌هایی که تا نیمه رسیده بودند و مشکلات اعتباری و مالی داشتند را افتتاح و وارد مدار ارائه خدمات درمانی کردند.

یکی از این بیمارستان‌های قم، بیمارستان ۲۳۰ تخت خوابی امیرالمؤمنین(ع) است که موقوفه بیت آیت الله مرحوم خوانساری از مراجع تقلید شیعیان است و مدت‌ها به طور نیمه تمام به دلیل محدودیت مالی و اعتباری به حال خود رها شده بود اما با پیگیری استاندار قم و هم‌چنین معاونت عمرانی و دکتر لاریجانی چندی پیش توسط رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

این بیمارستان با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان از سوی بیت مرحوم آیت الله خوانساری و در دوران اوج کرونا و با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی دولت امکانات و تأسیسات بیمارستانی و نیروی انسانی آن تأمین و رسماً به بهره‌برداری رسید.

استاندار قم برای پیگیری پروژه‌های درمانی و بیمارستانی دیگر استان نیز کمیته‌ای تشکیل داده و پیگیر امر وضعیت این پروژه‌ها است و در آینده‌ای نزدیک پروژه بیمارستانی فوق تخصصی قلب نور و بیمارستان بخش خصوصی مادر هم به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهر قم که تا قبل از کرونا با توجه به ظرفیت درمانی خود میزبان بیمارانی از کشورهای همسایه به ویژه عراق برای درمان بود اکنون با قدم نهادن در نهضت بیمارستان سازی خود را برای توسعه «توریسم درمانی» برای دوران پسا کرونا و ارزآوری و درآمدزایی از این گردشگری پر سود آماده می‌کند.

تشکیل کمیته و کارگروه ویژه برای بررسی وضعیت زیرساخت‌های درمانی قم
استاندار قم در این زمینه و در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: با توجه به شیوع بحران کرونا که از اسفند سال گذشته استان قم را درگیر خود کرده است، مدیریت استان برای تخصیص اعتبارات پروژه‌های درمانی پیگیری‌های جدی کرده و در سایه حمایت دولت تهدید کرونا تبدیل به فرصتی برای توسعه زیرساخت‌های درمانی شده است.

به گفته بهرام سرمست، برای بررسی وضعیت پروژه‌های درمانی و بیمارستانی استان قم کمیته ویژه‌ای تشکیل شده است و برخی پروژه‌ها در حال انجام و برخی در شرف بهره‌برداری است.

یکی از بخش‌های بیمارستان خاتم تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود و این بیمارستان در همه تخصص‌ها فعالیت دارد

استاندار قم در ادامه بیان می‌کند: مراکز درمانی دیگری همچون بیمارستان مادر، بیمارستان تخصصی قلب (نور) و  بیمارستان خاتم در حال ساخت هستند که توسط کارگروه ویژه‌ای میزان پیشرفت آنها  به‌طور مستمر و جدی مورد پیگیری قرار می‌گیرد که انشاءالله با بهره‌برداری از این پروژه‌های بیمارستانی، بیش از دو هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت درمانی استان اضافه می‌شود و قم به عنوان قطب گردشگری سلامت تبدیل می‌شود.

نهضت بیمارستان سازی در قم
مدیرکل فنی و عمرانی استانداری قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به پیشرو بودن استان در زمینه بیمارستان سازی به رغم درگیری با بیماری کرونا، بیان می‌کند: قم پیشرو در زمینه بیمارستان سازی است و اکنون یک بیمارستان یک هزار تخت خوابی داریم که در منطقه پردیسان با نام خاتم و توسط مهندسین مشاور اتریشی طراحی شده است نظارت و کنترل این پروژه از سوی سازمان نظام مهندسی ما و زمین آن هم بر عهده راه و شهرسازی است.

مرتضی رحمانیان می‌افزاید: در زمینه پیشرفت فیزیکی تا سال ۱۴۰۰ یکی از بخش‌های بیمارستان خاتم قرار است افتتاح شود و این بیمارستان در همه تخصص‌ها فعالیت دارد.

به گفته وی، بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) هم چندی پیش افتتاح شد که این بیمارستان در محوطه بیمارستان شهید بهشتی قرار گرفته است، در حالی ۲ سالی بود هزینه زیرساخت آن تأمین نشده بود به طور نیمه ساز مانده و در دولت تدبیر و امید برای بهره‌برداری از این بیمارستان طی مکاتباتی که مسئولان استانی داشتند و با پیگیری معاونت عمرانی ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به این بیمارستان تخصیص یافت و این بیمارستان در خدمت بیماران کرونایی و دیگر خدمات درمانی وارد مدار شد.

قم میزبان توریسم درمانی از کشورهای همسایه و آسیای میانه
مدیرکل فنی و عمرانی استانداری قم در ادامه تصریح کرد: قم ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری سلامت دارد و حتی هم اکنون نیز در مطب‌های پزشکی و بیمارستان‌های استان میزبان بیماران کشور عراق، حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای آسیای میانه برای درمان و گرفتن خدمات پزشکی است و کرونا باعث ضعف و تهدیدی برای این نوع گردشگری در استان نشده است.

دولت بدون تلاش برای فضای شفاف در بورس و ایجاد زیرساخت‌های لازم اقدام به تشویق مردم عادی برای ورود به بازار سرمایه کرده است

به گفته وی، قرار است برای بیمارستان شهید بهشتی پارکینگی که ۷۲۸ دستگاه خودرو را پوشش می‌دهد به صورت پلکانی احداث شود، هم‌چنین پارکینگ ویژه معلولان و ۲۸ عدد آسانسور هم برای آن پیش‌بینی شده استگ رمپ ورود و خروج این بیمارستان نیز با زیربنای ۲۰ هزار و ۶۰۰ متر مربع احداث می‌شود که سرمایه آن را بخش خصوصی تأمین می‌کند.

وقتی تهدید کرونا به فرصت تبدیل می‌شود
مدیرکل فنی و عمرانی استانداری قم می‌گوید: با توجه به تهدید کرونا و تحریم اقتصادی در هفته دولت ۲۱۱ پروژه با اعتبار ۵۳۷ میلیارد تومان افتتاح شد که این امر نشان می‌دهد نگاه ما به بحران کرونا تنها بحران و تهدید نیست و توانستیم آن را به فرصت تبدیل کنیم و چندی قبل بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) افتتاح و بیش از ۸۰ تخت آن به بیماران کرونایی خدمات درمانی ارائه می‌دهد.

در هر صورت شرایط موجود قم و انتخاب این شهر به عنوان یک قطب مهم گردشگری و زیارتی، ضرورت توجه به توسعه مراکز درمانی را دوچندان کرده و بحران کرونا نیز فرصتی است تا با تجهیز و ایجاد بیمارستان‌های تخصصی، این شهر در دوران پساکرونا درآمد مناسبی از «توریسم درمانی» داشته باشد.

در توسعه مراکز درمانی نیز علاوه بر تلاش مدیران استان برای جذب بودجه‌های ملی، حضور بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت خیران نیز دارای اهمیت است که باید زمینه آن فراهم شود.

کد خبر: ۵۵٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha