۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۵
شیوه «بایدن» برای مهار ایران با ترامپ متفاوت است
الایام بحرین:

شیوه «بایدن» برای مهار ایران با ترامپ متفاوت است

رئیس جمهور منتخب آمریکل در سایه تغییرات داخلی و خارجی روی کار آمده و با مجموعه ای از پرونده هایی در بیستم ژانویه ۲۰۲۱ مواجه خواهد شد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت خبری الایام بحرین گزارشی به قلم «صلاح الجودر» با عنوان «رئیس جمهور جدید آمریکا و پرونده های پیچیده خاورمیانه» منتشر نموده که در ادامه می آید.

در مورد پیروزی «جو بایدن» نامزد حزب موکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ورودش به کاخ سفید خوش بین نخواهیم بود، زیرا در گذشته تجاربی با او داشته ایم - زمانی که معاون «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا بود، منطقه خاورمیانه در آن زمان جولانگاه گروههای تروریستی شده بود که به خونریزی در مقابل دیدگان دولت آمریکا دست می زدند.

اکنون منطقه خاورمیانه نسبت به قبل خیلی متفاوت است، به همین سبب ما منتظریم تا برنامه کاری رئیس جمهور جدید آمریکا برای چهار سال آینده را ببینیم. با تبریک به «جو بایدن» و معاونش هریس، از آنها انتظار داریم راه حلهایی برای مجموعه ای از پرونده ها ارائه کنند که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری که عرض اندام می کرد، آنها را نادیده گرفت.

ما در این زمینه که بایدن توانمندی هایی دارد که به او اجازه خواهد داد از اشتباهاتی که سبب شکست و سقوط دونالد ترامپ شد جلوگیری کند، ترامپی که وقاحت دیپلماتیک و باج خواهی سیاسی ویژگی متمایز وی بود؛ اختلافی نداریم.

بایدن در مقام ریاست جمهوری با آنچه در گذشته بود، تفاوت خواهد داشت زیرا او می داند که جهان به شکل گسترده ای تغییر کرده است و منطقه عربی با آنچه پیش از رخدادهای سال ۲۰۱۱ وجود داشت، تفاوت دارد. در حالی که منطقه شاهد تحرکات مثلث ایران، ترکیه و قطر است، مثلث دیگری برای مقابله با طرحهای آنها شامل عربستان، مصر و امارات وجود دارد، بایدن می داند که نقشه منطقه تغییر کرده و باید مسیر دونالد ترامپ را تکمیل کند.

رئیس جمهور منتخب بایدن در سایه تغییرات داخلی و خارجی روی کار آمده و با ورودش به کاخ سفید در بیستم ژانویه ۲۰۲۱ با مجموعه ای از پرونده ها مواجه خواهد شد. وی در سطح داخلی با بحران کرونا روبروست که علت واقعی شکست «دونالد ترامپ» به عنوان مسئول نخست تشدید بحران و مرگ دهها هزار آمریکایی بوده است. همچنین پرونده های خارجی که انتظار رئیس جمهور جدید را می‌کشد و از مهمترین آنها، پرونده های خاورمیانه از جمله پرونده توافق هسته ای با ایران است.

هر چند بر اهمیت مهار نقش ایران در منطقه به سبب تهدید منافع آمریکا و اروپا تاکید می شود، ولی شیوه وی با شیوه ترامپ فرق خواهد کرد. همچنین باید به دخالت ترکیه در امور منطقه اشاره کرد، شمال عراق، سوریه، لیبی، منطقه قره باغ شاهد دخالت ترکیه بوده و حضورش در آبهای خلیج فارس پس از آنکه پایگاه نظامی آن در دوحه مستقر شد نیز قابل مشاهده است. از دیگر پرونده ها، مسئله اسرائیل و فلسطین بوده که بیش از هفتاد سال ادامه دارد.

بنابراین برای اینکه رئیس جمهور جدید آمریکا وارد کاخ سفید شود و به پرونده های پیچیده خاورمیانه بپردازد و برنامه انتخاباتی اش را به یک واقعیت ملموس برای تقویت امنیت جهانی تبدیل کند، نباید عجله به خرج دهیم.

کد خبر: ۵۵٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha