۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
دانشجویان خارجی ثروتی ارزشمند برای آمریکا هستند
سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل:

دانشجویان خارجی ثروتی ارزشمند برای آمریکا هستند

«مادلین آلبرایت» بیست سال پیش، آمریکا را جایگزین ناپذیر توصیف کرد اما اکنون جهان برای آمریکا، اصطلاح ناتوان را بکار می برد.

بازار، گروه بین الملل: سایت تحلیلی فارن افرز اخیرا مقاله ای با عنوان «قدرت، توانش، عمل» با قلم «سامانتا پاور» سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل منتشر نموده است. ترجمه این مقاله از نظر می گذرد.

کارشناسان بهداشت جهانی اعلام کرده اند که دسترسی گسترده به واکسن بسیار پیچیده است چرا که دارو باید در زمان حمل و نقل تحت کنترل های دمایی بسیار دقیق باشد. به این ترتیب، بخش های زیادی از آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی به خاطر نداشتن فناوری مورد نیاز برای نگهداری دوزها در دمای دقیق نمی توانند به راحتی به واکسن دسترسی یابند. ایالات متحده آمریکا مشارکت طولانی با بیش از ۶۰ کشور و هزاران کارمند در سرتاسر جهان دارد و از چندین دهه تجربه در فعالیت های ایمن سازی جهانی در فلج اطفال، سرخک و آبله برخوردار است.

یک مورد ماندگار از تاثیر تلاش های ایالات متحده در حوزه بهداشت عمومی به زمان جورج بوش برمی گردد که در طرح بین المللی مبارزه با ویروس ایدز شرکت و درمان را برای بیش از ۱۶ میلیون نفر فراهم کرد. این طرح علاوه بر مزایای بشردوستانه تاثیر قابل ملاحظه ای بر رویکرد دنیا نسبت به ایالات متحده آمریکا داشت. هنگام پایان دوره ریاست جمهوری بوش موسسه گالوپ میزان تایید او در ایالات متحده را ۳۴ درصد و در میان کشورهای آفریقایی ۷۳ درصد ارزیابی کرد.

بایدن قول داده تبعیض آمیز ترین سیاست های مهاجرتی ترامپ مانند تحریم مسلمانان و محدودیت های پناهندگی را بردارد. با این حال، دانشگاه های آمریکایی جایگاه ویژه ای در تفکر جهانی نسبت به ایالات متحده آمریکا دارند. کاهش راهبندها و ایجاد فرصت های تحصیلی برای دانشجویان خارجی در افزایش نفوذ کوتاه مدت و بلندمدت ایالات متحده آمریکا موثر است.

سالانه بیش از یک میلیون غیر آمریکایی در ایالات متحده آمریکا تحصیل می کنند و از سال ۲۰۱۲، تعداد کل دانشجویان خارجی سالانه هفت تا ده درصد رشد داشته است. با این حال، به خاطر محدودیت های دوره ترامپ در سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹، ثبت نام های تازه در مقایسه با چهار سال تحصیلی قبل تا ۸ درصد کاهش را نشان می دهد. دولت بایدن باید روشن کند که دانشجویان خارجی دارایی هستند نه تهدید و دانشگاه را متعهد به پذیرش دانشجویان خارجی نماید.

فرصت های جدید، دوستی ها و روابط حرفه ای را سبب شده، حسن نیت پایدار را به ارمغان می آورد و همچنین به خاطر ورود پولِ بیشتر، بهبود اقتصادی را موجب می شود. در سال ۲۰۱۹، حتی به رغم انکه ثبت نام های تازه کاهش یافته بود، آموزش بین المللی ششمین صادرات بخش خدمات ایالات متحده آمریکا را تشکیل می داد که ۴۴ میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده آمریکا کمک و بیش از ۴۵۸ هزار شغل را پشتیبانی کرد.

 در زمانه ای که چین تلاش می کند خود را مقصد دانشجویان خارجی کند، حضور دانشجویان خارجی در ایالات متحده رهبران آینده را در معرض ارزش های یک جامعه باز قرار می دهد، دانشجویان را سفیران همیشگی دموکراسی می کند و روابط قوی بین کشورهای آنها و ایالات متحده آمریکا برقرار می کند. طبق گزارش بلومبرگ، ۲۰ درصد از رهبران کنونی آفریقا در ایالات متحده درس خوانده اند. همینطور است در مورد اتیوپی، کنیا و سومالی. بیشتر کسب و کارهای باارزش در ایالات متحده آمریکا به دست مهاجران به وجود آمده که یک چهارم از آنها به عنوان دانشجویان خارجی به کشور آمده اند.

ایالات متحده آمریکا با تولید واکسن و ایجاد فرصت های آموزشی می تواند اعتبار رفته را بازگرداند و ابتکار مبارزه با فساد در سطح جهانی را به دست گیرد. بایدن قول داده تا در اعلامیه ریاست جمهوری اش مبارزه با فساد را اصلی ترین هدف امنیت ملی اعلام کند. دولت بایدن باید دگرش هایی در راستای کاهش فساد، پولشویی و فرار مالیاتی ایجاد کند و از شیوه هایی که رهبران و گروه های خودکامه تامین مالی می شوند و نابرابری بیشتر می شود، جلوگیری نماید.

مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل، متوسط سالانه یازده و نیم درصد افزایش در شمار اعترضات در سرتاسر جهان را برآورد کرده که اعتراض به فساد نقشی اساسی در تقریبا نیمی از ۳۷ جنبش اعتراضی مهم در کشورهایی همچون الجزایر، عراق، لبنان، مالت و سودان داشته است. پژوهش های دانشگاهی نشان می دهد که درک فساد دربین مردمان یک کشور به شکل چشمگیری به نارضایتی از دموکراسی به ویژه در دموکراسی های نهادینه شده می انجامد. به این ترتیب، مبارزه با فساد می تواند به رکود دموکراتیک جهانی کمک کند و همزمان وجوه مالی را برای بحران های اقتصادی حفظ کند.

دولت بایدن همچنین می تواند کشورها را به استفاده از قوانین ضد رشوه تشویق کند. طبق گزارش سازمان شفافیت بین الملل، تنها ۴ کشور از ۴۷ کشور برتر صادرکننده، فعالانه قوانین مبارزه با رشوه خواری را اجرا می کنند. فساد نیز حوزه دیگری است که ایالات متحده آمریکا نسبت به چین مزیت رقابتی دارد.از سال ۱۹۷۷، قانون شیوه های فساد خارجی(Foreign Corrupt Practices Act)، شرکت ها و شهروندان آمریکایی را از دریافت رشوه از مقامات خارجی منع کرده است.

ایالات متحده آمریکا همچنین باید فعالیت های ضد پولشویی اش که چند سالی است اصلاح نشده اند را به روز رسانی کند. از جمله شناسایی افرادی که از کنترل شرکت ها، دارایی های ثبت شده در کشور سود می برند. این شناسایی ها برای کشف و بررسی فعالیت ها و جریان های غیر قانونی پول ضروری است. دولت بایدن باید منابع بیشتری را برای جرایم مالی بزرگ فراملی اختصاص دهد. در دوران اوباما و ترامپ بودجه ویژه مبارزه با فساد تنها ۱۱۵ میلیون دلار بود که نیازمند افزایش برای هدایت آژانس ها و اعلام اولویت موضوع در داخل و خارج است.

هیچ کدام از این برنامه ها نمی تواند شکافی که در درون ملت ایالات متحده آمریکا شکل گرفته را کاهش دهد، رهبران خارجی را وادارد تا سیاست های زیان آور یا تعهدات برآورده نشده ایالات متحده را فراموش کنند یا این واقعیت را از یاد ببرند که ایالات متحده به عنوان یکی از کشورهای با درآمد بالا بدترین میزان مرگ و میر کویید ۱۹ را ثبت کرده است. این طرح ها حتی نمی توانند از تاثیر و نفوذ چین به عنوان یک رقیب در پهنه جهانی کم کنند.

آنچه این برنامه ها می توانند انجام دهد احوال پرسی از جهانی است که از بیماری همه گیر ناشی از کرونا آشفته شده، از بیگانه هراسی ایالات متحده آمریکا بیگانه شده و تشنه حکمرانی پاسخگو به مردم است. این برنامه ها همچنین نه بازگشت ایالات متحده آمریکا به جایگاه رهبری جهان بلکه توانمندی های ویژه ایالات متحده آمریکا را یادآوری می کند. توانمندی هایی که توسط ترامپ نادیده گرفته شدند و هسته قدرت آمریکایی را شکل می دهند.

کد خبر: ۵۵٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha