۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
ظرفیت‌های گردشگری و معدن در پساکرونا؛ برنامه‌ریزی برای توسعه اقتصادی از هم اکنون
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

ظرفیت‌های گردشگری و معدن در پساکرونا؛ برنامه‌ریزی برای توسعه اقتصادی از هم اکنون

شاهرود- مدرس دانشگاه و کارشناس مدیریت اقتصادی بابیان اینکه گردشگری و معدن دو بال توسعه در دوران بعد از کرونا هستند، گفت: مسئولان از هم اکنون به دلیل ظرفیت‌های موجود در استان سمنان می‌بایست برای برنامه‌ریزی در راستای جذب سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

منوچهر صادقی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به شرایط امروز استان سمنان در دوران کرونا، بیان کرد: این استان دارای ظرفیت‌های عظیمی در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی، گیاهان دارویی، دانشگاه‌ها، علوم و فناوری، گردشگری و ... است که در دوران کرونا ضررهای زیادی به آنان رسیده است.

وی افزود: این ظرفیت‌ها بعضاً یا مغفول مانده‌اند و مسئولان نتوانسته‌اند در این چهار دهه برنامه مدون و جامعی که عملیاتی شده باشد و بازخورد مثبت آن را دیده باشیم ارائه دهند مانند گردشگری و گیاهان دارویی و ... و یا به دلیل سوء مدیریت‌های اقتصادی حاکم بر کشور و استان به ورطه دشواری‌ها افتاده‌اند مانند صنعت اما باید دانست که دوران پساکرونا زمان بهره‌گیری از صنعت نیست و باید بر روی گردشگری و معدن استان سمنان حساب باز کرد.

این کارشناس بیان کرد: شرایط امروز اقتصادی و تعطیلی تولید در استان سمنان ازیک‌طرف و سرمازدگی همه‌ساله و نداشتن راهکار برای رفع آن، عدم داشتن الگوی درست برای کشت کشاورزی و از سوی دیگر تلاطم شدید بازار تولیدات کشاورزی و بی‌رغبتی کشاورزان سبب شده تا بعد از پساکرونا نتوانیم روی این دو بخش حساب بازکنیم.

صادقی بابیان اینکه پساکرونا در استان سمنان متعلق به گردشگری و معدن است، تأکید کرد: اگر از امروز مسئولان بتوانند برنامه‌ریزی درستی بر روی گردشگری و معدن داشته باشند می‌توان گفت استان سمنان در دوران پساکرونا یک گام از دیگر استان‌های کشور جلو است و اگر این برنامه‌ریزی از هم‌اکنون صورت نگیرد متأسفانه باید گفت استان همچنان در عقب‌ماندگی می‌ماند.

وی بابیان اینکه شرق استان سمنان قطب معادن فلزی و گردشگری است اما بیشترین عقب‌افتادگی دقیقاً متعلق به همین منطقه است، تأکید کرد: به‌وضوح می‌توان دید که شرایط حاکم بر اقتصاد استان از هیچ برنامه‌ای پیروی نمی‌کند همان‌طور که شاهد هستیم معادن نتوانسته حتی روستاهای شاهرود و میامی و حتی دامغان و سرخه و گرمسار را هم به توسعه برساند چه برسد به‌کل استان سمنان

مدرس دانشگاه افزود: بعد از کرونا مطمئناً سیل مسافران برای حضور در استان‌های خراسان رضوی، گلستان و مازندران و تهران و قم از مسیر استان سمنان گسیل می‌شود از سوی دیگر باید در نظر داشت که سالانه بیش از ۲۰ میلیون تردد در این استان انجام می‌شود و این یعنی یک گنج آشکارا از میلیاردها تومان ثروت که از راه گردشگری می‌تواند جذب شود اما این موضوع منوط به برنامه‌ریزی درست است.

صادقی بابیان اینکه معادن نیز چنین وضعیتی دارند و بعد از کرونا سرمایه‌گذارانی که از صنعت، تولید، مسکن و ارز و طلا و دلار و ... خیری ندیده‌اند به سمت آن سرازیر خواهند شد زیرا معدن همیشه سرمایه‌گذاری مطمئن است درنتیجه باید بسته‌های سرمایه‌گذاری معدنی در بخش‌های فلزی و غیرفلزی برای ارائه به سرمایه‌گذاران در چند زبان دارای تمام عکس‌ها نقشه‌ها و ... تدوین شود که البته شاهد این موضوع در سطح استان نیستیم و فقط باید گفت امیدواریم در دوران پسا کرونا این فکر به ذهن مسئولان استان سمنان برسد.

کد خبر: ۵۵٬۸۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha