۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
فقر مطلق و بودجه ۹۹/سیاست ها حمایتی است یا تورم زا؟
بازار گزارش می‌دهد؛

فقر مطلق و بودجه ۹۹/سیاست ها حمایتی است یا تورم زا؟

تهران- در حالی که مسئولین بودجه ۹۹ را در جهت کاهش فقر در جامعه عنوان می کنند، برخی از کارشناسان این بودجه را تورم زا و در جهت ایجاد فاصله طبقاتی برآورد می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: رییس جمهور ۱۷ آذرماه سال جاری لایحه بودجه ۹۹ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، لایحه ای که اما و اگرهای فراوانی دارد و انتقادات متعددی را به همراه داشته است.

یکی از مواردی که سبب وارد آمدن انتقادات به لایحه بودجه هستیم، عدم توجه به قشر ضعیف و دهک های پایین جامعه است، این انتقادات در حالی وارد می شود، که رییس جمهور معتقد است، ۲ هدف مهم دولت دوازدهم اشتغال و مبارزه با فقر مطلق است و در نشست ۲۰ آذر هیات دولت افزود: برای این ۲ هدف در بحث اشتغال به تقویت تولید و شرکت های دانش بنیان و جذب سرمایه خواهیم پرداخت و در مبارزه با فقر مطلق نیز هر سال یک بند در تبصره بودجه آورده ایم و هر سال این اعتبار را افزایش دادیم.

حجت الاسلام حسن روحانی با بیان این که در خصوص وجود و یا عدم وجود فقر مطلق در جامعه قضاوت نمی کند، گفت: قضاوت در این خصوص را به مسئولین رفاه و امداد کشور و آن هایی که باید کمک کنند، واگذار می کنم، اما رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) در یک جمع بزرگ به من به صراحت اعلام کرد، که شما فقر مطلق را پشت سر گذاشتید و امروز در کشور فقر مطلق وجود ندارد.

وی همچنین اصلاح قیمت بنزین را گامی در جهت زدودن فقر مطلق دانست.

فقر مطلق داریم اما هدف گذاری دولت درست است

اما سوال این جا است، که واقعا فقر مطلق در کشور و یا استان تهران داریم، یا خیر، سوالی که نعمت اله ترکی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در پاسخ به آن به خبرنگار بازار گفت: ابتدا باید ببینیم، تعریف فقر مطلق چیست، اگر خانواری در کشور را فقیر می دانیم، که نه درآمدی داشته و نه تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد باشد، می گوییم فقر مطلق داریم.

وی افزود: دولت در بودجه ۹۹ عددی برای زدودن فقر تعیین کرده است و در ۳ سال اخیر تلاش کرده و سقف دریافتی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی که قبلا ۵۰ هزار تومان بود، را به حدود ۷۵۰ هزار تومان برساند و این اقدام در راستای زدودن فقر مطلق است.

این مسئول اقتصادی استان تهران افزود: در بودجه سال ۹۹ میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان برای از بین بردن فقر مطلق تعیین کرده است، برای این کمک های معیشتی شاخص تعیین می شود و برای افرادی که مشکل معیشتی دارند، ۳۱ هزار میلیارد تومان بودجه تعیین شده است و این نشان دهنده حرکت به سوی از بین بردن فقر مطلق است.

ترکی با بیان این که ما بالاخره فقر مطلق در جامعه داریم، اضافه کرد: اما هدف گذاری و سیاست دولت درست است و سرانه دریافتی تحت پوششی های کمیته امداد افزایش قابل توجهی داشته و سیاست های موجود شفاف و درست است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد خانوار در استان تهران کمک های معیشتی دولت را دریافت می کنند، گفت: در بخش معیشت هنوز آمار و ارقام برای تعداد افرادی که این یارانه را در استان تهران می گیرند، مشخص نیست، اما قطعا خانوار استان تهران از دیگر مناطق کشور کمتر کمک معیشتی می گیرند.

ترکی گفت: محدودیت منابع سبب می شود، که به تناسب منابع موجود برنامه ریزی شود و استنباط بنده به عنوان یک کارشناس این است، که سیاست موجود درست است و بلند پروازانه و یک مرتبه ای و یا رها شده نیست و دولت آن چه را که توانسته تامین کرده است.

سیاست های موجود در بودجه ۹۹ تورم زا و در جهت افزایش فقر است

ولی برخلاف نظر رییس جمهور و نعمت اله ترکی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار معتقد است، شیوه حمایت دولت از فقرا و اقشار ضعیف جامعه و پرداخت کمک های معیشتی و یارانه به شیوه موجود نه تنها دردی از آن ها دوا نمی کند، بلکه سبب وارد آمدن آسیب های بیشتری نیز می شود و افزود: این سیاست ها همگی مبتنی بر درآمد بوده و خروجی آن ها فقط و فقط افزایش تورم و در نهایت آسیب به اقشار ضعیف است.

محسن ممیزی ادامه داد: باید با اتخاذ سیاست های صحیح به سمت کنترل تورم و نیز توانمندسازی افراد رفت، تا به طور واقعی بتوان فقر مطلق را ریشه کن کرد.

وی گفت: می بایست، از طرح های مبتنی بر درآمد که تورم زا است، به سوی رونق تولید، رونق کسب و کار، کنترل تورم، توجه به مساله حکمرانی خوب در کشور با فراهم‌ساختن نهادهای پشتیبان بازار و دیگر راهکارهای مشابه رفت، تا شاهد افزایش امنیت قشر ضعیف جامعه باشیم.

ممیزی گفت: دولت اگر واقعا تصمیم بر رفع فقر مطلق دارد، باید نگرش‌ها و برنامه‌های مالی خود را تغییر دهد، نگرش هایی که همچنان از تغییر آن ها در بودجه ۹۹ خبری نیست، به عنوان مثال سیاست ارز ترجیحی که دولت در پیش گرفت، نه تنها کمک به مهار تورم نکرد، که با ایجاد فساد مالی و رانت سبب افزایش فقر در جامعه شد.

به نظر می رسد، دولتمردان برای ایجاد رفاه اجتماعی و کاهش فقر مطق در جامعه باید بیش از پیش به نظرات کارشناسان امر توجه کرده و به سوی ایجاد جامعه ای پویا و چابک از نظر اقتصادی حرکت کنند.

کد خبر: ۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha