۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
شیر سرِ سفره‌ها آب شد/ وتو نرخ های مصوب دولت توسط کارخانه ها
بازار گزارش می‌دهد؛

شیر سرِ سفره‌ها آب شد/ وتو نرخ های مصوب دولت توسط کارخانه ها

ساری- گرانی شیر هم رنگ واقعیت گرفت و حال دیگر به راحتی می توان گفت در مازندران همه چیز از شیر مرغ تا جان آدمیزاد زیر سایه ضعف های نظارتی گران شده است.

بازار؛ گروه استان ها: مغازه داران برچسب های قیمتی شیر را مخدوش می کنند و حاضر نیستند با قیمت های مصوب به فروش برسانند و می گویند قیمت ها تغییر کرده است.

رشد فله ای فروشگاه های کوچک غیرمجاز در گوشه و کنار استان و افزایش هزینه های دامی و نهاده ها سبب شده تا هر کیلگرم شیر به قیمتی حدود ۵ هزار تومان به کارخانه دار فروخته می شود و محصولات فراروی شده از آن با چندبرابر قیمت به دست مصرف کننده می رسد.

قیمت شیر بطری کوچک از هشت هزار تمان به ۱۴ هزار تومان و ماست یک کیلویی به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده است و این درحالی دامداران هرکیلوگرم شیر را به قیمت زیر سه هزار تومان به سکوداران می فروشند.

حشمت الله حبیبی مدیرعامل تعاونی دامداران قائمشهر و مسئول انبار توزیع نهاده های دامی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه میزان جمع آوری شیر در نیمه اول و دوم سال متفاوت است، گفت: روزانه سه تا پنج تن شیر جمع آوری می کنیم.

وی با اظهار اینکه در حال حاضر کارخانه کاله به قیمت هر کیلوگرم چهار هزار تومان از ما شیر خریداری می کند، گفت: میانگین نرخ فروش شیر به کارخانه در سال جاری حدود سه هزار تومان بوده است و ما پس از کسر هزینه های پرسنلی، قیمت شیر را به دامدارد پرداخت می کنم.

وی کارخانه ها را دلیل عمده نوسانات شیر بیان کرد و گفت: قیمت مصوب دولت ضمانت اجرایی ندارد و کارخانه عنوان می کند اگر به نرخی که ما اعلام می کنیم، شیر ندهید، خریداری نمی کنیم.

قیمت مصوب دولت ضمانت اجرایی ندارد و کارخانه عنوان می کند اگر به نرخی که ما اعلام می کنیم، شیر ندهید، خریداری نمی کنیم

حبیی با اظهار اینکه گاوداری و دامداری های استان سنتی هستند، افزود:وقتی بخواهیم به عنوان مدیرعامل تعاونی با کاله قرارداد ببندیم باید رد اول سال اقدام کنیم و به دلیل در نیمه اول سال فصل گرم سال محسوب می شود و تقاضا برای شیر زیاد است، کارخانه ها طالب شیر هستند و راحت تر می توان با انها قرارداد بست.

مدیرعامل تعاونی دامداران قائمشهر معضل لبنیاتی های غیرمجاز را از جمله چالش ها ذکر کرد و گفت: لبنیاتی های مجاز و غیرمجاز که رشد قارچ گونه دارند سبب شده تا دامدار برای ۱۰۰ تومان سود بیشتر شیر را به آن ها تحویل می دهند.

وی یادآور شد: متاسفانه در تابستان دامداران همکاری نمی کنند و در زمستان که فروش شیر محدود می شود، دامداران به شکرت هچوم می اورند و آن موقع دیگر کارخانه راغب به خرید شیر نیست زیرا تولیدات کاسته می شود.

وی با اشاره به نوسانات تناژ شیر عامل اصلی در افزایش قیمت شیر را در درجه اول کارخانجات دانست و گفت: واحدهای لبنی نیز سبب می شود که با نوساناتی مواجه شویم.

حبیبی یادآور شد: سال گذشته در تابستان روزانه یک و در زمستان روزانه ۲۰ تن شیر جمع آوری می کردیم و کارخانه می گوید باید در تابستان نیز این میزان شیر جمع آوری شود.

مدیرعامل تعاونی دامداران قائمشهر با اظهار اینکه روزانه سه تن شیر از ۱۸۰ دامدار جمع آوری می شود، گفت: اگر دامداران هماهنگی داشته باشند و شیرهای تولیدی را طی نیمسال اول به شرکت تحویل دهند به راحتی می توان در این زمینه چانه زنی کرد.

صنایع لبنی سالانه هزار تن شیر لازم دارند
به سراغ کارخانه های و صنایع لبنی که می رویم حرف های خودشان دارند و می گویند ریشه این نوسانات قیمتی را باید در جاهای دیگری جستجو کرد. احمد مهدی زاده دبیر انجمن صنایع غذایی و لبنی استان مازندران درباره گرانی شیر گفت: گرانی شیر به عوامل دیگری غیر از تولید بستگی دراد و بین قیمت مصوب شیر و خرید تفاوت وجود دارد.

وی قیمت مصوب دولت را دو هزار و ۷۰۰ تومان بیان کرد و گفت: اکنون هر کیلو شیر را به قیمت حدود چهار هزار تومان خریداری می کنیم و در این بین دامداران نیز مقصر نیستند و اکنون شیر به قیمت حدود پنج هزار تومان از سکوهای شیر خریداری می شود.

وی گرانی نهاده ها را در افزایش قیمت لبنیات تاثیرگذار دانست و گفت: در مازندران هزار تن شیر در طول سال نیاز داریم و این نیاز در فصل های مختلف، متفاوت است.

مهدی زاده گرانی قیمت شیر و نوساناتی قیمتی را در کار کارخانه ها و واحدهای لبنی موثر دانست و گفت: افزایش قیمت ها و کوچک ترشدن جیب مردم سبب کاهش خریدها می شود.

دبیر انجمن صنایع غذایی و لبنی با اظهار اینکه در حال حاضر خرید و فروش محصولات لبنی کاسته شده است، درباره بدهی به فروشندگان شیر گفت: در حال حاضر بدهی به فروشندگان و سکوهای فروش به روز شده است و مشکلی وجود ندارد.

۲۰ کارخانه لبنی فعال است
وی شمار کارخانه های لبنی فعال در استان را ۲۰ کارخانه اعلام  کرد و گفت: در استان مازندران ۷۶ کارخانه لبنی و غذایی وجود دارد که مابقی طی سال ها به دلایل مختلف نظیر مقرون به صرفه نبودن هزینه ها و افزایش قیمت ها غیرفعال شده است.

در عین حال  عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در پیگیری خبرنگار بازار میزان تولید شیر را در استان طی نیمه اول سال ۳۵۰ هزار تن بیان کرد و گفت: در استان بیش از ۶۰ سکوی تولید شیر داریم که برخی از دامداران شیرها را مستقیما به مغازه ها و فروشگاه ها می فروشند.

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد شیرهای تولیدی در استان مصرف می شود، درباره نوسانات قیمتی گفت: افزایش نرخ نهاده ها سبب رشد قیمت شیر و لبنیات شده است.

 شهیدی فر کمبود نهاده ها را مشکل عمده بیان کرد و گفت: سهمیه تخصیصی پاسخگوی نیازها نیست و این مسئله در قیمت ها تاثیرگذار است.

وی اصلاح نژاد دام را در تولید شیر موثر دانست و گفتک این طرح در افزایش تولید شیر تاثیر بسزایی دارد و هم اکنون در مناطق مختلف در دست اجرا است.

در مازندران ۱۰۰ هزار بهره برداری با ۱۳ هزار دامداری سنتی وروستایی  وجود دارد که ظرفیت آن ۴۳۱ هزار راس است و ۵۹۰ دامداری صنعتی با ۷۹ هزار راس دام در استان وجود دارد.

کد خبر: ۵۵٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • تولید کننده IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      0 0
      عجب