۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
افزایش قیمت «کیفیت نان» را کاهش داد؛ نان در تنور گرانی
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت «کیفیت نان» را کاهش داد؛ نان در تنور گرانی

مشهد- تا قبل از گرانی آرد رقابت بر سر کیفیت نان در بین خبازان مشهدی بسیار مشهود بود و البته مردم هم به ازای این کیفیت حاضر به پرداخت پول بیشتری به آزاد پزان بودند اما این روزها با کوچک شدن نان‌ها و پائین آمدن کیفیت و از طرفی گرانی بیش‌ازحد نان دیگر مردم هم حاضر به خرید از آزاد پزها نبوده و صدایشان درآمده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش قیمت نان به‌ویژه در نانوایی‌های آزاد پز به‌گونه‌ای است تعداد شکایات مردم را افزایش داده و است و بیشترین شکایات نیز به قیمت نان و کم‌فروشی اختصاص دارد.

حسین صامتی یکی از شهروندان مشهدی که پیشنهاد می‌دهد به‌جای «آزاد پز» از واژه «گران پز» یاد کنیم، اظهار می‌کند: یک نان سنگک کنجدی دو رو به قیمت چهار هزار تومان واقعاً گران است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه بسیاری از نانوایی‌های آزاد پز به نظر می‌رسد که از وزن نان کاسته و بر قیمت افزودند اظهار می‌کند: نباید به اسم آزاد پز به متخلفان میدان داد تا به هر قیمت به مردم نان بفروشند.

مشکل نانوایان را چه مسئولی باید حل کند؟
هنگامی‌که با یکی از صاحبان این نانوایی‌های در بلوار پیروزی مشهد به گفت‌وگو می‌پردازیم آن‌ها هم درد دل‌های خود رادارند، احمدرضا ساداتی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار می‌کند: ظاهراً هر وقت صحبت از نان و قیمت آن می‌شود فقط یک کفه ترازو و آن‌هم مصرف‌کننده دیده می‌شود.

وی بابیان اینکه هزینه‌های پخت نان به‌شدت بالا رفته و قیمت کنونی نان پاسخگوی هزینه‌ها نیست، اظهار می‌کند: این هزینه‌ها هرسال افزایش پیدا می‌کند و دولت متناسب با افزایش هزینه‌ها باید فکری برای جبران آن کند تا واحدهای نانوایی با آرامش خاطر به فعالیت بپردازند اما مشاهده می‌کنید دولت در برابر افزایش هزینه‌ها اجازه افزایش قیمت نان را نمی‌دهد.

این خباز با برشمردن این هزینه‌ها می‌گوید: همه گرانی‌هایی که به‌واسطه شرایط اقتصادی کشور به همه مردم جامعه تحمیل می‌شود را، نانوایان هم تحمل می‌کنند اما علاوه بر آن در یک‌ساله اخیر مواد اولیه تولید نان به‌شدت گران شده و قیمت تمام‌شده نان را بسیار افزایش داده است و این در حالی است که  ما نان را باوجوداین افزایش هزینه با نرخ سال گذشته می‌فروشیم!

وی با اشاره به این موضوع که هرساله دستمزد کارگر، نرخ بیمه، هزینه آب، برق و سایر نهاده‌های تولید افزایش پیدا می‌کند از ما سؤال می‌کند: به نظر شما این افزایش هزینه‌ها را در کجا باید دید و نانوا از کجا باید تأمین کند؟

ساداتی بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین نهاده‌های تولید نان، خمیرمایه است که این کالا بهمن‌ماه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش قیمت داشت و اردیبهشت‌ماه امسال هم دوباره حدود ۲۴ تا ۲۵ درصد گران شد افزود: متأسفانه این افزایش‌ها به چشم دولت و مردم نمی‌آید و به نظرم بخشی از کیفیت نان را باید در همین افزایش هزینه‌ها جست‌وجو کرد.

افزایش خودسرانه ممنوع
مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد در همین راستا و در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه نقش واحدهای صنفی در گرانی بسیار کمتر از نقش حوزه «تولید» در بالا رفتن قیمت‌ها است، بیان می‌کند: این در حالی است که مردم واحد صنفی را مقصر می‌دانند.

امیر دلداری می‌افزاید: در حال حاضر بیشتر درگیر پدیده گرانی هستیم تا گران‌فروشی؛ یعنی قیمت پایه‌ای محصولات افزایش‌یافته نه اینکه واحد صنفی بخواهند گران‌فروشی کنند لذا برای کاستن از قیمت‌ها باید تصمیمات کلان اقتصادی گرفته شود تا هزینه تولید کاسته شود اما عده‌ای هم در بازار از طرق مختلف به دنبال سود بیشتر هستند که برخورد با این‌گونه تخلفات همواره در دستور کار بوده و هست.

وی ادامه می‌دهد: بیشترین شکایات هفته‌های اخیر مربوط به نان می‌باشد که برخی از نانوایان به‌صورت خودسرانه و به بهانه بالا رفتن قیمت آرد یا هر چیز دیگری قیمت‌ها را افزایش داده‌اند درحالی‌که باید هم برای افزایش قیمت‌ها باید پروسه قانونی طی شود و هم برای پیگیری مشکلات , نه اینکه با تصمیم خودمان عمل کنیم.

پلمب ۲۰ نانوایی
مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد اظهار می کند: بر همین اساس در یک ماه اخیر حدود ۲۰نانوایی پلمب‌شده و با تصمیمات گرفته‌شده سهمیه آرد این نانوایی‌ها در اختیار نانوایی‌های همان محدوده قرار می‌گیرد تا اهالی منطقه با کمبود نان مواجه نشوند.

دلداری اظهار می‌کند: بیشترین تخلفات در صنوف دیگر درج نکردن قیمت‌ها و پس‌ازآن گران‌فروشی است و تقلب و صادر نکردن فاکتور هم در رتبه‌های بعدی فراوانی شکایت‌ها قرار دارند.

وی عنوان می‌کند: ابتدای سال تا ۲ آبان ماه جاری ۱۷۰ هزار و ۵۴۰ مورد شکایت از اصناف مشهد صورت گرفته است که درمجموع ۱۵هزار و ۴۰۰ تخلف ثبت‌شده و درنهایت منجر به تشکیل ۱۲هزار و۶۲۰ پرونده و ارسال آن‌ها به تعزیرات شده است.

صدور رای در محل تخلف
از آن جا که تعداد تخلفات نیز همزمان با افزایش بی رویه قیمت ها بنا بر اظهارات برخی مسئولان افزایش یافته لذا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز از تشدید نظارت ها و برخورد بدون هیچ اغماضی در این راستا خبر می دهد.

علی رسولیان در این رابطه اظهار کرد: بازرسان در برخورد با متخلفان به ویژه در حوزه عرضه آرد خارج از شبکه در محل کارخانه، حوزه حمل و نقل و نانوایی بدون اغماض عمل کرده، نانوایی متخلف پلمب شده و سهمیه آرد آن نیز قطع می‌شود.

وی تاکید کرد: هیچ کمبودی در تامین آرد نانوایی‌های استان وجود ندارد و با خروج آرد از شبکه به هر روش، برخورد قاطع انجام خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی البته از در نظر گرفتن مشوق هایی نیز در این رابطه خبر داد و گفت: نانوایانی که قانون را رعایت کنند و نان سالم با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب تحویل مردم دهند، وضعیت سهمیه آنان از آرد یارانه‌ای یا نیمه‌یارانه‌ای بهبود یافته و متناسب با میزان پخت و مصرف واقعی، سهمیه آرد به آنان اختصاص می‌یابد.

رسولیان یادآور شد: بر اساس تصمیم کمیسیون هماهنگی تعزیرات خراسان رضوی، از هفته جاری نظارت‌ها به صورت گشت‌های مشترک و سیار از سوی نمایندگان نهادهایی مانند شهرداری، تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و بسیج به صورت منطقه‌ای در مشهد و دیگر شهرستان‌های استان انجام می‌شود و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در همان محل پرونده تشکیل شده و با حضور قاضی تعزیرات حکومتی حکم مقتضی برای متخلف صادر می‌شود.

انتظار ارزانی
افزایش حق بیمه کارگری، هزینه حمل‌ونقل، مالیات و قیمت گاز، برق و آب نانوایی‌ها همگی در زمره عواملی است که بر روی قیمت تمام شده نان اثر گذاشته است لذا به نظر می رسد برای جلوگیری از افزایش قیمت نان و یا  کم فروشی تنها راهکار اساسی کاهش هزینه و پشتیبانی از صنف نانوایی‌ها در کوتاه‌مدت است تا از این طریق افزایش قیمت نان هم منتفی باشد.

همان طور که بسیاری از خبازان مدعی هستند نمی‌توان در حالی که تمامی نهاده های تولید افزایشی ۳۵ درصدی داشته است از آن تقاضای نان ارزان و به قیمت سال گذشته داشت لذا ضروری است تا این استخوان میان زخم که بین نانوایان و دولتمردان بر سر قیمت نان درگرفته است هر چه زودتر برداشته شود.

کد خبر: ۵۵٬۷۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha