۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
سودآوری از عطر نرگس در شرایط تحریم/ نرگس کاران نیاز به حمایت دارند
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی:

سودآوری از عطر نرگس در شرایط تحریم/ نرگس کاران نیاز به حمایت دارند

بیرجند- پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی گفت: مدیریت هوشمند حتی در شرایط تحریم نیز می‌تواند از عطر گل نرگس ما را به سودآوری برساند.

محسن پویان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: در صورت اجرای یک مدیریت بسیار هوشمند حتی در شرایط تحریم نیز می‌توان از عطر گل نرگس برای سودآوری بهره برد و جایگزینی برای بخشی از درآمدهای نفتی یافت.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رایحه درمانی یکی از شاخصه‌های گیاه دارویی است، بیان‌کرد: رایحه درمان به ویژه در کشورهای اروپایی جایگاه ویژه‌ای باز کرده است که گل نرگس نیز از این قضیه مستثنی نیست.

پویان ادامه‌داد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه بروکسل بوئیدن گل نرگس چون زعفران نقش بسیار مهمی در گاهش افسردگی داشته و از بسیاری سردردها جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی یکی از مهدهای پرورش گل نرگس است، بیان کرد: متأسفانه به علت نبود یک مدیریت هوشمند و برنامه‌ریزی دقیق نتوانسته‌ایم به خوبی از ظرفیت این محصول بی نظیر استان استفاده کنیم.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با تأکید براینکه از گل نرگس به واسطه رایحه آن در کارخانه‌های عطر سازی می‌توان استفاده کرد، ادامه‌داد: ساخت کارخانه عطرسازی نیاز به سرمایه‌های کلان دارد، ولی از طرفی می‌توانیم ماده اولیه برای تولید عطر و ادکلن (روغن گل نرگس) را تأمین و در اختیار کارخانه‌های عطرسازی قرار دهیم.

پویان با اشاره به اینکه بسیاری از کارخانه‌های کشورهای اروپایی چون فرانسه که در زمینه عطرسازی نام آشنا است، خواهان ماده اولیه ساخت عطر از گل نرگس یا همان روغن گل نرگس هستند، گفت: البته صادرات ماده اولیه مستلزم رفع مشکلات صادرات در شرایط فعلی است.

وی با بیان اینکه عطرسازی از گل نرگس نیازمند کشت بیشتر این محصول در خراسان‌جنوبی است، بیان‌کرد:  اینکه چرا در خراسان‌جنوبی میزان کشت گل نرگس نسبت به سال‌های قبل افزایش چندانی پیدا نمی‌کند به واسطه عدم حمایت‌های لازم از نرگس‌کاران است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی یادآور شد: اگر از نرگس‌کاران خراسان‌جنوبی در قالب‌های مختلف حمایت‌های خاصی صورت گیرد، بی‌شک سطح زیر کشت این گل بی نظیر در استان افزایش می‌یابد.

کد خبر: ۵۵٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha