۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
«بورس» بازار زنده یا سرمایه‌گذاری نیمه جان
یادداشت وارده؛

«بورس» بازار زنده یا سرمایه‌گذاری نیمه جان

یزد- «با توجه به حضور تعداد زیاد سهامدار خرد از قشر متوسط و حتی ضعیف جامعه که بنا به اعتماد به دولت و مسئولان، سرمایه‌های ریز و اندک خود را وارد بازار بورس کرده‌اند آیا می‌توان به آینده این بازار با روی خوش نگاه کرد» این سؤال بخشی از یادداشت محمودرضا رحمانی، کارشناس اقتصادی برای بازار است.

محمودرضا رحمانی؛ بازار: بورس ایران پس از سال‌ها غفلت، سرانجام مورد توجه طیف گسترده‌ای قرار گرفت و دچار رشدی بی‌سابقه شد. جذابیت این بازار تا جایی پیش رفت که سرمایه‌گذاران ۴۳ کشور دنیا نیز به آن ورود کردند. آمریکا، انگلیس، اسپانیا، روسیه، آلمان، سوئیس، سوئد، لهستان، استرالیا، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، لهستان، کانادا، جزایر کیمن، هنگ‌کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی، کره‌جنوبی، گرجستان، ارمنستان، جزایر ویرجین، نیجریه و افغانستان از کشورهای فعال در بازار بورس ایران هستند که قطعأ آن‌ها نیز در هیاهوی رشد بی‌سابقه بورس ایران از ابتدای سال ۱۳۹۹ قرار گرفته و پس از آن، از سرمایه‌گذاران جدی این بازار شدند.

بورس پس از گذشت چند ماه، فرآیندی به شدت نزولی فرا گرفت و رکود، تورم و رشد منفی اقتصادی، زنده بودن و پویایی این بازار و یا بی‌رمقی و نیمه‌جان بودنش را در هاله‌ای از ابهام قرار داد. شرایط به گونه‌ای رقم خورد که حتی بورس‌بازان و متخصصان این حوزه نیز سراپا گیج و مبهم، عامل اصلی دغدغه‌های خود را بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران تازه وارد و عامه جامعه به بازاری که رشد اقتصادی کشور در گروی آن بود، اظهار کردند.

آینده بورس در هیجان
توجه دولت به بورس و حمایت از آن با ورود شرکت‌های دولتی برای عرضه، موجب شد در سال گذشته بورس ایران با رشد بی‌سابقه ۱۸۷ درصدی مواجه شود، اما امسال شاید با روند رو به رشد قیمت ارز و نیز مشکلات اقتصادی و اختلاف‌ها در ورود شرکت‌های دولتی به بورس از این سرعت کاسته و بورس به قول کارشناسان این حوزه‌، قرمز شد.

این روند ادامه یافت تا مدتی قبل که روند افزایشی قیمت ارز رو به کاهش نهاد و پالس‌های مثبت از سوی رئیس دفتر رئیس جمهوری، برخی مدیران اقتصادی دولت و نیز پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی روند سبز شدن و یا مثبت شدن بازار بورس دوباره آغاز شد و جانی دوباره در آن دمیده شد.

توجه دولت به بورس و حمایت از آن با ورود شرکت‌های دولتی برای عرضه، موجب ارتقا شد

با توجه به حضور تعداد زیاد سهامدار خرد از قشر متوسط و حتی ضعیف جامعه که بنا به اعتماد به دولت و مسئولان، سرمایه‌های ریز و اندک خود را وارد این عرصه کرده‌اند آیا این نوسانات صحیح است و می‌توان به آینده این بازار با روی خوش نگاه کرد.

رشد بورس
در مقاطعی بورس ایران با رکوردشکنی‌های متعدد در افزایش شاخص بورس توانست عنوان پربازده‌ترین بورس را در جهان کسب کند و همین امر موجب شد از خرداد ۹۷ به بعد بازار بورس با اقبال بیشتر مردم مواجه شود؛ به گونه‌ای که گفته می‌شود آمار معامله‌گر برای داد و ستد در این حوزه که ابتدای پارسال روزانه ۱۵۰هزار بود با رشد ۴۶۷ درصدی تا پایان خردادماه به ۸۵۰ هزار سرمایه‌گذار رسیده است.

در مردادماه امسال تعداد سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در بورس به یک میلیون و ۹۰۰ هزار سهامدار رسید و در کنار آن، رشد پنج برابری تعداد معامله‌گران حرفه‌ای و رشد در سایر، همچون رشد چند برابری معامله تعداد کدهایی که در یک ماه یک تا ۹ معامله انجام داده‌اند را شاهد بوده‌ایم، اما این روند برای مدتی با کندی مواجه شد و هر روز وضعیت ارزش بورس‌، با قرمز شروع شد.

انتظار حمایت از دولت
اما از یکی دو هفته اخیر که بازار ارز و طلا و سکه با کاهش مواجه شده، بار دیگر بازار بورس به منطقه‌ای مطمئن برای عده‌ای تداعی شده و سرمایه به این سمت آمده و شاهد رشد هر روزه بورس و رسیدن به قله‌های قبلا فتح شده هستیم.

در مردادماه امسال تعداد سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در بورس به یک میلیون و ۹۰۰ هزار سهامدار رسید

۲۰ درصد سرمایه‌گذاران در بورس، تمام حرفه‌ای، کمتر از ۱۰ درصد حرفه‌ای و مابقی نیمه‌حرفه‌ای هستند که قشر آخر عمدتأ با سرمایه‌های خرد وارد این عرصه شده و می‌شوند به همین دلیل با کمترین نوسانی دچار آسیب زیادی می‌شوند.

تداوم کمک های دولتی
به منظور تداوم روند فعلی و دوباره رشد بورس، تنها به تشویق دولت برای سرمایه‌گذاری مردم در این بازار نباید دلخوش بود، بلکه دولت باید روند ورود سهام شرکت‌های دولتی را گسترش داده و جذابیت بیشتر برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند؛ چون دولت این امکان را دارد که پس از افزایش قیمت سهام شرکت‌هایی همچون «شستا»، درصد بیشتری از سهم خود در آن را از طریق بورس واگذار کند.

از سوی دیگر با افزایش سهم شرکت‌های خصوصی و تعاونی که بر اساس قانون باید ۷۵ درصد اقتصاد کشور را در اختیار داشته باشند، می‌توان شاهد شکوفایی و رونق دوباره بورس ایران باشیم و ادعا کنیم که این بازار از تمام بازارهای کشور زنده‌تر و پویاتر است.

از دولت انتظار می‌رود در شرایطی که نقدینگی موجود در کشور همواره به دنبال روزنه‌ای برای سرمایه‌گذاری می‌گردد؛ به‌ویژه سرمایه‌های خرد طبقات پایین جامعه در شرایط سخت امروز کشور، همواره پشتوانه و حامی بورس باشد و از آن حمایت جدی داشته باشد تا اعتماد مردم از این حوزه بزرگ، نه تنها از بین نرود بلکه بیشتر شود.

کد خبر: ۵۵٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha