۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
رودخانه ای که ۱۲ سال لایروبی نشده است؛ کشاورزان در حسرت یک قطره آب
اندوهجرد از لیست استانداری کرمان جا ماند

رودخانه ای که ۱۲ سال لایروبی نشده است؛ کشاورزان در حسرت یک قطره آب

کرمان- آب جاری در بند انحرافی اندوهجرد در حالی هدر می رود که هزاران نفر کشاورز در این شهر برای آبیاری زمین های کشاورزی با مشکل جدی مواجه شده اند.

بازار؛ گروه استان ها: اندوهجرد یکی از شهرهای شهرستان کرمان است که سال گذشته به دلیل جاری شدن سیلاب با مشکلات عدیده ای مواجه و سیل وارد مزارع، باغ ها و خانه های ساکنان این منطقه شد.

در سال جاری در حالی بارندگی ها در استان کرمان از هفته گذشته آغاز شده است که بند انحرافی این منطقه لایروبی نشده و مردم با خطر جدی ناشی از سیلاب مواجه هستند.

نکته عجیب اینکه این بند انحرافی که از میانه شهر اندوهجرد می گذرد ۱۲ سال به صورت مداوم به حال خود رها شده و لایروبی نشده است، شهرداری اندوهجرد نیز اعتبار و تجهیزات مورد نیاز برای لایروبی این رودخانه را در اختیار ندارد.

به مرور زمان بستر این رودخانه بالا تر آمده است و شن و گل و لای بستر رودخانه را مسدود کرده و آبی که می تواند به منشاء آبادانی اندوهجرد تبدیل شود حالا به صورت پراکنده و جویبار هدر می رود

به مرور زمان بستر این رودخانه بالاتر آمده و شن و گل و لای بستر رودخانه را مسدود کرده است و آبی که می تواند به منشاء آبادانی اندوهجرد تبدیل شود حالا به صورت پراکنده و جویبار هدر می رود و مردم امکان بهره برداری از آب را ندارند.

در صورت بروز سیلاب مانند سال گذشته شهر در معرض تهدید قرار می گیرد و آب که هم اکنون مسیرش تغییر کرده و به پشت خانه های مردم رسیده، وارد منازل مسکونی می شود و خسارت های جدی ایجاد می کند.

نگاهی به بستر رودخانه نشان می دهد که مسیر آب با معابر شهر و زیر ساختهای شهر هم سطح شده است.

از سوی دیگر به دلیل اینکه آب در مسیرهای مختلف در حال هدر رفتن است نمی توان این آن را برای کشاورزی و دامپروری استفاده کرد و میلیونها مترمکعب آب هر سال هدر می رود و کشاورزان برای تامین آب مورد نیاز مجبورند از آب چاه و موتور پمپ ها استفاده کنند که شامل هزینه های هنگفتی برای تامین گازوئیل و یا برق است.

شهردار اندوهجرد: تجهیزات و اعتبار نداریم
شهردار اندوهجرد در گفتگو با بازار در این خصوص بیان کرد: بند انحرافی آب که از شهر می گذرد خسارت هایی را به جای گذاشته و در سال جاری در صورتیکه لایروبی به موقع انجام نشود احتمال بروز سیلاب و افزایش خسارت ها وجود دارد.

هادی ربانی ادامه داد: هم اکنون سیلاب خانه های مسکونی و مزارع و باغ ها را تهدید می کند ضمن اینکه شهر با کمبود آب مواجه است و مردم با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند اما آب راهی کویر می شود.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰ سال این بند انحرافی لایروبی نشده است و همین مساله به دردسری جدی تبدیل شده و هر چند که پیگیری مستمر انجام شده اما اقدام موثری برای رفع مشکل انجام نشده است.

قبل از سیلاب دستگاه های مختلف به کمک شهرداری بشتابند
ربانی گفت: هم اکنون کانالها و مسیل های مملو از گل و لای و شن است و آب به سمت خانه های مردم منحرف شده است.

وی خواستار اختصاص تجهیزات و اعتبار لازم برای رفع این مشکل شد و ادامه داد: تجربه بارندگی سال گذشته نشان داد این منطقه به صورت بالقوه در خطر سیل قرار دارد.

وی از دستگاه های مختلف از جمله جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب روستایی باید به کمک شهرداری بیایند تا خطر را قبل از بروز خسارت های جدی رفع کنیم.

با ورود آب به معابر عمومی جوی های آب، کوچه ها و خیابانها به کلی تخریب شده و آب در حال هدر رفت است

محمد عباسی یکی از شهروندان اندوهجرد در گفتگو با بازار اظهار کرد: هر بار که آب از این مسیر عبور می کند حجم زیادی شن و گل و لای وارد شهر می کند و در صورت افزایش جریان آب خانه ها ما مملو از اب خواهد شد.

وی تصریح کرد: با ورود آب به معابر عمومی جوی های آب، کوچه ها و خیابان ها به کلی تخریب شده و آب در حال هدر رفت است.

وی بیان کرد: مردم با مشکل جدی مواجه هستند و خیابانهای شهر مملو از آب شده است.

کمال ابراهیمی یکی دیگر از شهروندان اندوهجردی به بازار گفت: کشاورزان آب نیاز دارند اما آبی به مزارع نمی رسد بلکه آب وارد خیابانهای و کوچه های می شود و در نهایت راهی کویر می شود و نمی توانیم آب را برای کشاورزی مهار کنیم.

وی گفت: اگر کاری نشود کل خانه ها در طول زمستان زیر آب خواهد رفت.

هزاران رودخانه سیلابی در استان کرمان وجود دارد که ۸ هزار کیلومتر وسعیت این رودخانه ها در مناطق جمعیتی و پر خطر قرار دارد

مصطفی آیت الهی موسوی، معاون عمرانی استاندار کرمان پیش از این لایروبی گسترده رودخانه ها و مسیل های آب در استان کرمان در سال جاری خبر داده بود.

معاون عمرانی استاندار کرمان: برای لایروبی رودخانه های استان تلاش می کنیم

وی در گفتگو با بازار اظهار داشت: با همکاری ارتش رودخانه شهداد لایروبی و مشکل این منطقه رفع شد برای بخش شهداد نیز باید در اسرع وقت با همکاری دستگاههای مختلف لایروبی قبل از آغاز بارندگی ها انجام شود.

وی در حالی از کرمان به عنوان کارگاه بزرگ لایروبی رودخانه ها قبل از آغاز بارندگی ها نام برد که گویا شهر اندوهجرد از لیست استانداری کرمان جا مانده است.

وی ادامه داد: هزاران رودخانه سیلابی در استان کرمان وجود دارد که ۸ هزار کیلومتر وسعت این رودخانه ها در مناطق جمعیتی و پر خطر قرار دارد و باید قبل از آغاز بارندگی ها برای رفع این مشکل اقدام شود.

حالا باید منتظر ماند و دید استانداری کرمان برای رفع خطر سیلاب از هزاران نفر ساکن شهر اندوهجرد چه برنامه ای در دستور کار دارد.

کد خبر: ۵۵٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha