۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
تأثیر ورود ایران به بازار جهانی نفت/ مشکلات بایدن برای بازگشت به برجام
بازار گزارش می‌دهد؛

تأثیر ورود ایران به بازار جهانی نفت/ مشکلات بایدن برای بازگشت به برجام

در این روزها چالشهای زیادی در امریکا وجود دارد که بسیاری از آنها به دلیل سیاستهای ترامپ در مواجهه با مسایل مختلف است. مساله هسته ای ایران هم یکی از این چالشها است که قرار است جو بایدن با بازگشت به توافق و تعهداتش این چالش را برطرف کند.

بازار؛ گروه بین الملل: جو بایدن رییس جمهوری منتخب مردم امریکا در تلاش برای سامان دهی به کارهای خود قبل از ورود به کاخ سفید است و یکی از مهمترین مسایل او در عرصه سیاست خارجی مساله ایران و توافق هسته ای این کشور است.

سی  ان ان با کارشناسان مختلفی در این زمینه صحبت کرد.برایند این گزارش این بود که برداشتن بخشی از محدودیتها و تحریم هایی که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده است اولین و اصلی ترین گام برای احیای توافق هسته ای است.

 این درحالیست که ترامپ در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید تلاش می کند تا فشار بر ایران را به حداکثر برساند. از وضع تحریم های جدید اقتصادی علیه ایران گرفته تا سفرهای متعدد وزیر امور خارجه امریکا به خاورمیانه و صحبت در مورد سیاستهای امریکا در برابر ایران.

کریستین امان پور، مجری معروف سی ان ان در برنامه اخیر خود در مورد سیاستهای ترامپ در این روزهای پایانی ریاست جمهوری اش گفت: «مایک پمپیو وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ در سفر به خاورمیانه در مورد سه مساله مهم با مقامات این کشورها به خصوص مقامات رژیم صهیونسیتی صحبت کرده است، این سه موضوع عبارتند از ایران، ایران، ایران. این دررحالیست که هم در امریکا و هم در خاورمیانه مسایل زیادی وجود دارد.»

او تاکید کرد: «به نظر می رسد در این روزها که ترامپ هنوز دوره گذار را شروع نکرده است،  همه گیری کرونا در کشور به اوج خود رسیده است و سطح روابط خارجی امریکا به دلیل سیاستهای نادرست او به پایین ترین سطح ممکن رسیده است، بازهم روی مساله ایران و فشار بر این کشور تمرکز کند. او تلاش می کند تا کار دولت بعدی برای عبور از بحران های ایجاد شده در رابطه ایران و امریکا را سخت کند و رفتاری کاملا بچه گانه دارد.»

از طرف دیگر سی ان ان به نقل از تیم بایدن و در پاسخ به تلاش دولت ترامپ برای  وضع تحریم های تازه علیه ایران نوشت:«بحران های ایجاد شده در رابطه ایران و امریکا به دلیل خرج ترامپ از توافق هسته ای و عدم پایبندی او به تعهدات این توافق به وجود آمده است. در واقع این بحرانی است که ترامپ ایجاد کرد و با تداوم اجرای این سیاست نادرست شرایط را وخیم تر می کند.»

بایدن برای حل مساله هسته ای ایران مصمم است
اما رسانه های امریکایی بر این باورند که بایدن برای حل مساله هسته ای ایران مصمم است و بازگشت به توافق را به عنوان اولین و مهمترین بخش سیاست خارجی خود در خاورمیانه می داند. نیویورک تایمز در این مورد نوشت: «بایدن می خواهد بعد از ورود به کاخ سفید با دستوری، تمامی دستورات رییس جمهوری قبلی را ملغی کند و بخشی از تحریم های ایران هم در این دسته است. از طرف دیگر او می تواند تحریم نفتی ایران را لغو کند که زمینه را برای افزایش درآمد ایران فراهم خواهد کرد و به نظر می رسد نقش مهمی در  احیای اقتصاد کشور داشته باشد. همچنین چراغ سبز دولت بایدن به اروپا برای از سر گیری فعالیتهای اقتصادی با ایران حتی قبل از برداشته شدن تحریم های امریکا هم می تواند گام مثبتی قلمداد شود.» این رسانه تاکید کرد بایدن زمانی می تواند این گام های مهم را بردارد که رسما به عنوان رییس جمهوری وارد کاخ سفید شود. در این دوره گذار اجرای این سیاستها غیر ممکن است.

برداشته شدن تحریم نفتی چه تاثیری روی بازار نفت دارد
اما سوال دیگری که مطرح می شود این است که برداشته شدن تحریم های نفتی چه تاثیری روی این بازار خواهد داشت؟ سایت اویل پرایس در این زمینه نوشت: «برداشته شدن تحریم های نفتی ایران و وارد شدن نفت به بازار جهانی باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت در کوتاه مدت می شود ولی با توجه به سیاستهای دولت بایدن در زمینه فاصله گرفتن از انرژی های فسیلی و تمرکز روی انرژی های پاک، این افت قیمت مدت زیادی طول نمی کشد و به سرعت می توانیم شاهد احیای  بازار و افزایش قیمت باشیم.»

 این رسانه در ادامه نوشت: «ایران می تواند به سرعت عرضه خود به بازار را افزایش دهد و در صورتیکه تحریم های بانکی هم برداشته شود یا به اروپا امکان همکاری با ایران داده شود، از منابع مالی حاصل از فروش نفت نیز برای اجرای پروژه های زیر ساختی استفاده خواهد شد. ایران می تواند با بهره گیری از این منابع مالی زمینه را برای رشد اقتصادی و صنعتی فراهم کند و جایگاه مستحکم تری در اقتصاد به  دست بیاورد.»

البته سایت اویل پرایس در مورد موانع زیادی که دولت بایدن با آن روبرو است هم صحبت کرده است. این رسانه نوشت: «در داخل امریکا نیروهای زیادی وجود دارند که مخالف بازگشت امریکا به توافق هستند و مقابله بایدن با این نیروها می تواند کار دشواری باشد. از طرف دیگر احتمال این وجود دارد که جمهوری خواهان اکثریت کرسی های سنا را به خود اختصاص دهند. در این شرایط کار بایدن برای احیای رابطه با ایران سخت تر می شود. در این شرایط روش عملکرد ایران در مقابل درخواستهای امریکا است که می تواند روند احیای این توافق را تسریع کند یا موانعی در اجرای آن ایجاد کند.»

کد خبر: ۵۵٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha