۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
محدودیت اطلاع رسانی در بازار سرمایه
بازار خبر می دهد؛

محدودیت اطلاع رسانی در بازار سرمایه

برخی از منابع آگاه عنوان کردند که از این به بعد اعضای شورای عالی بورس تنها باید از طریق پایگاه خبری خود سازمان بورس اطلاع رسانی کنند.

بازار؛  گروه بورس: چند منبع آگاه در گفتگو با بازار از عدم مصاحبه اعضای شورای عالی بورس با خبرنگاران رسانه، خبر دادند. گفته شده که تنها رسانه‌ای که این اعضای حق اطلاع رسانی از طریق آن را دارد پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) است.

به نظر می‌رسد که این تصمیم بیشتر به منظور یکپارچه شدن اظهارات مسئولین سازمان بورس در خصوص بازار سرمایه گرفته شده است. یکی از مسئولین سازمان بورس در گفتگو با بازار در خصوص عدم مصاحبه اعضای شورای عالی بورس اظهار بی اطلاعی کرد و گفته که معمولا اعضای شورا با کسی کاری ندارند، اما اگر هماهنگی لازم باشد و اخبار درست منتشر شود ابهامات کمتری ایجاد می‌شود. به گفته او رئیس سازمان بورس سخنگوی شورای عالی بورس است و بهتر است که آخرین اطلاعات از تصمیمات شورای عالی را ابتدا ایشان مطرح کنند.

همچنین شاهین شاهچراغی یکی از اعضای شورای عالی بورس که در بین اعضای دیگر بیشترین ارتباط را با خبرنگاران داشت در گفتگو با بازار این مطلب را تایید کرد و گفت که دیگر با رسانه‌ها مصاحبه نمی‌کند و از این به بعد تنها با پایگاه خبری بازار سرمایه گفتگو خواهد کرد. او در رابطه با این موضوع از رسانه‌ها عذرخواهی کرد.

خبرنگاران فعال بازار سرمایه در گفتگو با بازار همین گلایه را داشتند که چرا اعضای شورای عالی بورس با رسانه‌ها مصاحبه نمی‌کنند. گمانه‌زنی‌های که برخی از آن‌ها مطرح کردند این بود که ممکن است به منظور کاهش میزان هیجانات بازار و حساسیت آن نسبت به اخبار مختلف چنین اقدامی صورت گرفته باشد.

تنها رسانه‌های معتبر
برخی از کارشناسان مطرح بازار سرمایه هم گفته‌اند که به آن‌ها اعلام شده که تنها با رسانه‌های مورد تایید و معتبر گفتگو کنند. یکی از این کارشناسان که به درخواست خودش از آوردن نام آن معذوریم در گفتگوی که با بازار داشت گفت که به آن‌ها اعلام کردند که شرایط کنونی بازار با هر رسانه‌ای مصاحبه نکنند و تنها از طریق رسانه‌های معتبر و مورد تایید اقدام به اطلاع رسانی کنند. او می‌گوید که برخی از نهادها از آن‌ها درخواست کرده‌اند به منظور جلوگیری از ایجاد شایعه و اخبار کذب که در این روزها در شبکه‌های اجتماعی پر است، تنها با رسانه‌های فعال گفتگو داشته باشند.  

از ابتدای سال جاری بازار سرمایه ایران با توجه به افزایش نرخ دلار و تورم مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت. بر اساس داده‌های آماری بیشتر افرادی که وارد بازار سرمایه شدند آموزش لازم برای فعالیت در بورس را نداشتند به همین دلیل به منظور کسب اطلاعات از بازار سرمایه از منابع مختلفی استفاده می‌کردند و در این بین هم بودند افراد سودجو که با راه‌اندازی کانال‌های تلگرامی و سایت‌ها مختلف از عدم آگاهی سهامداران سوء استفاده می‌کردند و اقدام به شایعه‌سازی در این بازار پر ریسک می‌کردند.

یکی از اقداماتی که سازمان بورس و اوراق بهادار برای کنترل فعالیت‌های غیر مجاز برخی از کانال‌های تلگرامی کرد، دادن مجوز به کانل‌های سیگنال‌دهی مورد تایید سازمان بود که این اقدام نتوانست کاملا موثر واقع شود.

به گفته صاحب‌نظران بازار سرمایه یکی از پارامترهای اساسی در بازار سرمایه داشتند اطلاعات در خصوص آخرین اقدامات موثر سازمان و همچنین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس هستند. عدم اطلاع رسانی دقیق و همچنین عدم دسترسی سهامداران به آخرین اخبار بازار و تحلیل‌های کارشناسان سبب می‌شود که سرمایه‌گذاران با زیان در این بازار روبه رو شوند. هستند سهامدارانی که به خاطر شایعات منتشر شده در فضای مجازی دچار زیان شدند و قسمتی از سرمایه خود را در این بازار از دست دادند.

شاخص کل بورس امروز شنبه یک آذر با رشد ۲۸ هزار واحدی بر روی ۱میلیون ۳۷۲ هزار واحد قرار گرفت این در حالی است که شاخص کل در طول هفته‌های اخیر با ریزش‌های سنگین روبه رو تا جای که شاخص به نقطه ۱ میلیون ۱۰۰هزار واحد نزدیک شد. که برخی از کارشناسان دلیل آن را حمایت حقوقی‌ها از بازار  می‌دانند.  

کد خبر: ۵۵٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha