۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
پوشش ۹۹درصدی اینترنت تلفن همراه در روستاهای دامغان؛ اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

پوشش ۹۹درصدی اینترنت تلفن همراه در روستاهای دامغان؛ اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت

سمنان- با ابلاغیه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۷ روستای شهرستان دامغان به اینترنت پهن باند سیار متصل می‌شوند و پوشش تلفن همراه در روستاهای این شهرستان به ۹۹ درصد می‌رسد.

بازار؛ گروه استان‌ها: مهاجرت معکوس به روستاها نیازمند تأمین بسترهای مناسب رفاهی و ارتباطی است و این امر با توجه به توسعه علم و فناوری امروز به یک نیاز اساسی در جامعه برای تداوم زندگی مبدل شده است.

بسیاری از کسب‌وکارها در این راستا تحت تأثیر قرارگرفته و در بستر فناوری توسعه‌یافته‌اند ازاین‌رو کسب‌وکارهای اینترنتی امروز در بازار گسترش‌یافته و نیازمند حمایت‌های ویژه‌ای در حوزه ارتباطات قرار دارند چه‌بسا این کسب‌وکارها به‌راحتی می‌توانند در مناطق روستایی نیز برای جوانان درآمدزایی کنند و این مهم منجر به حفظ جمعیت روستانشینان خواهد شد.

به همین دلیل به گفتگو با سید یاسر حسن‌پور، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان نشستیم و از او درباره آخرین وضعیت ارتباطی و اتصال اینترنت پهن باند در مناطق روستایی استان سمنان جویا شدیم؛ مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

* چه تعداد پروژه برای توسعه ارتباطات مناطق روستایی استان سمنان دارید؟
با ابلاغیه وزارت ارتباطات ۱۷ روستای شهرستان دامغان به اینترنت پهن باند سیار مجهز می‌شوند و پوشش تلفن همراه در مناطق روستایی این شهرستان به ۹۹ درصد می‌رسد و این در حالی است که توسعه ارتباطات نقش مؤثری در رونق و بهبود فضای کسب‌وکار این منطقه ایفا می‌کند.

همچنین با توجه به وضعیت مطلوب محورهای اصلی مواصلاتی دامغان غیر از محور معلمان – دامغان – اصفهان، در صورت تأمین برق در انتهای مسیر مذکور گپ ارتباطی آن محور نیز برطرف می‌شود. در این راستا شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) آمادگی خود را برای احداث سایت در انتهای حوزه استحفاظی استان سمنان به سمت اصفهان را اعلام کرده است که تأثیر بسزایی درروند اجرای این پروژه خواهد داشت.

* اجرای این پروژه‌ها تا چه اندازه در توسعه وضعیت ارتباطی روستاهای دامغان نقش‌آفرین خواهد بود؟
با توجه به ابلاغیه‌های جدید در روستاهای دامغان تمرکز بر برقراری پوشش تلفن همراه در کلیه روستاهای این شهرستان بوده و تلاش برای برقراری اینترنت پهن باند سیار (LTE) در روستاهای بالای ۲۰ خانوار در سطح شهرستان دامغان انجام‌شده است.

شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) آمادگی خود را برای احداث سایت در انتهای حوزه استحفاظی استان سمنان به سمت اصفهان را اعلام کرده است

* وضعیت کسب‌وکارهای اینترنتی در این منطقه چگونه است؟
فعالیت کسب‌وکارهای نوپا حوزه ICT در شهرستان  دامغان و توسعه ارتباطات و فناوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که برای بهبود فضای کسب‌وکار حوزه ICT ، دو بستر استفاده از منابع پارک اقتصاد دیجیتال و طرح نوآفرین به جهت حمایت از شرکت‌های نوپا به‌منظور ایجاد اشتغال پایدار  تبیین شده که باید به نحو مطلوب از آن استفاده شود.

* راه‌اندازی باجه‌های پست‌بانک در مناطق روستایی استان سمنان چقدر در تحقق سیاست‌های دولت الکترونیک نقش‌آفرین است؟
راه‌اندازی دولت الکترونیک درواقع یک رویکرد، برنامه مهم و محوری و سیاست اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

در حال حاضر تعداد ۱۰ باجه مستقل پست‌بانک در ده روستای مستعد و کم برخوردار استان راه‌اندازی و به تعداد باجه‌های پست‌بانک روستایی استان سمنان افزوده‌شده است که اکنون می‌توان گفت در سال جاری تعداد باجه‌های گست بانک روستایی در استان سمنان ۱۷ درصد افزایش داشت.

این در حالی است که تا پایان سال گذشته تعداد ۶۰ باجه پست‌بانک روستایی در استان فعال بوده و در مدت شش‌ماهه سال جاری تعداد باجه‌ها به ۷۰ عدد رسیده و درواقع توسعه خدمات مالی و بانکی پست‌بانک در روستاها از اهداف و برنامه‌های مهم وزارت است که خود زمینه‌ساز توسعه خدمات روستایی و اشتغال بر محور ict و درنتیجه افزایش رضایتمندی و رفاه روستاییان است.

نصب و راه‌اندازی ۲۰ دستگاه خودپرداز جدید در روستاهای هدف استان از دیگر خدمات مهمی است که در این راستا به روستانشینان ارائه‌شده است و باید گفت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با نگاه جدی به توسعه روستایی همواره رویکرد کاهش شکاف دیجیتال میان شهرها و روستاها را با استفاده از بسترهای حوزه فاوا را دنبال می‌کند.

راه‌اندازی ۲۰ دستگاه خودپرداز جدید در روستاهای هدف استان از دیگر خدمات مهمی است که به روستانشینان ارائه‌شده است

* چه برنامه‌ای برای توسعه اشتغال روستاییان دارید؟
تحقق برنامه اشتغال روستاییان در سال جاری به‌عنوان هدف اصلی در اجرای پروژه‌های این نهاد دنبال می‌شود و در این راستا پرداخت تسهیلات پست‌بانک استان از منابع توسعه ملی  و در قالب پروژه‌های اشتغال محور روستایی صورت گرفته است که این اقدام زمینه‌ساز توسعه کشاورزی، دام‌پروری، صنعت و بوم گردی روستاهای استان را فراهم می‌کند.

* پروژه‌های ایجاد بستر فیبر نوری در مناطق روستایی تا چه اندازه می‌تواند مؤثر واقع شود؟
ایجاد ارتباط پایدار در سطح استان، افزایش ظرفیت ارتباطی در روستاها، ارتقاء خدمات اینترنتی پرسرعت ثابت و سیار و نیز دسترسی همگانی به شبکه ملی اطلاعات از مزایای مهم اجرای طرح فیبر نوری است.

 توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات و همچنین خدمات ارتباطی در مناطق روستایی راهگشای  ارائه خدمات نوین، توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی و همچنین افزایش سطح خدمت‌رسانی تمامی دستگاه‌های اجرایی به مردم مناطق محروم می‌شود.

* در حال حاضر چه تعداد پروژه فیبر نوری در دست اقدام دارید؟
ایجاد بستر فیبر نوری در چهار سایت بخش چاشم انجام شد که چهار عدد آنتن BTS   در مسیر شهمیرزاد -کمرود و همچنین مرکز مخابراتی چاشم به بستر انتقال فیبر نوری مجهز شدند.

پروژه مذکور  از محل  اعتبارات USO و پروژه فیبر نوری روستایی (تار) تأمین اعتبارشده است.

کد خبر: ۵۵٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha