۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
قیمت چوب وارداتی ۳۰ برابر شده است/ کمبود منابع مالی و مواد اولیه صادرات مصنوعات چوبی را کم کرد
یک کارشناس مصنوعات چوبی مطرح کرد

قیمت چوب وارداتی ۳۰ برابر شده است/ کمبود منابع مالی و مواد اولیه صادرات مصنوعات چوبی را کم کرد

یک کارشناس و فعال در صنف مصنوعات چوبی اظهار داشت: برای محصولات ما بازارهای صادراتی خوبی وجود دارد اما امروز به دلیل کمبود مواد اولیه و نبود منابع مالی، میزان تولیدات ما برای بهره برداری از این بازارها کم است.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت مصنوعات چوبی ایران از دیرباز با مشکل واردات چوب به عنوان ماده اولیه اصلی مواجه بوده و کماکان اهالی صنعت با این مشکل مواجه هستند.

یک کارشناس صنایع چوبی کشور در این خصوص به خبرنگار «بازار» گفت: الان مساله گرانی مواد اولیه بسیار محسوس است و تولیدکنندگان ما غالبا با این مشکل مواجه هستند.

عبداله حسنی اظهار داشت: در حقیقت الان محصولات چوبی ما در بسیاری از کشورها خواهان دارد و به عبارتی بازار صادراتی خوبی داریم اما به دلیل کمبود مواد اولیه و نبود منابع مالی میزان تولیدات ما کم است.

وی تاکید کرد: این عدم بهره مندی از بازارهای صادراتی در حالی است که برخی از محصولات چوبی از نظر کیفیت در سطح کشورهای پیشرفته دنیا است.

محصولات چوبی ما در بسیاری از کشورها خواهان دارد اما به دلیل کمبود مواد اولیه و نبود منابع مالی میزان تولیدات ما کم است

افزایش قیمت ۳۰ برابری چوب های وارداتی مورد نیاز صنایع چوبی
این فعال صنایع چوبی در پاسخ به این سوال که عمدتا چه نوع چوب هایی در این صنعت کاربرد دارد گفت: چوب های مصرفی ما اکثرا روسی است یعنی وارداتی است.

وی افزود: در حقیقت از حدود ۵۰ سال پیش چوب های پهن برگ بلوط، راش و روسی وارد کشور می شود و در صنایع چوبی استفاده می شود.

حسنی خاطر نشان کرد: خوشبختانه به قدری جنگلهای روسیه بزرگ است که در ۵۰ سال گذشته چوب به قیمت دلار ۲ برابر شده در حالی که همه چیز ۱۰ برابر شده است!

وی افزود: در حقیقت چون عرضه این چوب ها در روسیه زیاد است افزایش قیمت آن بیش از ۲ برابر نبوده  اما چون قیمت دلار در ایران بالا است قیمت برای ما ۲۰ تا ۳۰ برابر شده است.

این فعال صنعت اظهار داشت: در حال حاضر مشکل واردات چوب نداریم اما مساله اینجا است که قیمت آن برای ما بسیار بالا است.   این افزایش قیمت منحصر به چوب نیست و از سال ۱۳۹۶ تا به امروز قیمت مصالح مورد نیاز ما  ۵۰۰ الی ۶۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

 عوارض غیرقانونی که از ما گرفته می شود باعث کاهش نیروی کار در این صنعت شده است

حسنی در خصوص عمده مواد اولیه مصرفی در صنایع چوبی گفت: در این صنعت غالبا از موادی همچون MDF، چسب، رنگ، یراق آلات و چوب استفاده می شود و عمده تولیدات ما نیز شامل مبلمان، مصنوعات چوبی، پارکت، در، قفسه، کابینت تخت و غیره است.

کارخانجاتی همطراز با کشورهای پیشرفته دنیا در ایران فعالیت دارد
حسنی تصریح کرد: علی رغم تمام قابلیت هایی که صنعت مصنوعات چوب دارد اما فشارها و عوارض غیرقانونی که از ما گرفته می شود باعث کاهش نیروی کار در این صنعت شده است.

وی در پاسخ به این سوال که از نظر صنایع چوبی چه وضعیتی در دنیا داریم نیز گفت: از نظر تولید ما کارخانجاتی در بهترین سطح دنیا داریم که محصولاتی با بالاترین کیفیت ها تولید می کنند اما به  دلیل مشکلاتی که توسط بخش دولتی از جمله وزارت جهاد کشاورزی برای اهالی این صنعت ایجاد می شود نمی گذارند صنعتگران در این عرصه خوب فعالیت کنند.

کد خبر: ۵۵٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha