۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
رمز ارزها، سرانجام به یک جریان اصلی نقدی تبدیل می شود؟
با وجود نگرانی از سرقتهای ارزهای دیجیتال

رمز ارزها، سرانجام به یک جریان اصلی نقدی تبدیل می شود؟

رمز ارزها به عنوان ارز دیجیتال همیشه در محافل مالی و اقتصادی مورد بحث و انتقادهایی بوده است؛ اما با توجه به رشد اخیر آن، حال باید دید آیا می تواند مسیر اصلی نقدینگی را رقم بزند.

بازار؛ گروه رمزارزها/بورس: بلومبرگ در گزارشی به بررسی اینکه آیا رمزارزها می توانند به عنوان جریان نقدی نزد سرمایه گذاران تبدیل شود، پرداخته است: بیت کوین به عنوان یکی ا ز رمزارزها پس از چند بار که که میلیاردها ارزش اش را از دست داد، اکنون این ارز دیجیتال به بالاترین ارزش خود از ژانویه ۲۰۱۸ بازگشته است به طوریکه در این هفته ار مرز ۱۸ هزار دلار عبور کرد. این درحالی است که شواهد نشان می دهد بیت کوین گامهای بلندی را در جهت ورود به جریان اصلی برداشته است. برای نمونه در ماه اکتبر، غول پرداخت جهانی PayPal Holdings Inc. به مشتریان خود اجازه خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه را از حسابهای خود داد. تعدادی از شرکت های فناوری، از جمله بازیکن پرداخت Square Square، شروع به نگهداری بخشی از ذخایر نقدی خود در بیت کوین کرده است همینطور  در ماه اوت، شرکت سرمایه گذاری Fidelity، با مجموع دارایی ۳.۳ تریلیون دلار، راه اندازی اولین صندوق سرمایه گذاری بیت کوین خود را اعلام کرد.

 با وجودی که بیت کوین و سایر رمزارزها بارها صعود و سقوط را تجربه کرده اند. از این رو سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری ممکن است نیاز به اثبات بیشتری برای سرمایه گذاری در این حوزه داشته باشند تا که نشان دهد این اختراع ۱۱ ساله واقعاً جایگزین مناسبی برای سهام، اوراق قرضه و کالاها است. در هر صورت،  با تمام مسایل مربوطه به نظر می رسد ارزهای رمزنگاری شده، دوباره مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است.

 

نمودار زیر صعود و نزول بیت کوین را طی سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲ نشان می دهد
 

از طرفی برآورد می شود ۵۱۰ میلیارد دلار سرمایه بازار جهانی ارزهای رمزپایه است. این درحالی است دو سال پس از سقوط بازار رمزارزها، صعود بیت کوین مورد توجه مردم قرار گرفته است. در حالی که سرمایه گذاران زیادی وجود دارند که مایلند حدس بزنند که بیت کوین و امثال آن بر جهان مالی تأثیر می گذارد.

هر ساله نشانه های بیشتری وجود دارد که رمزارزها در حال تبدیل شدن به یک کلاس جدید دارایی مناسب است. استارت اپ های مهم مانند Robinhood و Revolut رمزارزها را به یک بخش اصلی برنامه های تجاری و بانکی خود تبدیل می کنند. ابیگل جانسون، مدیر عامل شرکت Fidelity Investments و کاترین وود، مدیر عامل شرکت Ark Investment Fund، صندوق های مشهوری را معرفی کرده اند که به سرمایه گذاران اجازه می دهد رمز ارز را به پرتفوی خود اضافه کنند. در همین حال، تعدادی از بانک های مرکزی، از جمله فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا، در حال بررسی چگونگی دیجیتالی کردن ارزهای مستقل خود هستند. از طرفی باید یادآور شد در سال ۲۰۱۷، زمانی که بیت کوین از ۷۸۹ دلار به ۱۹۰۰۰ دلار رسید، هزاران «پیشنهادات اولیه سکه»  ایجاد و فروخته شد.

با این حال بی قانونی فضای رمزارزها همچنان یک نگرانی بزرگ است. هک ۵۰۰ میلیون دلاری توکن دیجیتال از صرافی ژاپنی Coincheck Inc در سال ۲۰۱۸ و برداشت افسانه ای از صرافی Mt Gox سالها قبل آسیب پذیری این رمزارز را دربرابر سارقان اینترنتی نشان داده است. برای نمونه همین ماه گذشته، دادستان های ایالات متحده، بنیانگذاران BitMEX، صرافی رمزنگاری شده در هنگ کنگ را به دلیل عدم جلوگیری از استفاده بازیگران خلافکار از پلتفرم برای پولشویی پول های کثیف، متهم کردند. همچنین از ژانویه، قرار است  فروش رمزارزها به سرمایه گذاران خرده فروشی در انگلیس ممنوع شود.

همانطور که مراحل بازگشت سرمایه گذاران به فضای رمزارزها آشکار شده است، اما در عین حال نگاه هوشیارانه تری به این فضا خواهند انداخت.  از طرفی سرمایه گذاران بیشتری به رمزنگاری به عنوان یک مکمل ارزشمند برای سهام، اوراق قرضه و کالاها نگاه کنند.  اما مطمئناً -  از آنجا که با قفل های ناشی از همه گیری، مردم را مجبور به خرید آنلاین کرده است، تغییر به سمت جوامع بدون پول نقد در حال گسترش است و این مساله می تواند برای ارز های دیجیتال سودآور باشد.

کد خبر: ۵۵٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha