۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
بازار لجام گسیخته مسکن در بندرعباس؛ سیر صعودی نرخ ها ادامه دارد
گزارش بازار؛

بازار لجام گسیخته مسکن در بندرعباس؛ سیر صعودی نرخ ها ادامه دارد

بندرعباس- با توجه به افزایش نرخ تورم شاهد افزایش چشمگیر قیمت های اجاره بها و رهن خانه‌های مسکونی هستیم که بالطبع این امر برای مستاجرانی که از شرایط مالی مطلوبی برخوردار نیستند عرصه را بسیار تنگ و بغرنج کرده است.

بهار بیژنی؛ بازار: این روزها پرداخت اجاره بها در نقاط حومه شهر بندرعباس به ویژه شمال بلوار امام حسین که همیشه جزء نقاط ارزان و با هر بودجه ای امکان تهیه آپارتمانی مطلوب با امکانات مناسب فراهم بوده برای برخی اقشار غیر قابل پرداخت شده است.

مسکن از ضروری ترین و طبیعی ترین نیاز هر انسانی به شمار می رود و بشر همان گونه که برای ادامه حیات به آب و غذا نیاز دارد به محل زندگی و مسکن نیز نیازمند است که متاسفانه این روزها مسکن در شهر بندرعباس به شکلی غیرطبیعی افزایش قیمت پیدا کرده است. تامین مسکن برای افراد جامعه از مسئولیت های مهم و اولیه حاکمیت محسوب می شود تا افراد جامعه از جمله کم درآمدها و به ویژه جوانانی که به تازگی زندگی مشترک تشکیل داده اند بتوانند از مسکن مناسبی برخوردار باشند تا با امنیت خاطر و آرامش زندگی کنند.

هرمزگان بالاترین نرخ تورم را بر اساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تجربه می‌کند
هرمزگان در میان همه استان‌های ایران بالاترین نرخ تورم را بر اساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تجربه می‌کند و از تهرانی که پایتخت کشور به شمار می‌رود، بیش از ۲.۵ درصد تورم بالاتری دارد و نمونه آن را می‌توان در موضوع مسکن و وضعیت بی‌حساب و کتاب آن و فقدان وجود متولی مشخص در این زمینه نیز مشاهده کرد. مردم این استان به ویژه بندرعباس در حوزه خدمات عمومی، کیفیت خاصی را تجربه نمی‌کنند اما هزینه‌های بیشتری نسبت به مردم سایر نقاط کشور پرداخت می کنند.

بندرعباس بر خلاف شهرهای دیگرهای بزرگ کشور منطقه شمال و جنوب از لحاظ بافت شهری فقیر و عیون نشینی ندارد. محلات حاشیه ای و بافت فرسوده در کنار مناطق با بافت مرفه واقع شدند مانند محله «آیت الله غفاری» و «کوی فرهنگیان»  که در کنار هم هستند و بافت شهری کامل متفاوتی دارند؛ درست است که تنها یک خیابان کم عرض میان این دو محله قرار دارد اما از لحاظ قیمت ملک باید گفت تفاوت این دو محله از زمین تا آسمان است و این امر برای سایر محلات بندرعباس نیز صدق می کند.

بر خلاف سایر شهرهای کشور که مناطق مسکونی به اصطلاح شمال شهر آنها از امکانات و خدمات ویژه و به قولی لاکچری برخوردار هستند در بندرعباس از این امکانات خبری نیست و املاک در مناطقه خاص این شهر با حداقل امکانات مانند آسانسور، پارکینگ،   انباری و... بیشترین قیمت را دارند.

قیمت های سرسام آور و خدمات حداقلی
در بررسی های میدانی خبرنگار بازار در جریان گفتگو با کارشناس های معاملات ملکی مشخص شد میزان اجاره بها و رهن کامل نیز طی سال جاری به شدت افزایش یافته است، افزایش‌ها به طور معمول و منطقی قابل درک است اما افزایش چندین برابری قیمت اجاره‌ها در طول یک سال اخیر قابل درک نیست و از همه مهم‌تر هیچ‌گونه نظارت اصولی و همه‌جانبه بر روند اجاره‌بهای مسکن در استان به ویژه شهر بندرعباس دیده نمی‌شود.

قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه رسالت بندرعباس معادل ۱۵ تا ۱۷ میلیون تومان و در محدوده‌ داماهی و خیابان دانشگاه نیز بین ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان است اما باید دید واقعا ارزش شهرنشینی و کیفیت ارائه خدمات شهری در این مناطق به اندازه نرخی که برای واحدهای مسکونی قرار داده می‌شود، ارتقا داده شده است؟

افزایش قیمت مسکن در بندرعباس بیشتر به دلیل بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی است برای مثال قیمت میلگرد در سال گذشته کیلویی ۳ هزار تومان بود اما در امسال به بیش از ۱۳ هزار تومان رسید و همین افزایش قیمت در مورد دیگر مصالح ساختمانی نیز صدق می کند که موجب افزایش قیمت تمام شده واحد مسکونی در بندرعباس شده است

قیمت واحد مسکونی در بندرعباس نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است
امید رنجبر رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک، نمایشگاه خودرو و پارکینگ داران شهرستان بندرعباس در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: افزایش قیمت مسکن در بندرعباس بیشتر به دلیل بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی است برای مثال قیمت میلگرد در سال گذشته کیلویی ۳ هزار تومان بود اما در امسال به بیش از ۱۳ هزار تومان رسید و همین افزایش قیمت در دیگر مورد مصالح ساختمانی نیز صدق می کند که موجب افزایش قیمت تمام شده واحد مسکونی در بندرعباس شده است.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت تمام شده مسکن، افزایش اجاره بها را نیز به دنبال داشته، البته کاهش عرضه و افزایش تقاضا در بازار مسکن بندرعباس نیز یکی دیگر از دلیل افزایش قیمت ها است.

رنجبر اظهار کرد: به دلیل بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی دیگر سازندگان مسکن رغبتی برای ساخت و ساز ندارند و این امر نیز موجب کاهش عرضه در بازار مسکن بندرعباس و افزایش قیمت واحد مسکونی در این شهر شده است.

محمد قادری، شهروند بندرعباسی با بیان اینکه یک کارگر ساده صنایع غرب بندرعباس هستم، به بازار گفت: یکی از عمده مشکلات اقتصادی خانواده‌ها در شهر بندرعباس گران بودن اجاره خانه است. متأسفانه هیچ نهادی بر وضعیت بازار مسکن و اجاره بهای خانه، نظارت ندارد و بنگاه‌های معاملاتی مسکن خود در هر منطقه یک نرخی را تعیین و به مشتریان اعلام می‌کنند.

فشار اقتصادی بیش از هر قشری بر قشر ضعیف جامعه وارد می‌شود
شهروند دیگری که خود را کهوری معرفی می کند، گفت: افزایش قیمت خانه طی یک سال گذشته به حدی بوده که در شهریور سال گذشته خانه شخصی خود را برای خرید یک واحد بزرگتر فروختم اما در یک پرسه ۵ ماه که به دنبال یک واحد مناسب بودم، با افزایش شدید واحدهای مسکونی در شهر بندرعباس روبرو شدم به گونه ای که قیمت‌ها در شمال بلوار امام حسین از متری چهار میلیون به هشت میلیون تومان رسید و دیگر قادر به خرید حتی واحدی قبلی خودم هم نیستم.

وی اضافه کرد: یک واحد مسکونی ۱۰۸ متری در مجتمع فرهنگیان در بالادست ایستگاه خاوران(بلوار امام حسین) که سال پیش ۷۵ میلیون تومان رهن کامل داده شده بود، امسال به ۱۳۵ میلیون تومان رهن کامل رسیده است.

این بانوی بازنشسته ضمن اظهار تاسف از بازار آشفته مسکن گفت: برای یکی مثل من که به سختی صاحبخانه شدم و تا سال قبل مالک بودم و امروز به جای پیشرفت، متاسفانه مستأجر شدم، ایام به سختی می‌گذرد و امیدوارم شرایط فعلی تغییر کند و قیمت ملک متعادل شود.

وی اضافه می کند: تورم بالا و نوسانات بازار مسکن تنها موجب آسیب رساندن به قشر کم درآمد در کشور شده و هر روز افراد و خانوارهای بیشتری را به زیر خط فقر می برد که این امر موجب افزایش فاصله طبقاتی در کشور شده است.

شیوع کرونا در همان ابتدا موجب افزایش سرسام آور خانه در بندرعباس شد تا جایی که اوایل سال جاری قیمت های ارائه شده از سوی مالکین غیر واقعی و بسیار بالا بود که حتی بیشتر همکاران ما از اعلام آنها در لیست واحدهای مسکونی رهن و اجاره خود سر باز می زدند

لقب «پایتخت تجاری اقتصادی ایران» موجب گرانی در بندرعباس شده است
ابراهیم صادقی کارشناس مشاور املاک در بندرعباس نیز گفت: شیوع کرونا در همان ابتدا موجب افزایش سرسام آور خانه در بندرعباس شد تا جایی که اوایل سال جاری قیمت های ارائه شده از سوی مالکین غیر واقعی و بسیار بالا بود که حتی بیشتر همکاران ما از اعلام آنها در لیست واحدهای مسکونی رهن و اجاره خود سر باز می زدند.

وی اضافه کرد: در بهترین نقطه منطقه رسالت جنوبی که بسیاری از متمولین در آن زندگی می‌کنند، وضعیت دکوراسیون شهری، جمع‌آوری روزانه زباله، وضعیت پارک‌های محله‌ای و فضای سبز و جدول و آسفالت و چاله‌چوله‌های معابر چه وضعیتی دارد که باید نرخ هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان باشد؟

این کارشناس مسکن در بندرعباس تاکید کرد: افزایش اجاره بهای مسکن در بندرعباس فشار را بر روی افراد کم درآمد بیشتر کرده است. در چند ماه گذشته متقاضیان وام ۵۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان در بندرعباس برای پرداخت پول پیش خانه افزایش پیدا کرده، این در حالی است که در سال گذشته با این میزان وام و مقداری پس انداز افراد امکان خرید خانه ۶۰ تا ۷۰ متری در بندرعباس وجود داشت.

به گفته کارشناسان مسکن در بندرعباس، وجود صنایع و شرکت های بزرگ در غرب بندرعباس نظیر پالایشگاه های نفت بندرعباس و ستاره خلیج فارس، فولاد هرمزگان و کاوه، بنادر شهید رجایی و باهنر، آلومینیوم المهدی، وجود تنگه استراتژیک هرمز، همسایگی با کشورهای حاشیه خلیج فارس، انتقال نیروهای ستادی نیروی دریایی از مرکز، وجود مناطق آزاد، مهاجرپذیر بودن و رونق خانه های رفاهی از دلایل خاص گرانی مسکن و اجاره بها در پایتخت تجاری اقتصادی ایران است.

اینکه لقب پایتخت اقصادی بر روی شهر بندرعباس تا چه میزان نقش در تورم و گرانی های این شهر دارد به درستی مشخص نیست اما آن چه عیان است افسار گسیخته گرانی و تورم حداکثری در بندرعباس می باشد که نیاز به بررسی و درمان فوری دارد که مسئولان استانی در سه قوه باید بیشتر در این خصوص نقش آفرینی کنند.

کد خبر: ۵۵٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha