۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
تثبیت قیمت نفت بالای ۴۳ دلار؛ واکنش پیشرفت در زمینه تولید واکسن کووید-۱۹
بازار خبر می دهد؛

تثبیت قیمت نفت بالای ۴۳ دلار؛ واکنش پیشرفت در زمینه تولید واکسن کووید-۱۹

قیمت پایه نفت خام برنت برای دومین روز بالاتر از ۴۳ دلار (۵۰/۳۲ پوند) در هر بشکه قرار گرفت.

بازار؛ گروه بورس جهان: قیمت پایه نفت خام برنت برای دومین روز بالاتر از ۴۳ دلار (۵۰/۳۲ پوند) در هر بشکه قرار گرفت، آنهم در شرایطی که اخبار مربوط به آزمایش موفق واکسن کرونا توسط شرکت مودرنا روند تقویت اوضاع بازار جهانی را همچنان تداوم بخشید. این واکسن به گفته شرکت مودرنا ۵/۹۴ درصد مؤثر است.


البته این روند تقویت بازار به اندازه هفته پیش و در پی اعلام خبر کشف واکسن توسط فایزر و بایوان‌تک قوی نبود. واکسن آنها اولین واکسنی بود که از زمان شیوع همه‌گیری در اوایل سال جاری خبر کشف آن اعلام می‌شد.

با اینکه اروپا و آمریکا همچنان با افزایش موارد ابتلا به کووید ـ ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند، بازارهای آسیایی اما خودشان را احیا کرده‌اند و تقاضا برای نفت نیز افزایش یافته است

قیمت نفت برنت حدود ساعت ۹:۱۰ صبح در لندن ۷۰/۴۳ دلار در هر بشکه بود. با اعلام خبر مربوط به دومین واکسن موفقیت‌آمیز کووید ـ ۱۹ در روز دوشنبه، نفت برنت برای دومین روز قیمت خود را حفظ کرد.

جفری هالی تحلیلگر ارشد بازار در شرکت معاملات آنلاین فارکس و صرافی فارکس (OANDA) در این باره اظهار داشت: «اعلام خبر کشف واکسن توسط مودرنا از میان دارایی‌های اصلی احتمالاً بیشترین تأثیر را بر روی نفت گذاشت. امید به بازگشت فعالیت‌ها در جامعه موجب افزایش قیمت سهام شرکت‌های هواپیمایی شد و این امر به نوبه خود پیش‌بینی مصرف نفت و افزایش قیمت نفت را در پی داشت. قیمت نفت در آسیا به‌ واسطه ارائه داده‌های قوی منطقه‌ای پیشاپیش بالا رفته بود و خبر واکسن موجب تقویت این روند افزایشی شد.»

ناظران حوزه نفت  خوش‌بینی بیشتری از خود نشان می‌دهند، زیرا سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، از جمله روسیه، مصمم هستند تا اجلاس وزرا را روز سه‌شنبه برگزار کنند. انتظار می‌رود روزهای ۳۰ نوامبر و ۱ دسامبر که همه وزرا در جلسات حضور می‌یابند، تغییر در سهمیه تولید پیشنهاد شود

صنایعی که بیش از همه ضربه خورده بودند، از جمله سهام مربوط به صنعت سفر و دریانوردی، به‌ واسطه اخبار مربوط به بازگشایی تدریجی اقتصاد جهانی قوت قلب گرفتند. سرمایه‌گذاران بار دیگر خرید سهام شرکت‌های دریایی، شرکت‌های هواپیمایی، و کازینوها را از سر گرفتند و شرکت‌های کارنیوال کراپ (CCL)، رویال کارابین کروزز ال‌تی‌دی (RCL)، و کروز لاین هلدینگز نروژ (NCLH) روز دوشنبه در جریان معاملات اولیه شاهد افزایش قیمت سهام خود بودند. بخش سفرهای دریایی از جمله بدترین عملکردها را در پی شیوع ویروس کرونا داشتند و سه شرکت فوق‌الذکر طی سال جاری و قبل از روز معاملاتی دوشنبه بین ۴۷ تا ۶۹ درصد ارزش خود را از دست دادند.

استیون اینز استراتژیست ارشد بازار جهانی در این باره می‌گوید: «خبر مربوط به شرکت مودرنا حکایت از آن دارد که واکسن‌های دیگری نیز می‌توانند به میزان مشابهی از تأثیر و کارایی دست یابند. با اجرای برنامه‌های تولید واکسن، تصویر واضح‌تری را می‌توان شاهد بود و این امر برای آنکه شرکت‌ها بتوانند طرح‌های استخدام و سرمایه‌گذاری خویش در سال ۲۰۲۱ را ارزیابی کنند، حائز اهمیت فراوان است.»

ناظران حوزه نفت نیز خوش‌بینی بیشتری از خود نشان می‌دهند، زیرا سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، از جمله روسیه، مصمم هستند تا اجلاس وزرا را روز سه‌شنبه برگزار کنند. انتظار می‌رود روزهای ۳۰ نوامبر و ۱ دسامبر که همه وزرا در جلسات حضور می‌یابند، تغییر در سهمیه تولید پیشنهاد شود.

انتظار می‌رود این سازمان، برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت در ماه ژانویه را حداقل به مدت سه ماه به تأخیر بیندازد و بدین ترتیب قیمت نفت را تقویت کند، زیرا بسیاری از کشورها همچنان درگیر مقابله با موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا هستند.

با اینکه اروپا و آمریکا همچنان با افزایش موارد ابتلا به کووید ـ ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند، بازارهای آسیایی اما خودشان را احیا کرده‌اند و تقاضا برای نفت نیز افزایش یافته است.

چین، دومین مصرف‌ کننده بزرگ نفت در دنیا، شاهد افزایش تقاضا برای نفت به بالاترین سطح در ماه اکتبر بود.

تحلیلگران شرکت برنشتاین انرژی در این باره گفتند: «تقاضا برای نفت در چین در حال پیشی گرفتن از سطوح قبل از کووید ـ ۱۹ است و این امر حکایت از آن دارد که تقاضا برای نفت برای همیشه ضربه نخورده است.»

کد خبر: ۵۴٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha