۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
جدال روسیه و عربستان در دستیابی به بازار نفت هند

جدال روسیه و عربستان در دستیابی به بازار نفت هند

با توجه به افزایش تقاضای نفت خام در کشور هند و بازار عظیم داخلی آن، تولید کنندگان بزرگ از جمله روسیه و عربستان برای دستیابی به سهم عظیم بازار این کشور و تصاحب آن در رقابت با یکدیگر پرداختند.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از راشا تودی، یکی از بزرگ‌ترین حامیان تقاضای نفت‌خام جهان کشور هند است که در مرکز توجه شرکت‌های نفتی قرار گرفته است.

آرامکو عربستان یکی ازتولیدکنندگان بزرگ نفتی اخیرا توافق نامه ای با هند در جهت انجام سرمایه گذاری بیشتر و ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز در ایالت ماهار اشترا امضا کرده است.

همچنین شرکت ادناک اماراتی با هدف انجام سرمایه گذاری های بیشتر به آرامکوی عربستان در پروژه پالایشگاهی آن پیوسته است.

علاوه بر آن،  روسیه هم به تازگی وارد بازار هند شده و نزدیکی سیاسی این دو کشور در زمینه انرژی فراتر رفته است.  

گفتنی است که شرکت روس نفت، پالایشگاه وادینار(معروف به نایارا) را با ظرفیت ۴۰۰ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۷ از شرکت اساراویل هند خریداری کرده  و روسیه در بازار فعالیت‌های پالایشی و پتروشیمی هند حضور فعال دارد.

شایان ذکر است که این امر یکی از عوامل اصلی بقای رییس جمهور ونزوئلا بوده زیرا پالایشگاه نایارا بزرگ‌ترین عامل فروش نفت ونزوئلا در نظر گرفته شده است.

البته جالب است بدانید از آن جایی که روسیه به‌ دنبال سهم بیشتری از نفت هند است، شرکت روس نفت به‌تازگی اعلام کرده که وارد یک توافق جدید با پالایشگاه دولتی آی‌اوسی هند شده است.

بر اساس این توافق،  این شرکت دو میلیون تن نفت اورال در ۲۰۲۰ برای این پالایشگاه فراهم خواهد کرد که به تدریج وابستگی هند به بشکه‌های نفت تنگه هرمز کاهش یافته و روابط انرژی دوجانبه هند و روسیه گسترش خواهد یافت.

بنابراین اگر روسیه قصد تصاحب بهارات‌پترولیوم هند می باشد، باید با شرکت‌های نفت‌خاورمیانه رقابت کند زیرا آرامکوی عربستان و ادناک امارات به سرمایه گذاری نفتی در این کشور علاقه‌مند هستند.

گفتنی است که همواره هند همکاری با شرکت های بزرگ نفتی غرب را ترجیح داده  ولی شرکت های بزرگی چون توتال هنوز تمایلی به این سرمایه‌گذاری نشان نداده و بریتیش پترولیوم نیز در رابطه با ارزش سرمایه گذاری در هند مطمئن نیست.

با این حال هر تولید کننده بزرگ نفت خام در آرزوی دستیابی به بخشی از بازار نفت هند است و تقاضا برای نفت این کشور رو به افزایش است.  

کد خبر: ۵٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha