۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
تست کرونا کجا رایگان است؟
سخنگوی وزارت بهداشت پاسخ داد

تست کرونا کجا رایگان است؟

لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، در آستانه آغاز تعطیلی های دو هفته ای کشور برای مقابله با کرونا گفت: در طرح غربالگری فقط در مراکز درمانی دولتی که همان مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته هستند، تست کرونا رایگان است.

به گزارش بازار، سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی  در خصوص رایگان شدن تست کرونا در کشور، افزود : تست‌های تشخیص سریع که قرار است به زودی هم از کره جنوبی وارد شود و هم در داخل تولید شود، فقط در مراکز درمانی دولتی که همان مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته هستند، به صورت رایگان باشد. وی ادامه داد: کشورهای موفق در کنترل بیماری کرونا، توانسته اند تست‌های بیشتری انجام دهند و لذا، ما هم تصمیم گرفته ایم موارد تست‌ها را افزایش دهیم. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تنها راه برای نشان دادن اهمیت مراقبت در مقابله با کرونا، اقناع‌سازی مردم است که باید از همه پتانسیل‌ها در جامعه استفاده کنیم.

لاری، اقدامات سریع و به هنگام را در مبارزه با شیوع بیکاری کرونا مهم ارزیابی کرد و افزود: زمان برای ما بسیار مهم است، مقابله با بحران یعنی کار آنی، فوری و جدی با نظارت دقیق که با همدلی می‌توان به این مهم دست یافت.

وی با اشاره به محدودیت‌های جدیدی که از صبح شنبه اول آذر ۹۹ در کشور اجرایی خواهد شد، گفت: اعمال محدودیت‌ها به تنهایی چاره ساز نیست، این بحران بسیار پیچیده است و عوامل مهمی در آن مداخله دارد که باید همه این عوامل را در کنار یکدیگر در نظر گرفت.

افزایش تست ها و رعایت قرنطینه
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: تست‌های کرونا باید افزایش پیدا کند، قرنطینه به صورت جدی رعایت شود و ببینیم مراقبت‌های درمانی دارای چه اشکالاتی است تا در مسیر رفع آنها اقدام کنیم.
وی با اشاره به نامه رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به وزیر بهداشت برای تعطیلی دو هفته‌ای، گفت: رؤسای دانشگاه‌ها نگران بودند که محدودیت‌ها به خوبی نتواند اجرا شود. اما، بعد از تشکیل قرارگاه عملیاتی، شرایط فرق کرده و اجرای برنامه‌ها و مصوبات، بهتر شده است.

 لاری با عنوان این مطلب که اعمال محدودیت‌ها به پیشنهاد وزارت بهداشت مطرح می‌شود، افزود: این پیشنهادها می‌بایست در طی سه روز در قرارگاه مورد بررسی قرار گیرد و همین سه روز، فرصت خوبی است که عملیاتی بودن محدودیت‌ها مورد ارزیابی اعضای قرارگاه قرار بگیرد.

همه منافذ کرونا باید بسته شود
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این مطلب که همه منافذ شیوع کرونا باید بسته شوند، گفت: این تعطیلی‌ها شامل مسابقات ورزشی و لیگ‌ها می‌شود که پیشنهاد آن از قرارگاه به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارسال شده است و در ستاد تصمیم گیری خواهد شد.

وی در ارتباط با روند اجرای طرح ترافیک در تهران، افزود: استانداری تهران در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد که در دو هفته تعطیلی شهر، این طرح چگونه اجرا شود.

لاری با عنوان این مطلب که در رنگ بندی‌های جدید برای اعمال محدودیت‌ها فقط سه رنگ قرمز، نارنجی و زرد را داریم، گفت: رنگ‌های سفید و سبز در رنگ زرد اعمال شده است. به طوری که در حال حاضر ۱۶۰ شهرستان کشور رنگ قرمز دارند و فقط مشاغل گروه یک امکان فعالیت دارند.

تکلیف مشاغل ناچار به تردد در ساعات منع رفت و آمد
سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه محدودیتهای اعمالی از شنبه بسیار محکم و با متخلفان برخورد می شود، درباره تکلیف مشاغلی که مجبور به تردد در ساعات منع تردد هستند، توضیح داد.

لاری درباره محدودیتهای جدید کرونایی از شنبه و تکلیف مشاغلی که مجبور به تردد در ساعات منع تردد هستند، گفت: درباره این مسائل قرارگاه عملیاتی کرونا تصمیم‌گیری می‌کند و اعلام شده که حتما باید در این باره هماهنگی شود. زیرا این محدودیت‌ها بسیار محکم است و دروبین‌ها از پلاک‌های ماشین عکس‌برداری کرده و جریمه می‌کنند. این هماهنگی‌ها باید از سوی خود ادارات انجام شود. به عنوان مثال در صورتیکه پلاک‌هایی برای غیر از آن استان و شهرستان است، اطلاع دهند. کمیته امنیتی و اجتماعی قرارگاه باید در این باره ابلاغیه‌ها را مطرح کند و هماهنگی‌ها از طریق آن‌ها انجام می‌شود. هماهنگی‌ها باید از سوی خود ادارات انجام شود و اعلام کنند کدام خودروهایشان می‌خواهند تردد کند که برایشان مشکل ایجاد نشود.

ممانعتی در خصوص طب سنتی نداریم
وی در ارتباط با چالش‌های طب سنتی و مدرن در زمینه درمان کرونا، افزود: با صحبت‌ها و گفتگوهایی که انجام شده است، مقاومت و ممانعتی در این خصوص وجود ندارد و شاهد یک وحدت رویه در مسیر استفاده از طب سنتی هستیم و دوستان ما از سوی سازمان غذا و دارو دعوت شده اند تا طرح‌های خود را ارائه بدهند و آنهایی که قابل استفاده است، مورد توجه قرار گیرد.

دریافت آثار جشنواره تیتر ۱۲ از یکم آذر آغاز می‌شود
معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: مسال وزارت بهداشت میزبان جشنواره «تیتر ۱۲» است که با شعار «عینیت در خبر، انصاف در تحلیل، آزادی در بیان» برگزار میشود.

وی افزود: هر ساله جشنواره تیتر توسط یکی از دستگاه‌های آموزش عالی کشور برگزار میشود و دریافت آثار جشنواره تیتر ۱۲ از یکم آذر آغاز می‌شود.
معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: سال گذشته جشنواره تیتر ۱۱ به میزبانی وزارت علوم برگزار شد و امسال وزارت بهداشت میزبان جشنواره «تیتر ۱۲» است که با شعار «عینیت در خبر، انصاف در تحلیل، آزادی در بیان» برگزار میشود.

لاری ادامه داد: امسال نیز به رسم هر ساله و براساس توافق صورت گرفته میان معاونت فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم و معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، این معاونت متولی برگزاری جشنواره «تیتر ۱۲» است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: براساس اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته به تبع شیوع کرونا در کشور رخ داد، زمان بندی جشنواره تیتر با تاخیر و تعویق مواجه شد، اما در نهایت با مصوبه شورای سیاستگذاری مقرر شد اختتامیه این جشنواره و اعلام اسامی برگزیدگان در انتهای سال جاری یا ابتدای سال آینده و به احتمال زیاد با توجه به شرایط موجود بهصورت مجازی برگزار شود.

لاری با یادآوری این که امسال رسته‌های جدیدی به جشنواره اضافه و به «بخش فضای مجازی» توجه ویژهای شده است، عنوان کرد: این دوره از جشنواره بخش‌های متعدد و مختلفی دارد. «آثار برگزیده» شامل ۲۶ رسته، «نشریات برگزیده» شامل ۱۸ رسته و «فضای مجازی» شامل ۸ رسته، «بخش ویژه» نیز با دو موضوع در کنار «سرزمین مادری» پنج بخش اصلی جشنواره را تشکیل میدهند.

معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: امسال همچنین برای نخستین بار بخش «سرزمین مادری» با هدف ارزیابی و آشنایی از فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان ایرانی خارج از کشور در حوزه رسانه و ایجاد ارتباطی فرهنگی در نظر گرفته شده است. بدین منظور تفاهمنام‌های با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منعقد شده است که زمینه ساز گسترده‌تر شدن این ارتباطات فرهنگی است.

رییس شورای سیاست گذاری دوازدهمین دوره جشنواره سراسری نشریات دانشجویی درباره ارائه کارنامه آثار به شرکت کنندگان در جشنواره توضیح داد: یکی از نکات کلیدی جشنواره امسال ارابه کارنامه آثار به تمامی شرکت کنندگان برای نخستین بار است. بدین صورت که پس از داوری مرحله اول جشنواره کارنامه تمامی آثار داوری شده به شرکت کنندگان ارائه شده و این کارنامه برای آنان قابل رویت میشود. همچنین امکان رسیدگی به اعتراضات و بازنگری مجدد آثار وجود خواهد داشت.

لاری همچنین گفت: جشنواره سراسری نشریات دانشجویی هر دوره چند موضوع را به عنوان محورهای بخش ویژه انتخاب میکند. امسال با تغییر رویه، قرار بود این محورها از میان پیشنهادات مخاطبان جشنواره انتخاب شوند. ما در دستورالعملی که پیش از این تهیه کرده بودیم با توجه به فراخوان اعلام شده برای تعیین موضوعات بخش ویژه و نظرات رسیده، به مساله سلامت تاکید داشتیم. «سبک زندگی سالم» یکی از عناوین پیشنهاد شده بود تا در بخش ویژه جشنواره به آن توجه کنیم.

 کرونا رویکردهای جشنواره را تغییر داد
معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: به دلیل شیوع ویروس کووید۱۹ و در جلس‌های که اواخر اردیبهشت ماه بین وزارت بهداشت و علوم برگزار شد مقرر شد که با توجه به درگیری شدید کشور با این ویروس عنوان قبلی تغییر و موضوعات بخش ویژه در دو موضوع «اقتصاد دانش بنیان، جهش تولید و توسعه» و «کرونا، جامعه، حکمرانی» دسته بندی شود. با توجه به رویکرد ویژه نشریات و نمود کرونا و موضوعات مرتبط با آن در آثار منتشر شده در نشریات دانشجویی، انتظار ثبت آثاری وزین در این بخش را داریم.

 لاری درباره توجه بیشتر به رسانه‌های مجازی، عنوان کرد: صفحات اینستاگرامی، موشنگرافی، اپلیکیشن‌های اطلاعرسانی، فیلم‌های خبری و فتوکلیپ، نشریات دوزبانه، نشریات غیرفارسی منتشره در دانشگاه ه و... از دیگر رسته‌های تازه در این دوره از جشنواره است. همچنین قرار است در حاشیه جشنواره تیتر ۱۲ «نمایشگاه نشریات دانشجویی» بهصورت مجازی برگزار که قطعا موجب پویایی و نشاط بیشتر فضای جشنواره خواهد شد. معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: درحال حاضر دستورالعمل دوازدهمین دوره جشنواره تیتر به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و از روز شنبه اول آذرماه دریافت آثار از طریق سامانه جشنواره به آدرس titrfestival.ir آغاز میشود که تا ۲ ماه ادامه دارد.

در یازدهمین دوره جشنواره سراسری نشریات دانشجویی، تعداد ۲۸ هزار و ۲۴۹ اثر و نشریه در چهار بخش رقابتی شامل نشریات برتر، آثار برتر، فضای مجازی و بخش ویژه به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

همچنین، در نشریات برتر، سه هزار و ۲۷۹ نشریه، در آثار برتر ۲۰ هزار و ۶۲۷ اثر، در فضای مجازی ۳۰۲ نشریه و در بخش ویژه، یک هزار و ۵۶۹ اثر ثبت شد.

کد خبر: ۵۴٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha