۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸
خانواده های نگران از هزینه های گران/ جدول مایحتاج اولیه برای عید
با حقوق کارمندی چه می توان خرید؟

خانواده های نگران از هزینه های گران/ جدول مایحتاج اولیه برای عید

تهران- در حالی به ایام نوروز و سال جدید نزدیک تر می شویم، که بررسی ها نشان می دهد، حقوق و عیدی کارگران کفاف هزینه های شب عید را نمی دهد و سفره این قشر کوچک‌تر و کوچک‌تر شده است.

نوروز ۹۹ در حالی هر روز نزدیک تر می شود، که تشکیل جلسات ستاد تنظیم بازار در استان تهران به روال سالیان گذشته نتوانسته است جلوی نوسان قیمت کالاها و خدمات در این روزها را بگیرد.

بر اساس گزارش خبرنگاران بازار از سطح استان تهران، تعداد بازرسان نهادهای متولی اعم از اصناف، تعزیرات و ... افزایش یافته است، اما قیمت ها همچنان در حال صعود است و گویی از دست کسی برای کنترل آن ها کاری بر نمی آید.

البته مسئولین سعی می کنند، به افزایش قیمت ها به طور رسمی نپردازند، اما مواضع مسئولان امر که آبان ماه و پس از اصلاح قیمت بنزین بر ثبات بی چون و چرای قیمت ها تاکید داشتند، اکنون متفاوت شده است.

اولین تغییر موضع را رییس اتاق اصناف استان تهران داشت، قاسم نوده فراهانی که ۱۱ آذرماه و پس از پنجمین اجلاس فصلی اتاق اصناف ایران به جمع خبرنگاران آمده بود، با بیان این که قیمت بنزین سهمیه‌ای ۵۰ درصد افزایش داشته و ممکن است فعالان صنفی و تاجران بار خود را با کامیون یا وانتی حمل کنند و کرایه بیشتری بپردازند، گفت: این فعالان اقتصادی نباید افزایش کرایه را روی هر کالا اضافه کنند، بلکه باید کل افزایش قیمت حمل و نقل را تقسیم بر همه کالاها کنند که محاسبات نشان می‌دهد نهایت افزایش قیمت قابل پذیرش چهار درصد خواهد بود، اما بیشتر از این پذیرفته نمی‌شود.

چراغ سبز چهار درصدی رییس اتاق اصناف استان تهران در حالی پس از موضع گیری های رییس سازمان صمت استان تهران و تاکید بر این که قیمت ها نباید افزایشی داشته باشد، نشان داده می شد، که حالا و پس از گذشت بیش از ۳ ماه از اصلاح قیمت بنزین و در آستانه عید نوروز کنترل قیمت ها کاری بسیار سخت شده است.

خرج ها کمرشکن است

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران که اول بهمن ماه سال جاری اعلام شد، دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دی ١٣٩٨ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٣٨.١ درصد برای دهک اول تا ٤٠.٣ درصد برای دهک دهم است.

یکی از شهروندان ساکن رباط کریم در گفتگو با خبرنگار بازار وضعیت بازار در آستانه نوروز را اینچنین توصیف می کند: ده روز پیش قیمت ران مرغ کیلویی ده هزار تومان بود، اما امروز باید ۱۲ هزار ۳۰۰ تومان برای خرید ران مرغ پول داد.

وی قیمت آجیل را نیز بالا دانسته و می گوید: قیمت لباس عید هم که اصلا گفتنی نیست، یک پیراهن ارزان قیمت برای فرزند ۱۳ ساله ام یکصد و ۲۰ هزار تومان تمام می شود، شما حساب کن اگر بخواهم کفش، پیراهن، مانتو، کت و شلوار برای خودم، همسر و فرزندم خریداری کنم، نزدیک به ۳.۵ میلیون تومان پول لازم دارم.

محمد عامری گفت: این در حالی است، که من یک کارگرم و حقوق و مزایایم نهایتا به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می رسد، که عیدی و سنوات را روی آن بگذاریم، تازه کفاف لباس های عید را می دهد و برای خرید مایحتاجی مانند مرغ، میوه، برنج، آجیل و ... لنگ می مانیم.

اصناف هم از رکود بازار و گرانی ها گلایه مندند

مدیر یک تاکسی سرویس شهری در پیشوا نیز از وضعیت گرانی ها در شب عید گلایه مند است و در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: بعد از اصلاح قیمت بنزین، بسیاری از راننده های ما رفتند، چرا که نه سهمیه ای برای حمل و نقل مسافر داشتند و نه درآمد آن ها کفاف هزینه ناشی از افزایش قیمت بنزین را می داد و تعداد راننده های ما از حدود ۱۸ نفر، اکنون به ۱۲ نفر رسیده است، که هر کدام به طور متوسط روزانه ۱۵۰ هزار تومان سرویس می روند.

وی اضافه کرد: برای این که کمی از فشار اصلاح قیمت بنزین و افزایش هزینه ها بر روی راننده ها کاسته شود، درصد کمیسیون آژانس را از ۲۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش دادیم و به این ترتیب حدودا در ماه پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان درآمد داریم، که پس از کسر اجاره ماهیانه ۸۰۰ هزار تومان و حقوق رزروشن و هزینه آب، برق و گاز و تلفن ماهی دو و نیم میلیون تومان برایم می ماند، که با این درآمد مانده ام چطور خریدهای عید برای خودم، همسر و ۲ فرزندم را انجام دهم.

در فیروزکوه نیز اوضاع بهتر از این نیست و یک فروشنده پوشاک زنانه در این شهرستان به خبرنگار بازار می گوید: ۶ سال است، که در این صنف فعالیت می کنم و سال گذشته و امسال کم رونق ترین سال های کاسبی ام بوده است.

وی گفت: مردم با شنیدن قیمت ها متعجب شده و از خرید منصرف می شوند، ما هم تقصیری نداریم، خریدمان بالا است، کلا قیمت ها دائما در حال افزایش است.

این فروشنده پوشاک افزود: پیراهن های دخترانه از ۱۷۸ هزار تومان هست، تا ۸۹۰ هزار تومان و خوب ۸۹۰ هزار تومان حقوق نصف ماه یک کارگر است، معلوم است، از این پیراهن ها استقبال نمی شود و به همین دلیل از این مدل های گران کم تر می آوریم، اما مدل های ارزان تر نیز خریدار چندانی ندارد، همه در پی قیمت های زیر یکصد هزار تومان هستند، که گیر هم نمی آید.

وی اضافه کرد: منتظریم تا کارگران و حقوق بگیران عیدی خود را دریافت کنند، تا بلکه بازار قدری تکان بخورد، که البته آن زمان هم آن قدر حراجی و نمایشگاه بهاره احداث می شود، که نوبت به کاسب های دائمی و همیشگی نمی رسد.

کمترین هزینه های شب عید چقدر می شود؟

بررسی خبرنگار بازار از اقلام مورد نیاز شب عید برای یک خانواده ۳ نفره در استان تهران در جدول زیر آمده است:

قلم مورد نیاز

تعداد/مقدار

قیمت واحد(تومان)

قیمت کل(تومان)

کفش

۳

۱۵۰ هزار

۴۵۰ هزار

کیف زنانه ۱ ۲۰۰ هزار ۲۰۰ هزار

شلوار

۳

۱۸۰ هزار

۵۴۰ هزار

پیراهن مردانه و بچگانه

۲

۱۳۰ هزار

۲۶۰ هزار

مانتو زنانه

۱

۲۰۰ هزار

۲۰۰ هزار

کت مردانه و بچگانه

۲

۲۵۰ هزار

۵۰۰ هزار

پیراهن زنانه

۱

۲۰۰ هزار

۲۰۰ هزار

آجیل مخلوط

۴ کیلوگرم

۱۵۰ هزار

۶۰۰ هزار

آبنبات با مغز

۱ کیلوگرم

۲۰ هزار

۲۰ هزار

شکلات تخم مرغی با مغز فندق

۱ کیلوگرم

۶۰ هزار

۶۰ هزار

شیرینی ۲ مدل

۴ کیلوگرم

۴۰ هزار

۱۶۰ هزار

پرتقال

۶ کیلوگرم

۵ هزار

۳۰ هزار

سیب قرمز

۶ کیلوگرم

۸ هزار و ۵۰۰

۵۱ هزار

خیار گلخانه ای

۶ کیلوگرم

۶ هزار و ۵۰۰

۳۹ هزار

مرغ

۹ کیلوگرم

۱۲ هزار

۱۰۸ هزار

برنج

۶ کیلوگرم

۲۵ هزار

۱۵۰ هزار

گوشت چرخ کرده

۲ کیلوگرم

۶۵ هزار

۱۳۰ هزار

گوشت خورشتی گوساله

۱ کیلوگرم

۷۲ هزار

۷۲ هزار

گوشت گوسفند

۱ کیلوگرم

۸۰ هزار

۸۰ هزار

زعفران

۲ گرم

۲۰ هزار

۴۰ هزار

حمل و نقل

۳۰ دید و بازدید

۵ هزار

۱۵۰ هزار

قالیشویی

۴۸ متر

۵ هزار

۲۴۰ هزار

نظافت

۲ روز

۲۰۰ هزار

۲۰۰ هزار

قبض آب، برق، گاز و تلفن --- ۲۵۰ هزار ۲۵۰ هزار
پرداخت عیدی ۲۰ کودک ۱۰ هزار ۲۰۰ هزار

جمع:

۴ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان

  دریافتی کارگران چقدر است؟

این مخارج برای یک خانواده معمولی ۳ نفره که در عید به ۳۰ دید و بازدید بروند، حدود ۱۰ نفر را برای یک وعده شام یا ناهار میهمان کنند و یکصد نفر نیز برای عید دیدنی به منزلشان بیایند، تخمین زده شده است و از هرگونه مخارج لاکچری و خرج های خاص و ... پرهیز شده است.

حال با احتساب این که حداقل دستمزد ماهیانه سال ۹۸ کارگران یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان، حق اولاد یک فرزند یکصد و ۵۱ هزار تومان، حق مسکن یکصد هزار تومان، بن کارگری یکصد و ۹۰ هزار تومان، یک کارگر در سال ۹۸ مبلغ یک میلیون ۹۵۷ هزار تومان دریافت می کند.

عیدی سال ۹۸ کارگران نیز مبلغ سه میلیون و ۳۳ هزار تومان تعیین شده است، که بر این اساس مجمع دریافتی یک کارگر در اسفند ۹۸ چیزی در حدود چهار میلیون و ۹۹۰ هزار تومان خواهد بود.

به خوبی مشخص می شود، که اگر مخارج فوق برای گذراندن شب عید پرداخت شود، تنها ۶۰ هزار تومان برای یک خانواده ۳ نفری باقی می ماند، تا بتواند فروردین را به پایان برساند، که این رقم ناچیز به خوبی نشان دهنده اوضاع سخت اقتصادی یک خانوار استان تهران در آستانه عید نوروز است، آن ها مجبورند، تمام دریافتی عیدی و حداقل حقوق را برای گذراندن معمولی دید و بازدیدهای عید و پرداخت حداقل مخارج نوروز پرداخت بدهند، تا به اصطلاح آبرویشان حفظ شود.

در این بین افزایش قیمت های سرسام آور در خلا برخورد دستگاه های مسئول و ضعف نظارتی مقصر اصلی سفره هایی است، هر سال نسبت به سال قبل کوچک تر شده است.

کد خبر: ۵٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha