۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
ادامه گلایه مندی مردم از گرانی ها؛ سفره کوچک کرمانی ها محدودتر شد
گزارش بازار؛

ادامه گلایه مندی مردم از گرانی ها؛ سفره کوچک کرمانی ها محدودتر شد

کرمان- مسئولان از بسیج تمام نیروها برای مقابله با گرانی ها می گویند اما مردم کرمان همچنان با مشکلات فراوان ناشی از افزایش قیمت ها دست به گریبان هستند.

بازار؛ گروه استان ها: گرانی همچنان در بازار کرمان می تازد و هر روز وضعیت بدتر می شود، علیرغم وعده مسئولان برای گشایش اقتصادی و مهار گرانی ها اما اگر سری به مغازه های شهر کرمان بزنید می بینید که هر روز توان خرید مردم کاهش می یابد، این وضعیت فشار مضاعفی بر خانواده های با معیشت متوسط و ضعیف وارد کرده است. قیمت برخی کالاها در کرمان از این قرار است؛ گوجه کیلویی ۱۶ هزار تومان، تخم مرغ دانه ای هزار و ۲۰۰ تومان، مرغ کیلویی ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان، پرتقال کیلویی ۲۰ هزار تومان، دبه ۲ کیلویی ماست ۲۸ هزار تومان، لپه کیلویی ۴۰ هزار تومان، کاپشن پسرانه ۶۰۰ هزار تومان و کاپشن نوزاد ۵۶۰ هزار تومان و... نکته جالب اینکه بسیاری از مردم آرزو دارند که قیمتها در همین حد بماند و بیشتر نشود.

معیشت مردم هر روز سخت تر می شود
این وضعیت زندگی مردم را سخت تر از قبل کرده است و اما وقتی پای صحبت مسئولان می نشینیم، می گویند مردم باید به همیاری هم بروند، اصناف می گویند گران فروشی نمی کنیم این گرانی ها از کارخانه ها اعمال می شود، دولت، تحریم ها را مسبب گرانی ها می داند و منتقدان، دولت را عامل گرانی ها معرفی می کنند و هر چه به انتخابات نزدیک تر می شویم در کشاکش پیدا کردن مقصر گرانی ها این مردم هستند که با مشکلات بیشتری مواجه می شوند و گویا کسی توجهی به این موضوع ندارد.

سری به ایستگاه کارگران ساختمانی روز مزد در انتهای خیابان جهاد کرمان می زنیم؛ اینجا تعداد زیادی کارگر کنار خیابان ایستاده اند، به دلیل کرونا کار بسیار کمتر شده است، کسی کارگر نمی خواهد اما بچه های کارگران نان می خواهند.

اینجا تعداد زیادی کارگر کنار خیابان ایستاده اند، به دلیل کرونا کار بسیار کمتر شده است، کسی کارگر نمی خواهد اما بچه های کارگران نان می خواهند

بسیاری از کارگران ماسک بر چهره دارند و اکثرا ایرانی هستند، می گویند کارگران افغانستانی بعد از گرانی ها و شیوع کرونا رفته اند و یا کمتر شده اند.

محمد یکی از این کارگران است که به بازار گفت: پیش از این وقتی به خانه می رفتم حداقل یک نان و چند تخم و مرغ و گوجه می خریدم اما الان اگر بخواهم همین ها را بخرم باید روزی ۱۰۰ هزار تومان پول بدم اما اصلا کاری وجود ندارد و درآمدی نیست.

وی ادامه داد: دولت فقط حرف می زند و هیچ زمان فکری به حال ما جماعت مستضعف نکرده است همه تقصیر را گردن هم می اندازند و کسی نمی گوید ما باید چگونه زندگی کنیم، یک جفت کفش در این سرمای پاییز ۲۰۰ هزار تومان است من این پول را از کجا تهیه کنم.

بسیاری از کارگران روی رفتن به خانه ندارند
زهرا کمالی در همین نزدیکی مغازه دارد، او به بازار گفت: اکثر این افراد صبح می آیند و تا عصر در انتظار کار هستند اما از حدود ۵۰ نفری که اینجا جمع می شوند شاید روزی چهار نفر سرکار برود و بقیه ناامید به خانه هایشان برمی گردند.

وی ادامه داد: برخی از این ها تا ساعت ۱۰ شب اینجا می مانند و آتش روشن می کنند و روی بازگشتن به خانه ندارند. برخی مواقع هم یکی از مردم بین کارگران غذا یا ارزاق تقسیم می کند اما تاکنون ندیده ام یک دستگاه دولتی از ابتدای کرونا تا امروز یک کیسه برنج دست این کارگران بدهد.

ابراهیم اسماعیل نژاد نیز یکی از شهروندان کرمانی است با درآمد دو میلیون و ۵۰۰ تومان که به بازار گفت: در خانه پدری زندگی می کنم چون دیگر نمی توانم کرایه خانه بدهم، با این وجود توان تامین نیازهای خانواده را ندارم، همه چیز گران شده حتی برای تهیه سیب زمینی و پیاز هم مردم توانشان تمام شده است و نمی دانم مسئولان دارند چه می کنند و قرار است در آینده چه روی بدهد.

برخورد با گرانی ها به جلوی دوربین ها خلاصه شده است
وی بیان کرد: مسئولان می گویند در کرمان گران فروشی نداریم ما هم تا حالا ندیدیم یک مغازه به دلیل گرانی پلمب شود اما کافیست سری به مغازه ها بزنید پوشک بچه یک مارک و یک سایز در خیابانهای مختلف و حتی مغازه های کنار یکدیگر با قیمتهای متفاوت فروش می رود و این یک نشان کاملا واضح از گران فروشی و عدم نظارت است.

پوشک بچه یک مارک و یک سایز در خیابانهای مختلف و حتی مغازه های کنار یکدیگر با قیمتهای متفاوت فروش می رود و این یک نشان کاملا واضح از گران فروشی و عدم نظارت است

اسماعیل نژاد ادامه داد: هر زمان که مردم اعتراض می کنند تعدادی از مسئولان با کت و شلوار و دوربین راهی خیابانهای می شوند و جلوی دوربین برخی از مغازه داران را جریمه می کنند اما در نهایت همان آش و همان کاسه و مردمی که هر روز با مشکلات بیشتری مواجه می شوند.

امام جمعه کرمان نیز در گفتگو با بازار خواستار برخورد مسئولان اقتصادی و نظارتی با گران فروشی شد و افزود: رفع این مشکلات به تدبیر و تلاش بیشتر مسئولان نیاز دارد و نباید اجازه داد در شرایط کنونی عده ای افراد سود جو به مردم فشار مضاعف بیاورند.

امام جمعه کرمان: مسئولان با گرانی ها مقابله کنند
حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی افزود: باید از همه ظرفیتهای موجود برای مقابله با گران فروشی و گرانی و احتکار استفاده کرد و با برخورد جدی با گران فروشان به مردم این پیام منتقل شود که مسئولان با گرانی ها مقابله می کنند.

وی ادامه داد: معیشت مردم نکته بسیار مهمی است که باید برای بهبود سطح زندگی مردم در سطح ملی و استانی تدبیر شود.

استاندار کرمان: تمام نیروها را بسیج می کنم

استاندار کرمان نیز که به تازگی سکان مدیریت استان کرمان را در دست گرفته است یکی از دو محور اصلی کارش را بهبود معیشت مردم اعلام کرده است و به سودجویان هشدار داده است که با احتکار و اخلال در بازار و گران فروشی به شدت برخورد خواهد کرد.

کشور در شرایط تحریم قرار است و شیوع کرونا هم مشکلاتی ایجاد کرده است و برخی از مردم در تنگنا قرار گرفته اند همه مدیران استان باید پای کار باشند و هر کس با توجه به ظرفیتی که دارد در راستای خدمت به مردم و بهبود شرایط کار کند

علی زینی وند به بازار گفت: کشور در شرایط تحریم قرار است و شیوع کرونا هم مشکلاتی ایجاد کرده است و برخی از مردم در تنگنا قرار گرفته اند همه مدیران استان باید پای کار باشند و هر کس با توجه به ظرفیتی که دارد در راستای خدمت به مردم و بهبود شرایط کار کند.

وی بر نظارت بر بازار تاکید کرد و افزود: نمی توان اجازه داد برخی از افراد به بهانه تورم و شرایط موجود با هر قیمتی که می خواهند کالاها را به مردم بفروشند.

بسیج آماده شناسایی محتکران است
فرمانده سپاه ثارالله کرمان نیز در گفتگو با بازار از طرح سپاه زمینه شناسایی و برخورد با محتکران خبر داد و گفت: بسیج با تمام توان آماده همکاری برای کنترل بازار و مبارزه با احتکار و گران فروشی است و در این زمینه اعلام آمادگی خود را قبلا اعلام کرده ایم.

سردار حسین معروفی افزود: بسیج در همه عرصه ها آماده همکاری و کمک است و در بخش کنترل و تثبیت قیمت ها و مبارزه با مخلان بازار نیز ما در صحنه حضور داریم.

وی احتکار را مهمترین عامل مشکلات دانست و افزود: در شرایط موجود همه باید در کنار یکدیگر قرار بگیریم و بسیج آماده همکاری با بازرسان صمت برای شناسایی و معرفی مخلان بازار هستند.

باید منتظر بود و دید روند مقابله با گران فروشی و احتکار می تواند در کوتاه مدت وضعیت گرانی ها در کرمان را مهار کرده و معیشت مردم را بهبود بخشد یا همچنان مشکلات ادامه می یابد.

کد خبر: ۵۴٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      0 0
      عجیب است از دولتی که نگران سلامت عمومی که درصد کمی از مردم گرفتارند میباشد و زندگیها را مختل کرده اما از گرانیهای فوق وحشتناک و توقف ناپذیر نگران نیست!! کجاست ان جبار منتقم که به ظلم مستمر پایان دهد؟