۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
تجارت مرزی ایران و پاکستان ظرفیت بالایی در توسعه مناسبات اقتصادی ۲ کشور دارد

تجارت مرزی ایران و پاکستان ظرفیت بالایی در توسعه مناسبات اقتصادی ۲ کشور دارد

میرجاوه، رئیس اتاق زاهدان که در راس هیاتی تجاری برای شرکت در هشتمین کمیسیون مشترک مرزی سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان پاکستان به این کشور سفر کرده است، می‌گوید: تجارت آزاد و ترجیحی، تهاتر کالا، ترانزیت و ویزای تجاری از جمله مسائل بررسی شده در این کمیسیون بوده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق زاهدان در راس هیاتی تجاری برای شرکت در هشتمین کمیسیون مشترک مرزی استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان به این کشور سفر کرد. در این این هیات ماندانا زنگنه، معاون اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان نیز هیات اقتصادی اتاق زاهدان را همراهی کرده است.

عبدالحکیم ریگی‌ میرجاوه،در مورد این سفر می‌گوید: این سفر دستاوردهای خوبی در حوزه روابط تجاری میان ایران و پاکستان داشت. در این نشست مباحثی درباره تجارت آزاد با پاکستان، بازنگری در تعرفه ترجیحی و وضعیت ترانزیت ویزای تجاری عنوان شد. همچنین تهاتر کالا میان دو کشور مورد توجه بود.

او ادامه می‌دهد: پس از بحث و بررسی مسائل و مشکلات مربوط به تجارت دو کشور و دو استان هم‌جوار در دو سوی مرز راهکارهای لازم ارائه شد، اینکه بتوان از زمینه‌های موجود برای توسعه و گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری بانکی را بررسی کرده و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود.

او تصریح می‌کند: تجارت مرزی میان دو کشور اهمیت بالایی دارد و دو استان هم‌جوار ایران و پاکستان در توسعه صادرات نقش اصلی ایفا می‌کنند.

او درباره مرزهای می‌گوید: با توجه به اهمیت مرز ریمدان-گبد مقرر شد زیرساخت‌های لازم برای فعالیت این دو مرز در دو طرف مرز توسعه ‌یافته و دو استان همزمان این مرز را فعال کنند. برای فعالیت مرزهای کوهک-پنجگور و پیشین-مند هم مقرر شد پیگیری‌های لازم توسط طرفین طی دو ماه آینده انجام شود و نتیجه آن به دیپلمات‌های طرفین اعلام شود.

درباره وضعیت گمرک میان دو کشور ریگی‌میرجاوه می‌گوید: مقرر شد تخلفات گمرکی و تعرفه توجیهی PTA پس از طرح خواسته تجار از طریق مراجع ذی‌ربط کشوری پیگیری و نتیجه را اعلام کنند. همچنین ساعت کار گمرکات تفتان-میرجاوه، ریمدان –گبد، پیشین –مند و کوهک-پنجگور با هدف تسریع فرایندهای تجاری و کاهش اتلاف وقت میان دو استان به مدت سه ماه افزایش یابد. انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک در سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان برای بازاریابی و توسعه تجارت فی‌مابین طی سه ماه آینده توسط اتاق‌های بازرگانی دو استان از موضوع‌های دیگر بود.

ریگی‌ میرجاوه معتقد است: پیگیری برای ایجاد معبر جدید از منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه به کشور پاکستان با هدف تسهیل تردد کالا هم ازجمله تفاهمی بود که در بخش تجاری و بازرگانی به تصویب طرفین رسید. همچنین در این نشست قرار شد در پارکینگ‌های NLC تفتان، پکمچ و پدک برای رانندگان ترانزیتی امکانات رفاهی ایجاد شود و در حوزه بانکی هم تمهیداتی برای احیا روابط بانکی میان دو کشور اتخاذ شود.

او ادامه می‌دهد: ایجاد گیت‌های جداگانه تجار در گمرکات تردد سریع کامیون‌های ایرانی حامل مواد فاسدشدنی در مبادی مرزی، رفع مشکلات سوختی کامیون‌ها، افزایش بازار محوری مسیر راه‌آهن تفتان -کویته از ۱۶ به ۲۲ تن ازجمله تفاهم‌های این حوزه بود و طرف پاکستانی هم درخواست‌هایی برای ایجاد مسیرهای ریلی چابهار به گوادر، کشتیرانی بندرعباس-چابهار-گوادر-کراچی و بالعکس به همراه احیا خط هوایی کراچی-کویته-زاهدان-چابهار-کراچی-کویته-زاهدان-مشهد را عنوان کرد که قرار شد این خواسته در کشور مطرح و بررسی شود.

به گفته او برای تهاتر برخی کالاها میان ایران و پاکستان نیز در جریان این سفر تعیین تکلیف شده است.

کمیته مشترک مرزی استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان براساس اجلاس مشترک دو کشور هرساله در یکی از دو استان به‌صورت نوبتی برگزار می‌شود.

قرار است اجلاس مشترک تجاری مرزی استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان مهرماه سال آینده به میزبانی زاهدان برگزار شود.

کد خبر: ۵۴٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha