۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
 ایران در عرصه ساخت و ساز ۳ نسل از دنیا عقب است/عمر مفید ساختمان ایران و آمریکا در دهه ۵۰ برابر بود
رئیس سازمان نظام مهندسی در پاسخ به بازار مطرح کرد

ایران در عرصه ساخت و ساز ۳ نسل از دنیا عقب است/عمر مفید ساختمان ایران و آمریکا در دهه ۵۰ برابر بود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه ایران در نسل سوم ساخت مسکن گیر کرده و دنیا در نسل ششم است، گفت: در دهه ۵۰ عمر مفید ساختمان ایران و آمریکا ۳۵ سال بود الان آمریکا به ۱۲۰ سال رسیده و برای ما به ۳۰ سال کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار بازار، احمد خرم با اشاره به اینکه ایران در نسل سوم ساخت و ساز قرار دارد در حالیکه از عمر ساخت و ساز شش نسل گذشته است، گفت: نسل ساخت و ساز در ایران بسیار عقب است و تاکید بنده این است که باید خودمان را برسانیم و اگر اراده پیدا کنیم به این هدف خواهیم رسید. 

وزیر اسبق راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ۴۰ درصد ساخت و سازهای کشور باید صنعتی سازی باشد ادامه داد: در حالیکه با رفتن به سمت صنعتی سازی می توانیم هم کیفیت ساخت و ساز را بالا ببریم و هم می توانیم قیمت تمام شده ساخت را کاهش دهیم می بینیم که صنعتی سازی دز کشور فراموش شده و در حد ۴ درصد است.

خرم با بیان اینکه ۲۵ تا ۲۷ میلیون واحد مسکونی داریم که ۱۰ میلیون آن آپارتمان است ادامه داد: اگر با اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان بتوانیم به موضوع مدیریت بهره برداری و تعمیرات و بازسازی بها بدهیم می توانیم برای ۲۰۰ هزار مهندس فارغ التحصیل در کشور فرصت شغلی ایجاد کنیم. 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اضافه کرد: قرار است برای گسترش مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان ستادی با نام ستاد صنعتی سازی ایجاد و تشکیل دهیم گفت: هر آپارتمان می تواند یک مدیر داشته باشد که قطعا با اجرایی شدن و همکاری شهرداریها این موضوع از تابستان سال آینده عملیاتی خواهد شد تا به نوعی هم ایجاد شغل شود و هم اینکه در مسیر بالا بردن کیفیت ساختمانها و کاهش خسارت مالی و جانی گام برداریم. 

خرم در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار که پرسید مقصر کاهش کیفیت ساخت و ساز چه ارگان و نهادی است? گفت: نباید دنبال مقصر بگردیم بلکه باید راهی برای حل این مشکل بیاندیشیم. 

وی افزود: در دهه ۵۰ عمر مفید ساختمان در ایران با آمریکا برابری می کرد و در حدود ۳۵ سال بود. اما الان عمر مفید ساختمان در آن کشور ۱۲۰ سال و در ایران ۳۰ سال است. اینکه یک ساختمان ۳۰ ساله را کلنگی می نامند و تخریب می کنند باعث می شود که حتی واحد ۱۰ سال ساخت را هم مشاوران املاک و مالکان نوساز ندانند.

خرم با تاکید بر اینکه کوتاهی کردن در ترویج آموزش و اجرای بازرسی و کنترل مقررات ملی ساختمان دلیل کاهش کیفیت ساخت و ساز است اظهار داشت: پس توصیه من این است که دنبال مقصر نباشیم و باید به این نکته توجه کنیم که چه باید انجام داد. 

وی با بیان اینکه قیمت زمین و ساختمان در ابران به فاکتورهای زیادی مربوط می شود تاکید کرد: در مورد زمین و ساختمان دو سال است که زمین تعیین کننده قیمت ساختمان شده است.

وی ادامه داد: نقش زمین در مشارکت ساخت ۳۵ درصد بود و در حال حاضر به ۶۰ درصد افزایش یافته است. در ساختمان های تجاری نیز در شمال تهران ۲۵ درصد سرمایه گذار و ۷۵ درصد مالک سهم دارد. 

خرم خاطر نشان کرد: دلالی روی زمین همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است و متاسفانه پمپاژ نقدینگی در جامعه باعث تورم بیش از حد در بخش مسکن نیز شده است.

کد خبر: ۵۴٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha