۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
چرا واکسن حرف آخر را در مورد پاندمی نخواهد زد؟
استاد دانشگاه میلان پاسخ می‌دهد

چرا واکسن حرف آخر را در مورد پاندمی نخواهد زد؟

«فرانچسکو بروکولو» معتقد است که در بهترین وضعیت تا سال ۲۰۲۱ ویروس کرونا با ما خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: کشف واکسن تولید شده توسط شرکت فایزر-بایونتک در روزهای اخیر روزنۀ امیدی در خصوص شکست کووید-۱۹ در ماه های آتی به شمار می آید. لیکن طی کردن این راه مستلزم در پیش گرفتن احتیاط و اندکی برخورد مسئولانه از سوی همۀ افراد می باشد. در این رابطه با «فرانچسکو بروکولو»، استاد میکروبیولوژی بالینی دانشگاه میلان گفتگویی تنظیم شده که در ادامه می آید.

 «فرانچسکو بروکولو» در خصوص نحوه برخورد با واکسن تولید شده توسط شرکت فایرز گفت: باید محتاطانه در خصوص اولین اطلاعات مربوط به مرحلۀ سوم آزمایش این واکسن  برخورد کنیم. به نظر می رسد که تأثیر این واکسن بیش از ۹۰ درصد  باشد. این رقم بالاتر از انتظارات است. ما در خصوص تأثیر ۷۰-۶۰ درصدی امیدوار بودیم. رقمی معادل واکسن ضد آنفولانزا. لیکن هنوز باید به ارزیابی ها ادامه داد. در ضمن در خصوص عوارض جانبی آن  می توان به درد در محل تزریق، خستگی و تب اشاره کرد که بیشتر در میان جوانان شایع است. دستکم یک سال ملاحظه نیاز خواهد بود تا بتوان به اطلاعات مناسبی در خصوص امنیت آن دست یابیم. متأسفانه در خصوص تأثیر آن بر پیشگیری از این ابتلا و بیماری و نیز امنیت آن به زمان نیاز است.

وی معتقد است که در بهترین وضعیت تا سال ۲۰۲۱ ویروس کرونا با ما خواهد بود. تداوم آن نامعلوم است زیرا ویروس مشخصی نیست که مانند ویروس آنفولانزا پس از ۲۰ روز ناپدید شود. ما شاهد این هستیم که مدت چند ماه و بدون بروز علائم باقی بماند و نمی دانیم که آیا این بقا به اعضای بدن آسیب وارد می کند یا خیر.

استاد دانشگاه میلان توصیه کرد که مردم همچنان به رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه دهند و این موضوع را در نظر داشته باشند که ماسک به طور کامل مانع سرایت ویروس نمی شود بلکه آن را محدود می سازد. به اعتقاد وی وخامت اوضاع در بسیاری کشورها به حضور افراد سالمند و تراکم جمعیتی و آلودگی هوا و استفادۀ فراوان از وسایل نقلیۀ عمومی و گرد آمدن در اماکن عمومی بستگی دارد.

وی معتقد است که با افزایش سفرها، تبادل کالاها، نقل  و انتقال افراد در مسیرهای طولانی به ویژه با هواپیما و قطار وقوع این گونه پاندمی ها اجتناب ناپذیر می گردند. کشورها باید در خصوص پیشبرد مطالعات و تحقیقات در جهت پیشگیری از تکرار این بحران در آینده با هم تبادل نظر نمایند. امروز هر کشوری باید مصونیت در برابر ویروس کرونا را در خاک خود و در میان مردم خود ردیابی کند و سپس می توان اطلاعات و داده ها  را با هم جمع کرد و نقشه ای کلی در خصوص مصونیت در برابر این ویروس یا سایر ویروس ها در دست داشت. این گونه تحقیقات و مطالعات باید هر چه زودتر آغاز شوند.

کد خبر: ۵۴٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha