۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
محورهایی که دولت برای اصلاح ساختار بودجه ارائه کرد چه بود؟
کارشناس مسائل اقتصادی پاسخ داد

محورهایی که دولت برای اصلاح ساختار بودجه ارائه کرد چه بود؟

رضوی پور، کارشناس اقتصادی گفت: وقتی مقام معظم رهبری از دولت خواست برنامه ای برای اصلاح ساختار بودجه در سال ۱۳۹۷ ارائه کند دولت تلاش هایی در راستای کاهش برخی از هزینه ها و جایگزینی برای افت درآمدهای نفتی ناشی از تحریم ها انجام داد.

به گزارش بازار، «سید حسین رضوی پور» افزود: دولت برنامه ای تحت عنوان «مولد سازی دارایی ها» را اعلام کرد اما چیزی که در عمل اتفاق افتاد «فروش دارایی ها» بود.

وی اظهارداشت: عمده فعالیت دولت در راستای اصلاح ساختار بودجه حول همین موارد و مسائل می چرخید بنابراین توفقیاتی در زمینه ایجاد پایه های مالیاتی جدید، اصلاح قوانین مالیاتی و همینطور درآمدهای جدید حاصل نشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: البته اصلاحاتی در خصوص فروش اوراق خزانه اسلامی، تعیین مکانیزم استقراض های دولت و روابط مالی دولت با بانک مرکزی انجام شد و در ضمن گام های خوبی برای کاهش هزینه های جاری دولت در نظر گرفته شده بود اما در عمل با اقداماتی که در سال ۹۹ اتفاق افتاد این موارد جنبه عملی پیدا نکرد.

وی افزود: در زمینه مدیریت هزینه های دولت اقداماتی که اتفاق افتاد بعضا ناقص بود برای مثال دولت در قالب تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۹۹ بحث پرداخت به ذی نفع نهایی را دنبال کرد ولی کامل اتفاق نیفتاد.

رضوی پور در ادامه سخنان خود به بحث اصلاح ساختار بودجه اشاره کرد و بیان داشت: اصلاح ساختار بودجه به زبان ساده چهار ویژگی از قبیل نحوه تعیین و تخصیص بودجه، ایجاد شفافیت و انضباط مالی در بودجه، متکی کردن بودجه به درآمدها و منابع پایدار و همینطور تمرکز زدایی و عدالت منطقه ای را باید در بودجه کشور ایجاد کند.

وی ادامه داد: متاسفانه نحوه تعیین و تخصیص بودجه در کشور به شکلی که همیشه روند فزاینده ای داشته یعنی هزینه جاری اداره مملکت به شدت انبساطی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: بودجه را باید بر اساس منابع پایدار ساماندهی کرد که مهمترین منبع همان بحث مالیات است.

وی افزود: در کنار این موارد بحث تمرکز زدایی و عدالت منطقه ای در راستای اصلاح ساختار بودجه باید مورد توجه قرار گیرد یعنی بودجه به شکلی توزیع شود که منطبق بر آمایش سرزمینی باشد.

رضوی پور بیان داشت: همه این موارد به نوعی از تکالیف برنامه های پنج ساله توسعه کشور بوده که متاسفانه هیچ وقت جنبه عملیاتی پیدا نکرده است.

وی همچنین به موضوع تصویب کلیات طرح اصلاح ساختار بودجه در مجلس گفت: البته اسم این طرح را نمی توان گذاشت «اصلاح ساختار بودجه» بلکه بهتر اینکه گفته شود «اصلاحاتی در بودجه»!

این کارشناس اقتصادی ضمن طرح سئوالی مبنی بر اینکه چرا مجلس در شرایط حاضر به دنبال «اصلاحاتی در بودجه» رفته است، یادآورشد: وقتی لایحه بودجه از سمت دولت به مجلس ارائه می شود دیگر برای اینکه برخی از الزامات در لایحه بودجه گنجانده شود کمی دیر است.

کد خبر: ۵۴٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha