۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
چرا قیمت بیت کوین در حال افزایش است؟
بازار خبر می دهد؛

چرا قیمت بیت کوین در حال افزایش است؟

ابهام در مورد نتیجه انتخابات آمریکا و اظهارات بانک‌های مرکزی سبب ترغیب سرمایه‌گذاران به خرید بیشتر ارزهای دیجیتال شده است.

بازار؛ گروه رمزارزها/ بورس: ظاهراً طی هفته‌های اخیر قیمت بیت کوین رو به افزایش بوده است. اما محرک این رشد قیمت چیست؟ آنچه مسلم است این‌که طیف گسترده‌ای از عوامل مختلف موجب روند افزایشی ارزش بیت کوین می‌شوند.

عوامل کلیدی
· بیت کوین توانست از سد یک سطح مقاومت کلیدی بگذرد و به سرمایه‌گذاران بقبولاند که روند صعودی قیمت بیت کوین ادامه می‌یابد.

· افزایش تورم و احتمال تداوم این روند افزایشی همچنان افراد را به سمت دارایی‌های امن سوق می‌دهد.

· افزایش استفاده از ابزارهای پرداخت نظیر پی‌پال، دسترسی آسان به رمزارزها را برای شمار بسیار بیشتری از افراد میسر می‌سازد.

· خرید بیت کوین توسط شرکت‌های تجاری معتبر حاکی از سطح بالای اعتماد به ارزش بیت کوین است.

· گرایش تاریخی بیت کوین که مؤید انطباق نزدیک آن با مدل نصف شدن و ذخیره برای عرضه است حاکی از یک چشم‌انداز جاه‌طلبانه و شدیداً مقاوم است.

مقاومت سابق
بیت کوین تاکنون نوسان‌های شدیدی را پشت سر گذاشته است. مورد آخر اوج‌گیری قیمت آن در ژوئن ۲۰۱۹ روی داد که ارزش آن به حدود ۱۴ هزار دلار رسید. در این وهله، بیت کوین با یک مقاومت سخت مواجه شد و نتوانست از این مرحله عبور کند.

اگر بیت کوین توانسته بود در ماه ژوئن این مقاومت را بشکند احتمالاً وارد بازار بورس می‌شد. متأسفانه بیت کوین نتوانست این کار را انجام دهد و روند نزولی ارزش آن ادامه یافت تا نهایتاً به حدود ۳ هزار و ۸۰۰ دلار رسید.

در ماه اکتبر، بیت کوین بار دیگر در صدد شکستن این مقاومت برآمد اما باز هم ارزش آن سقوط کرد. در چهارم نوامبر، ارزش بیت کوین بالا رفت و به ۱۴ هزار دلار رسید و روند افزایشی ادامه یافت. این امری واجد اهمیت است زیرا نقطه مقاومتی بعدی که پیش روی بیت کوین قرار دارد، بالاترین ارزش آن تا به حال است که بالغ بر ۲۰ هزار دلار بوده است.

با توجه به این‌که دیگر بیت کوین به لحاظ نظری با نقطه مقاومتی غیر از بالاترین ارزش سابقش یعنی ۲۰ هزار دلار مواجه نیست، بسیاری از سرمایه‌گذاران به این باور رسیده‌اند که رمزارز می‌تواند در آینده باز هم به آن بالاترین ارزش سابقش برسد یا حتی از آن‌ها بالاتر برود. این گمانه‌زنی سبب افزایش ارزش بیت کوین شده است.

تورم و هجوم به سمت دارایی‌های امن
دلیل دیگر افزایش ارزش بیت کوین عبارتست از روند صعودی تورم دلار آمریکا. در حالی که متوسط تورم سالانه ۲ درصد است، هزینه‌های تشویقی اخیر سبب افزایش چشمگیر سطح تورم و کاهش قدرت خرید دلار شده است.

با وجود بسته تشویقی اخیر، ایالات متحده حدود ۴/۲ تریلیون دلار به اقتصاد تزریق کرده است. این امر موجد نگرانی بسیاری بابت کاهش ناگزیر قدرت خرید دلار و افزایش تورم می‌شود.

برای مصون ماندن در برابر این تورم افزایشی، بسیاری از افراد دلار را کنار گذاشته‌اند و به سراغ دارایی‌هایی رفته‌اند که سابقه تاریخی‌شان نشان می‌دهد ارزش‌شان حفظ شده یا حتی افزایش یافته است. نوعاً آن دارایی‌هایی که افراد برای مصون ماندن از تورم یا نوسانات بازار، دلارهای خود را به آن‌ها تبدیل می‌کنند، دارایی‌های کمیاب یا دارایی‌هایی هستند که نوسان کمتری دارند. این دارایی‌های «امن» شامل اقلامی نظیر موارد زیرند: فلزات گران‌بها، سهام بخش‌هایی که معمولاً نوسان کمتری دارند، و اخیراً بیت کوین.
 

استفاده از بیت کوین به عنوان ابزار پرداخت
دلیل دیگر افزایش ارزش بیت کوین عبارتست از بکارگیری فزاینده آن به عنوان یک روش پرداخت. اخیراً، پی‌پال (پی‌وای‌پی‌ال) اعلام کرد که به زودی به کاربرانش و تجار اجازه می‌دهد تا به خرید، فروش و نگهداری بیت کوین بپردازند و بیت کوین و دیگر رمزارزها را به عنوان شکلی از پرداخت می‌پذیرد.

این خبر فوراً سبب افزایش ارزش بیت کوین شد. پی‌پال حدوداً ۳۵۰ میلیون کاربر دارد که اکنون می‌توانند به راحتی به خرید، ذخیره و استفاده از بیت کوین بپردازند. به علاوه، پی‌پال واجد بیش از ۲۰ میلیون تاجر فعال است که اکنون می‌توانند بیت کوین را بپذیرند.

صرف‌نظر از پی‌پال، تبعات دیگری نیز وجود دارد. پی‌پال همچنین مالک اپلیکیشن پرداخت محبوبی به نام ونمو است. ونمو بیش از ۴۰ میلیون حساب کاربری فعال دارد، و دسترسی به بیت کوین و دیگر رمزارزها را افزایش می‌دهد.

در حالی که پی‌پال و ونمو به تازگی وارد عرصه رمزارزها شده‌اند، شمار بسیاری از اپلیکیشن‌های دیگر وجود دارند که امکان خرید، فروش و ذخیره رمزارزها را برای کاربرانشان میسر می‌سازند. رقبای جدی پی‌پال و ونمو، یعنی اسکوئر (اس‌کیو) و کش‌اپ نیز رمزارزها را قبول می‌کنند و بنابراین دامنه متقاضیان بیت کوین را گسترده‌تر می‌سازند.

همواره فقط ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد. این مقدار، کم‌تر یا بیشتر نخواهد شد و همواره ثابت می‌ماند. این سبب کمیاب‌تر شدن بیت کوین در مقایسه با ارزهای سابق می‌شود. دیگر ارزهای کمیاب، ۱۰۰ درصد محدود نیستند و می‌توان به طرقی آن‌ها را تولید کرد

سرمایه‌گذاری نهادی
چنان‌که در بالا اشاره شد، این باور در حال رواج است که بیت کوین یک دارایی امن است. در فضای اجتماعی و اقتصادی فعلی، گرایش فزاینده‌ای به نگهداری پول نقد کمتر و مصون ماندن در برابر نوسانات شدید بازار وجود دارد.

اخیراً این گرایش بروز کرد که شرکت‌های برجسته شروع کردند به تبدیل پول نقد موجود در خزانه‌شان به بیت کوین به عنوان روش بهتری برای ذخیره ارزش. مهم‌تر از همه، شرکت تحلیل کسب و کار مایکرواستراتژی، پول نقدی با ارزش بالغ بر ۴۲۵ میلیون دلار را به بیت کوین تبدیل کرد. مدت کوتاهی پس از آن، شرکت اسکوئر نیز ۵۰ میلیون دلار خرید کرد.

متعاقباً شماری از شرکت‌ها این روند را دنبال کردند. این اطمینان خاطر که چنین شرکت‌هایی و سرمایه‌گذاران آن‌ها بیت کوین دارند، سبب تقویت تلقی بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش و دارایی امن شده است.

اساساً بیت کوین یک مکانیسم میانجیگری دارد که بنا به آن این ارز به عنوان پاداش پردازش تراکنش‌ها در اختیار ماینرها قرار می‌گیرد. این پاداش هر چهار سال، نصف می‌شود

مدل هاوینگ یا نصف شدن و ذخیره برای گردش
شاید مهم‌ترین دلیل برای افزایش قیمت بیت کوین، دو خصوصیتی است که مبتنی بر طراحی بیت کوین هستند.

نخست این‌که همواره فقط ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد. این مقدار، کم‌تر یا بیشتر نخواهد شد و همواره ثابت می‌ماند. این سبب کمیاب‌تر شدن بیت کوین در مقایسه با ارزهای سابق می‌شود. دیگر ارزهای کمیاب، ۱۰۰ درصد محدود نیستند و می‌توان به طرقی آن‌ها را تولید کرد.

خصوصیت دوم عبارتست از فرایندی به نام نصف شدن که جزئی از طراحی بیت کوین است. اساساً بیت کوین یک مکانیسم میانجیگری دارد که بنا به آن این ارز به عنوان پاداش پردازش تراکنش‌ها در اختیار ماینرها قرار می‌گیرد. این پاداش هر چهار سال، نصف می‌شود.

به این ترتیب، نرخ تورم بیت کوین هر چهار سال، نصف می‌شود و نرخ ذخیره برای عرضه نیز دو برابر می‌شود. این فرایند هر چهار سال یک‌بار ادامه می‌یابد تا این‌که همه بیت کوین موجود در این مکانیسم میانجیگری عرضه شود و به گردش درآید. سپس مقدار بیت کوینی که در گردش است در رقم ۲۱ میلیون ثابت می‌ماند. در حال حاضر، ۱۸ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۸۱۸ بیت کوین در فرایند گردش موجود است.

تاکنون قیمت بیت کوین همبستگی نزدیکی با مدل مذکور داشته است و اگر این روند ادامه یابد، احتمالاً ارزش بیت کوین تا اواخر سال ۲۰۲۱ به حدود ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد.

کد خبر: ۵۴٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha