۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
تولیدات گلخانه‌ای به نام همدان؛ صادرات به کام دیگران
بازار گزارش می‌دهد؛

تولیدات گلخانه‌ای به نام همدان؛ صادرات به کام دیگران

همدان- همدان از استان‌های پیشرو در ایجاد گلخانه‌های محصولات کشاورزی است و تولیدات گلخانه‌ای آن به حدی مرغوب است که در سبد صادراتی قرار گرفته اما متاسفانه به دلیل نبود زیر ساخت‌های لازم محصولات گلخانه های همدان از استان‌های یزد و اصفهان به بازارهای هدف صادر می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان همدان با داشتن دو درصد مساحت کشور حدود پنج درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند که در این بین گلخانه‌ها نقش چشمگیری در تولیدات دارند چراکه محصولاتی با کیفیت و با کمترین راندمان آب تولید می‌کنند.

وجود ۴۵۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای فعال و ۴۲۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای در حال ساخت در استان نشان دهنده رشد چشمگیر و سوق پیدا کردن کشاورزان به سمت کشت‌های گلخانه‌ای است.

مجتمع‌های گلخانه‌ای اغلب محصولات با کیفیت تولید می‌کنند و به دلیل داشتن واحدهای سورت و بسته بندی هزینه جانبی برای گلخانه‌داران را کاهش می‌دهند اما متاسفانه اغلب این محصولات تولید شده در استان همدان از استان‌های دیگر به بازارهای هدف صادر می‌شوند که خبرنگار بازار پیرامون این موضوع با محمد خدادادی مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای استان همدان گفتگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای استان همدان با بیان اینکه شهرک‌های کشاورزی شامل شهرک‌های گلخانه‌ای، شهرک‌های دامپروری و شهرک‌های شیلاتی است؛ اظهار کرد: در استان همدان بیشتر شهرک گلخانه‌ای ایجاد شده است.

تجمیع واحدهای گلخانه‌ای در شهرک‌ها مشکلاتی از جمله واگذاری، نظارت، فروش محصولات، بازاریابی را ندارد

محمد خدادادی ادامه داد: یکی از مسائلی که باعث تشکیل شهرک‌های کشاورزی شده این بوده که تجمیع واحدهای گلخانه‌ای در شهرک‌ها مشکلاتی از جمله واگذاری، نظارت، فروش محصولات، بازاریابی را ندارد.

وی با اشاره به اینکه کشت گلخانه‌ای نسبت به کشت عادی میزان آب کمتری استفاده می‌کند؛ افزود: تولیدات گلخانه‌ای ۱۰ برابر تولیدات زمینی است و از طرفی در کشت گلخانه‌ای فصل معنا ندارد چراکه اقلیم کنترل شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان با قرار داشتن در منطقه سرد کشور مورد توجه برای کشت گلخانه ای است، عنوان کرد: یکی از اولویت‌ها افزایش تولیدات محصولات گلخانه‌ای و اشتغال فارغ التحصیلان کشاورزی است.

تولیدات گلخانه‌ای همدان از کیفیت و کمیت بهتری نسبت به مناطق دیگر کشور برخوردار است

خدادادی ادامه داد: با توجه به تابش آفتاب در استان همدان تولیدات گلخانه‌ای از کیفیت و کمیت بهتری نسبت به مناطق دیگر کشور برخوردار است.

وی در ادامه به مزیت شهرک‌های گلخانه‌ای اشاره کرد و با بیان اینکه واحدهای گلخانه‌ای که انفرادی در اراضی کشاورزان ایجاد شده مشکل زیر ساخت آب، برق، گاز، راه دارند، اضافه کرد: در شهرک‌های گلخانه‌ای عرضه محصولات به خریداران، عرضه خدمات فنی، عرضه خدمات بذر و انواع نهاده ها کود و ... به راحتی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه شهرک‌های گلخانه‌ای دارای امنیت بالاتری نسبت به واحدهای انفرادی هستند؛ ادامه داد: یکی از اولویت‌های مهم جهاد کشاورزی استان همدان تولیدت محصولات کشاورزی است و در زمینه محصولات باغی بیشتر گلخانه‌ها مد نظر قرار دارند.

گلخانه‌ها محلی برای سرمایه گذاری، سرمایه گذاران و به کار گیری نتیجه و اطلاعات دانشجویان کشاورزی است

وی با تاکید بر اینکه کشت گلخانه‌ای یک کشت بروز است و می‌تواند از چهار فصل استفاده کند؛ بیان کرد: گلخانه‌ها محلی برای سرمایه گذاری، سرمایه گذاران و به کار گیری نتیجه و اطلاعات دانشجویان کشاورزی است.

خدادادی با بیان اینکه استان همدان یکی از استان‌های پیشرو در تولیدات گلخانه‌ای محسوب می‌شود؛ افزود: سال ۸۳ اولین شهرک گلخانه‌ای در همدان ایجاد شد و تا سال ۸۵ حدود ۸۵ هکتار مجتمع گلخانه‌ای در استان همدان به بهره‌برداری رسید.

ساخت ۴۲۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای در استان همدان در دست اقدام است
وی یادآور شد: از سال ۸۵ با جهش در ساخت زیر ساخت‌های شهرک‌ها توانستیم  مساحت این شهرک‌ها را به ۴۵۰ هکتار برسانیم و در حال حاضر ساخت ۴۲۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای در استان همدان در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای استان همدان ادامه داد: مجتمع گلخانه‌ای گنبد ملایر ۶۸ هکتار، مجتمع گلخانه‌ای علمدار نهاوند ۱۵ هکتار، مجتمع گلخانه‌ای عمان درگزین ۳۰ هکتار در حال ساخت و یک مجتمع ۳۰۰ هکتاری در کرفس درگزین در حال مطالعه است.

۴۲۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای در استان همدان برای چهار هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است

وی با اشاره به اینکه شهرک‌های گلخانه‌ای در حال ساخت در سال ۱۴۰۰ وارد چرخه تولید خواهند شد؛ افزود: با فعالیت ۴۲۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای در استان همدان برای چهار هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

خدادادی با بیان اینکه استان همدان در بین استان‌های کشور چند مزیت دارد که یکی تجربه و سخت کوشی کشاورزان همدان است؛ عنوان کرد: کشاورزان همدانی در ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای پیشرو بوده اند.

وی در ادامه به فعالیت شهرک‌های گلخانه‌ای فعال در از جمله شهرک گلخانه‌ای بوعلی، پردیس، فرسفج، برزول، حرم آباد و عمان اشاره و اضافه کرد: سال گذشته کلنگ احداث شهرک گلخانه‌ای عمان به زمین زده شد و ۹ واحد مشغول اولین کشت و بقیه واحدها در حال ساخت هستند و تا ۲۲ بهمن به بهره‌برداری خواهند رسید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای استان همدان افزود: مجتمع گلخانه‌ای علمدار نهاوند و گنبد ملایر در حال ساخت و واگذاری هستند و کارهای زیر ساختی آنها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه شهرستان ملایر چهار شهرک گلخانه‌ای و بیشترین شهرک را در استان همدان دارد؛ ادامه داد: در شهرستان ملایر علاوه بر سه شهرک گلخانه‌ای گنبد، حرم اباد و پیمان دشت، یک مجتمع دامپروری در کرتیل آباد به مساحت ۳۸ هکتار در حال ساخت است و واحدهای آن در آذر ماه سال جاری به متقاضایان واحدهای دامی واگذار می‌شوند.

خدادادی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های استان همدان برای ایجاد گلخانه‌ها هوای سرد و تابستان معتدل است؛ ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی در استان‌های گرمسیر در فصل تابستان انجام نمی‌شود و یا با خنک کننده‌هایی انجام می‌شود که هزینه بر است اما در استان همدان در فصل تابستان بدون استفاده از دستگاه خنک کننده تولیدات گلخانه‌ای انجام می‌شود.

امسال ۴۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان همدان تولید می شود

وی با بیان اینکه پیش‌بینی شده امسال ۴۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای مختلف در استان همدان تولید شود؛ ادامه داد: بیشترین محصول گلخانه‌ای استان همدان گوجه فرنگی است و در گلخانه‌های استان همدان خیار، توت فرنگی و فلفل دلمه ای هم کشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای استان همدان در ادامه به صادرات محصولات گلخانه‌ای استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه محصولات تولیدی مجتمع‌های گلخانه‌ای استان همدان به کشورهای آسیایی صادر می‌شود؛ بیان کرد: تولیدات گلخانه‌ای استان همدان به کشورهای عراق، روسیه، آذربایجان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

همدان هنوز به آن درجه نرسیده که بتواند کل محصولات تولیدی را از داخل استان همدان صادر کند و این امکان وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه محصولات تولیدی استان همدان به ۱۰ کشور صادر می‌شود و بازرگان‌ها با تولید کنندگان بخش گلخانه‌ای کاملا در ارتباط هستند؛ اظهار کرد: بسیاری از صادرات محصولات گلخانه‌ای استان همدان به نام استان‌های یزد و اصفهان انجام می شود و استان همدان هنوز به آن درجه نرسیده که بتواند کل محصولات تولیدی را از داخل استان همدان صادر کند و این امکان وجود ندارد.

خدادادی در ادامه به اشاره به اینکه سه مجتمع گلخانه‌ای استان همدان دارای واحد سورتینگ و بسته بندی و انبار هستند؛ افزود: محصولات تولیدی مجتمع‌های گلخانه‌ای دریافت و بعد از سورت و بسته بندی آماده صادرات می‌شود.

گلخانه داری از کسب کارهایی است که ارزش افزوده دارد و به همین دلیل با وجود اینکه هنوز زیر ساخت‌های آن آماده نشده اما درخواست‌های زیادی برای واگذاری اراضی مجتمع‌های گلخانه‌ای وجود دارد.

وی در ادامه به تجربه بالای گلخانه داران استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه گلخانه داران بازارهای خوبی را در کشورهای همسایه دارند؛ ادامه داد: گلخانه داری از کسب کارهایی است که ارزش افزوده دارد و به همین دلیل با وجود اینکه هنوز زیر ساخت‌های آن آماده نشده اما درخواست‌های زیادی برای واگذاری اراضی مجتمع‌های گلخانه‌ای وجود دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای استان همدان در ادامه به نحوه واگذاری واحدهای مجتمع‌های گلخانه‌ای اشاره کرد و با بیان اینکه واحدها از طریق فراخوان واگذار می‌شوند؛ افزود: واحدهای گلخانه‌ای مجتمع‌های گلخانه‌ای از سوی کارشناسان دادگستری قیمت گذاری می‌شوند و متقاضیان بعد از ثبت نام اولویت بندی می‌شوند و ۳۰ درصد قیمت کارشناسی در ابتدای کار دریافت می‌شود و بقیه مبلغ به صورت اجاره به شرط تملیک به متقاضی واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه  با توجه به مزیت‌های مجتمع‌های گلخانه‌ای در حال حاضر متقاضیان همان گلخانه داران سابق هستند که می‌خواهند سطح زیر کشت گلخانه‌های خود را گسترش دهند؛ تاکید کرد: این موضوع نشان دهنده رونق گلخانه‌ها است.

شرکت شهرک‌های کشاورزی هزینه زیر ساخت را براساس قوانین دولت باید از بهره‌برداران دریافت کند

خدادادی با اشاره به اینکه شرکت شهرک‌های کشاورزی هزینه زیر ساخت را براساس قوانین دولت باید از بهره‌برداران دریافت کند؛ افزود: براساس قوانین باید هزینه زیر ساخت‌ها از بهره بردار دریافت شود و برای کمک به صورت اقساط از بهره بردار گرفته می‌شود.

وی یاد آور شد: بهره‌بردار هم موظف است و تعهد می‌دهد که در عرض یک ماه بعد از دریافت زمین؛ ساخت سازه را آغاز کند و یک ساله به بهره‌برداری کامل برساند، در غیر این صورت قرار داد لغو شده و زمین مسترد می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای استان همدان در ادامه به قیمت سازه گلخانه اشاره کرد و با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی قیمت سازه گلخانه‌ای سرمایه گذاری نسبتا سنگینی محسوب می‌شود؛ افزود: داشتن سرمایه و توان مالی یکی از اولویت‌ها برای واگذاری واحدهای گلخانه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه هزینه ساخت هر متر مربع سازه گلخانه‌ای سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار تومان بود اما امسال به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است، افزود: برای یک هکتار گلخانه حدود ۴.۵ میلیارد سرمایه لازم است که ۸۰ درصد این مبلغ را بانک تسهیلات می‌دهد و ۲۰ درصد آورده نقدی متقاضی است.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه گلخانه‌ها باعث ایجاد اشتغال قابل توجه و تولید با کیفیت محصولات کشاورزی در خارج از فصل می شود و به ثروت ملی کمک می‌کند بنابراین باید بیش از این هوای متقاضیان سرماه گذاری در این بخش را داشت.

کد خبر: ۵۴٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha