۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳
کلیات طرح جامع توسعه عمران روستایی تصویب شد
در کمیسیون کشاورزی مجلس؛

کلیات طرح جامع توسعه عمران روستایی تصویب شد

حسین‌پور، رئیس کمیته توسعه روستایی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: کلیات طرح جامع توسعه عمران روستایی با رای بالایی تصویب و مقرر شد در کمیته توسعه روستایی جزئیات و اشکالات طرح بررسی و برطرف شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، امان‌الله حسین‌پور، در تشریح نشست امروز (دوشنبه ۲۶ آبان‌ماه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: جمعیت روستایی کشور روبه کاهش است، هرچند در مقطعی از زمان جمعیت روستایی ایران از کل جمعیت ۱۴۰ کشور دنیا بیشتر بود.

رئیس کمیته توسعه روستایی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، افزود: در سال ۱۳۳۵ حدودا ۶۵ درصد کشور روستایی بوده اما این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۲۵درصد کاهش داشته و به دلیل مهاجرت به شهرها طی سال‌های آینده جمعیت روستایی به ۲۰درصد می‌رسد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مشکلات بسیار زیادی در زمینه حاشیه‌نشینی و مهاجرت روستائیان به شهرها وجود دارد، عنوان کرد: بسیاری از روستاها به خانه دوم شهرنشینان تبدیل شده، حدودا ۲۵ سازمان اصلی متولی روستاها هستند اما ناهماهنگی خاصی بین خدمات آنها وجود دارد؛ هیچ سازمان واحدی متولی اصلی روستاها نیست و هر سازمان به صورت متفرقه عمل می‌کند.

وی، ادامه داد: هدف از ارائه طرح جامع توسعه عمران روستایی کشور تشکیل سازمانی چابک، سیاست گذار و مدیر است تا همه‌ خدمات حوزه روستاها را مدیریت، پیگیری و سیاستگذاری کند و تفرقه موجود را از بین ببرد؛ روستا باید به کانون تولید و اقتصاد تبدیل شود.

رئیس کمیته توسعه روستایی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید تنها یک وجه از روستا پیشرفت کند، عنوان کرد: بهترین بستر سازمان توسعه روستایی در دل وزارت جهاد کشاورزی است تا تحت نظر قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه اگر مجلس شورای اسلامی اختیارات لازم را به سازمان توسعه روستایی بدهد می‌تواند سایر دستگاه‌های خدمات رسان به روستاها را هماهنگ کند، افزود: در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی کلیات طرح جامع توسعه عمران روستایی تصویب و مقرر شد در کمیته توسعه روستایی جزئیات و اشکالات طرح بررسی و برطرف شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص نشست کمیته توسعه روستایی کمیسیون کشاورزی در خصوص بهکده رضوی، گفت: بهکده رضوی شامل ۳ روستا، ۴۵ هزار هکتار مرتع و چندین چاه عمیق و زمین‌های کشاورزی می‌شود، مالکیت بهکده رضوی در اختیار سازمان جوزام بوده و مجلس بهره برداری آن را به کمییته امداد امام خمینی (ره) واگذار کرده و بعد از مدتی تحت عنوان شرکت سهامی زراعی، جهاد در این منطقه مستقر شده و به دلیل مالک نبودن هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

حسین‌پور با تاکید بر اینکه دولت لایحه‌ای ارائه کرده تا مالکیت املاک بهکده رضوی مشخص شود، گفت: کمیته توسعه روستایی موافقت کرده تا مالکیت بهکده رضوی مشخص و توسط وزارت جهاد کشاورزی در قالب شرکت تعاونی و شرکت سهامی زراعی به مردم واگذار شود و مردم موجب توسعه بهکده رضوی شوند. 

کد خبر: ۵۴٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha