۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶
اختلاف نظر در طبقه بندی کالاهای گمرک ناشی از آزمایشگاه های سازمان استاندارد است
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران:

اختلاف نظر در طبقه بندی کالاهای گمرک ناشی از آزمایشگاه های سازمان استاندارد است

جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: تعیین ردیف کالاها در گمرک بر اساس گزارش های آزمایشگاه های سازمان استاندارد انجام می گیرد.

به گزارش بازار، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به اظهار نظرات متفاوت در گمرکات کشور افزود: گمرک جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش های سازمان استاندارد و تعیین سولات مدون و مشخص شده ردیف تعرفه کالا را مشخص می کند.

وی افزود: ما بخش نامه ها را بصورت سلیقه ای و متناقص صادر نمی کنیم بلکه یک بخشنامه کلی صادر شده که بر اساس ردیف تعرفه، کلیه گمرکات موظف به طرح سولات هستند که پاسخ های آن متفاوت است.

ارونقی خاطر نشان کرد : سیستم طبقه بندی بصورت بین المللی تهیه و تدوین شده که همه کشور ها از این سیستم تبعیت میکنند ولی متاسفانه در کشور ما به دلیل تفاوت ماخذ ها اشات میگیرد که افراد بحث تخلف را پیش کشیده و یا در صصد پرداخت حقوق عوارض کمتر باشند.

وی گفت: آنچه که گمرک را از حساسیت بیشتری برخوردار کرده جلوگیری از ورود کالاهای تقلبی و حمایت از حقوق حقه دولت است و در این راستا هر سوالی که مد نظر است به شرط اینکه متن صریح ردیف تعرفه کتاب سیستم هماهنگ کننده هست، پرسیده میشود و کالا طبقه بندی شده و از طریق بخشنامه به همه گمرکات الزام می شود و رونوشت نیز برای وارد کننده ارسال خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با طبقه بندی کالاها در فصل ۵۹ یا ۶۰ قطعا نظرات تامین خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ورود کالاهای قاچاق از گمرک جموری اسلامی کفت: تمامی کالاهایی که وارد کشور می شوند طبق ماده ۸ قانون مقررات صادرات و واردات از سازمان صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش می شوند و پس از ورود به گمرک اظهار شده و تشریفات آن انجام می شود.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که به گمرک مرتبط میشود کنترل و مطابقت کالاها و تطابق با اظهارنامه و اسناد و مدارک است که در صورت عدم اطلاعات گمرک و یا وارد کننده در خصوص کالا، استعلام از مراجع ذیصلاح متخصص این امر صورت می گیرد.

وی در خصوص ورود برخی از کالاها همچون پارچه رومبلی افزود: برخی از کالاها جزء گروه ۲۷ محسوب می شوند که ورود آن ها به کشور ممنوع نیست. کالاهایی که از نظر الویت ارزی غیر فعال شدند و بانک مرکزی نسبت به صدور کد ساتا برای این اقلام اقدام نمیکند، شرایط ترخصیشان ویژه هست که اگر قبل از ممنوعیت به گمرکات رسیده باشند و از شرایط ماده ۱۱ استفاده کنند، کد ساتا هم صادر شده و پس از بررسی ارزش و تعرفه، نسبت به ادامه تشریفات اقدام می شود.

کد خبر: ۵۴٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha